ik heb samen met een vriendin een pony gekregen. het is echt een schatje en hebben hem nu een week.
de vorige eigenaar heeft hem verkocht omdat ze kinderen eraf gooide. nu hebben wij er zelf nog niet op gezeten maar wel al een aantal keer gelongeerd met zadel en hoofdstel in het begin was ze wat snel en schrikkerig maar dat was al over na 5 minuten.
Nu is onze vraag hoe kunnen we het beste nu verder gaan met deze pony?
Veel grondwerk! Daar wordt je pony echt fijn door! Succes!
x_Irisje_x
Geplaatst: 24-09-12 09:12
Hulp zoeken! Iemand die er verstand van heeft en lekker met jullie aan de slag gaat
Laatst bijgewerkt door x_Irisje_x op 24-09-12 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Mi_Amore
Geplaatst: 24-09-12 09:13
Mijn advies? Neem een professioneel iemand onder de arm die je kan begeleiden
Hoe oud is de pony? Wat is deze gewend? Waarom gooide deze kinderen eraf? Ik zou beginnen met basisoefeningen op de grond, leer je paardje dat hij je kan vertrouwen.
Ga niet te snel erop zitten of dergelijke, maar bouw het voldoende op!
Ympi
Geplaatst: 24-09-12 09:13
Heel veel mee bezig zijn, veel poetsen, veel "samen zijn", vaak longeren, aan de hand mee wandelen in de bak, dan een iemand pony vasthouden en de andere erop, dan meelopen in draf, eens longeren, gewoon rustig jullie tijd nemen zodat de pony jullie kan vertrouwen. Een grondwerk of VD is ook altijd leuk, websites genoeg, ook hier op bokt kan je daar veel informatie over vinden. Is echt leuk!
Maureen95
Geplaatst: 24-09-12 09:14
ga eerst lekker grond werk doen. als je eeen beetje een band met je pony hebt dan kan je kijken of je erop kan rijden. als je erop gaat dan moet je eerst wat grondwerk doen en dan kijken of die relaxt en ontspannen is en dan kan je erop
mika11
Geplaatst: 24-09-12 09:16
Waarom gooide de pony de kinderen eraf? Hebben jullie de pony laten nakijken/keuren of hij helemaal gezond is? En of het een goed passend zadel is wat jullie gebruiken.
we weten niet waarom ze kinderen eraf gooide , dat is ook het beetje het probleem. Hij is ook nagekeken en helemaal gezond dus.
Zelf denken wij ook dat hij ons er niet zo snel af zal gooien hebben hem gister namelijk lekker los gegooid in de bak en wanneer ik voor of naast dr ga lopen volgt ze mij ook helemaal wanneer ik dan ga rennen volgt ze me precies en als we dr dan opzadelen om te gaan longeren is ze ook helemaal ontspannen
Tigra_
Geplaatst: 24-09-12 10:34
Wanneer gooide ze de kinderen eraf gelijk als ze op zaten of verder op met het rijden. Je zult er toch op moeten om te weten wanneer de reactie komt is dat direct als je op zit of pas als je verder bent met het rijden. Dus ik zou opstappen, kijken wat de reactie is is die normaal gaan stappen makkelijkste is aan de longeerlijn dus iemand longeert de ander gaat erop. En zo verder dan kun je kijken of er wel een probleem is kan heel goed zijn dat de kinders tegenstrijdige dingen van de pony vroegen en hij daarom gaat bokken en als je dus normaal rijdt je geen probleem hebt.
Wanneer ze de kinderen er precies van af gooide weten wij ook niet. maar uit verhalen te horen van de vorige eigenaar konden wij er wel uit halen dat de kinderen niet ervaren waren, en wij dachten zelf ook al dat ze inderdaad tegenstrijdige dingen dingen van de pony vroegen. De pony is gekruisd met een arabier dus heeft ontzettend veel goede pit in zich zitten het kan ook zijn dat de kinden hier niet goed op in hebben kunnen spelen
misschien een gevoelige pony die het hangen in de mond en vele been geven niet meer pikt op een gegeven moment? als ik hier de beginnerslesjes zie dan krijg ik ook spontaan blauwe plekken in mijn zij.. of rijden ze met zweep die ze maar wat graag gebruiken? denk dat je dit pas kan gaan beoordelen als jullie er zelf op gereden hebben, kijken hoe ze is als ze maar door 1 of 2 vaste personen gereden word. goed kijken naar het tuig om daar problemen bij uit te sluiten. blijft ze ook jullie eraf gooien dan is en lichamelijk onderzoek geen overbodige luxe, dan zal iets haar zoanig pijn doen dat ze zichzelf wil ontdoen van de ruiter
Ellen_1990
Geplaatst: 24-09-12 11:57
Ten eerste natuurlijk veel vertrouwen opbouwen, Grondwerk doen, lekker poetsen, vertroetelen.
Ook belangrijk is, zoals meerdere zeggen, er iemand bij halen die er veel verstand van heeft
Tigra_
Geplaatst: 24-09-12 12:02
Ik zou er dus opstappen als het paard daar gewoon goed op reageert kun je verder gaan. Grondwerk is leuk en aardig maar waarom niet gelijk kijken of je wel een probleem hebt. Misschien is er wel helemaal niets aan de hand en kun je gewoon rijden. Kom je wel de problemen tegen kijk je hoe erg ze zijn en dan even zien of je het zelf op kan lossen of dat je daar iemand bij nodig hebt. Soms moet je dingen niet te moeilijk maken en als je goed let op hoe het paard reageert als je er op stapt zie je ook veel meer en kun je van daaruit verder gaan.
ik ben het helemaal met je eens Tigra_ , ik denk dat we deze manier nu ook gaan proberen misschien is er inderdaad wel geen probleem en lag het inderdaad aan de eerdere onervaren ruiter en paardrijden blijft vallen en opstaan
Lekker een tijdje rust geven, als hij aan jullie gewend is en jullie vertrouwd wil hij jullie er denk ik minder snel af gooien. Zou er wel les bij nemen. En als hij het dan nog blijft doen heeft hij misschien wel ergens last van.
we hebben de pony maandag avond gereden. de één dr op de ander vast houden. en eigenlijk onverwachts liep ze echt SUPER! netjes aan de teugel . we hebben toen de basis dingen gereden maar we merkte aan dr dat ze meer vooruit wilde dus afgelopen dagen hebben we bijvoorbeeld ook al proberen te wijken en dit ging ook echt super ! zijn echt heeeeel trots op dr
Tigra_
Geplaatst: 27-09-12 14:35
Zo zie je maar soms moet je het niet moeilijker doen dan nodig. Heel fijn dat het zo goed gaat! Zo zie je maar dat verandering van ruiter veel kan doen voor een pony en dat je beter op je eigen gevoel kan vertrouwen dan wat andere vertellen en je eigen conclusie te trekken en meegaan met wat het paard aanbiedt en dat je niet altijd (te) voorzichtig te werk moet gaan. Weet je grondwerk is echt goed om te doen hoor daar niet van maar vindt het soms wel even iets te snel geroepen ga maar grondwerken en al je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Voor dat je aan een probleem kunt gaan werken zul je toch wel moeten ervaren wat het probleem is alvorens je dit kunt oplossen of zoals hier misschien helemaal geen probleem hebt.
renskesanne
Geplaatst: 27-09-12 17:57
vooral grondwerk ja longeren lange wandelingen maken enzo en mischien kunnen jullie beginnen met vreiheids dresuur. het is wel een idee want dan moet het paard vertrouwen in je hebben en als je dat heb gaat het veel makkelijker. en zal ie minder schrikken enc