Josien_ schreef:De pony waar ik op rijd heeft als sinds dat ik haar rijd problemen met het goed aanspringen in de rechtergalop.
Ze springt bijna altijd rechtsom aan in de linkergalop, ze hangt dan naar binnen en kijkt ook naar links.
De ene keer kan ik 3x gewoon netjes in een keer aanspringen in de rechtergalop, maar de andere keer kan ik het wel 100 keer proberen maar blijft links aanspringen.
Mijn instructeur denkt dat het een balans probleem is, daar lijkt het ook op maar ze heeft dit al meer dan een jaar.
Ze begint inmiddels de trucjes te kennen die ik gebruik om haar goed aan te laten springen en trapt hier dus ook niet meer in.
Je schrijft 'sinds ik haar rijd'. Deed ze het van te voren wel? Dan zit het probleem waarschijnlijk in jouw houding, balans of hulpen. Zit je wel middenop en recht op je paard? Steun je niet per ongeluk teveel op je buitenbeugel tijdens het aanspringen? Of je je buitenhand te ver van de hals af, waardoor je paard over de buitenschouder weg loopt of de verkeerde stelling krijgt?
Als dat zo is, is het logisch dat ze de ene keer wel goed aanspringt en de keren er na niet. Als je die keer alle bovenstaande goed voor elkaar had, springt ze inderdaad goed aan 
Het kan een balansprobleem zijn, maar zit het probleem dan bij je paard, bij jou of inmiddels bij allebei.
Ik denk dat je geen 'trucjes' moet willen gebruiken, maar erachter moet komen waar de oorzaak van je probleem zit. Dan kan je ook naar een oplossing gaan werken.
Citaat:
We hebben het volgende al geprobeerd ( deze werken wel, maar lang niet altijd):
- Een figuur oid. rijden en dan een hele scherpe bocht maken en daarin aanspringen.
Door een scherpe bocht te draaien, haal je je paard uit balans en hoop je maar dat hij in de goede galop aanspringt. Leren jullie beide niks van en word het ook niet beter van.
Citaat:
- Eerst naar links wijken en dan omstellen en aanspringen.
Als je naar links wijkt, heb je een beetje rechter stellig. Ga je je paard dus 'omstellen' gaat je stelling dus naar links. Precies de verkeerde kant voor een rechtergalop. Niet doen dus
Citaat:
- Netjes op een volte zetten, rechterstelling, poging tot lengte buiging naar rechts en dan op de volte aanspringen.
Dit vind ik wel een goede oplossing. We opletten dat je je paard niet over de buitenschouder weg laat vallen, waardoor je geen stelling of buiging meer hebt. Zelf ook niet op de buitenbeugel gaan steunen, daarmee haal je je paard uit balans en kan hij niet in de goede galop aanspringen
[/quote]
Ik denk dat je er goed aan doet een goede instructeur/trice te zoeken en daarmee aan de slag te gaan. Vooral niet zomaar boos worden op je paard, die doet dit vast niet om je te pesten 
Succes ermee