Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Samantha_01 schreef:Als ik in dat geval gewoon doorstap, dan kijkt ze wel een beetje maar loopt eigenlijk wel door als ik er totaal geen aandacht aan schenk. Maar ja, ze wil wel wat versnellen en dan ben ik bang dat als ik haar dan wat afrem, dat ze dan omhoog komt.
) terwijl het bij de andere twee juist wel werkt door ze even te laten kijken.
. Mijn jonge koudbloed gaat zelf even stilstaan, kijkt en loopt dan ook vanzelf weer door. 

En als dat een tijd zal duren, so be it, want met geduld en een vriendelijk woord trek je een olifant voort aan een haar (indisch spreekwoord).
Dat Indisch spreekwoord is helemaal geweldig! Spreekt tot de verbeelding
snapt ze direct.
Tja dan springt ze even opzij en gaan we weer verder...is meestal niet zo'n ramp.
oef 
iana schreef:Ik heb een pony die snel bang is onder het zadel, heb gisteren les gehad en de raad gekregen om af te stappen als ze echt niet verder wil en aan de hand er rustig voorbij gaan en terug keren tot ze door heeft dat ze daar helemaal niet bang voor hoeft te zijn.
Ik moet dus blijven oefenen tot ze er geen aandacht meer aan schenkt, neemt veel tijd in beslag maar het moet in kleine stappen gebeuren.
Ik mag haar niet laten versnellen omdat ze dan elke keer de link gaat leggen, 'als ik het tempo verhoog en voorbijvlucht...ben ik er sneller van af'.
Zo krijg je zonder forceren meer vertrouwen van je paard....rustig aan pakken.
) Als ik in het bos draaf of galoppeer en er is iets spannends probeer ik door te rijden. Als dit niet lukt ga ik er in stap langs. 
) dus ik dacht <duh, een fiets> en reed gewoon door zonder extra hulpen te geven (dat was niet nodig) en toen gingen we er gewoon langs. Je merkte wel dat ze dan wat vlotterder stapte even maar het was niet zodanig dat het echt vluchten was. En daarna kwamen we een zilverreiger tegen in het weiland en die was uiteraard ook eng, maar hetzelfde gedaan en dus gingen we rustig verder. Het laatste stukje liep ze zelfs lekker met hoofd en hals laag en ontspannen en dat was een fijn gevoel.
)