Houding springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Houding springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:46

Mods hoop dat het hier goed staat!
Mijn houding tijdens het springen kan ik echt verbeteren volgens mij.
Het probleem bij mij is dat ik mijn voeten echt op trek, als je de foto ziet weet je wel wat ik bedoel.
Ook lijk ik zo groot boven het paard.
Wie heeft er tips voor mij, en dan vooral hoe ik die hakken een keer naar beneden houd.
En moeten mijn beugels korter, langer of zijn ze zo goed?
Houd het wel lief aub! :)
(Paard is overigens niet van mijzelf, merrie is te dik dit weten we!)

http://i50.tinypic.com/r22uxv.jpg

http://i49.tinypic.com/zl9h5e.jpg
net na de sprong

http://i48.tinypic.com/2cza3ip.jpg
deze is opzich nog wel mooi

http://i47.tinypic.com/b6zr0p.jpg
ff van het rijden tussendoor

http://i49.tinypic.com/22wsy.jpg
nog een van na de sprong

Bodem is daar ook niet optimaal, dat weet ik. Bak was toen losgetrokken en nog niet gesleept. Heb een paar sprongen gedaan en ben toen gestopt, omdat het best wel zwaar was voor haar.

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:56

Ben je al eens bezig geweest om een aantal rondes in de verlichte zit in zowel draf als galop door de bak te rijden? Dit om wat meer aan je balans te werken. Het lijkt op een aantal foto's ook of je steun zoekt op de hals van je paard boven en na de sprong. Wellicht dat je hakken optrekken hier ook uit voort komt (omdat je je steun elders zoekt)

Anoniem

Re: Houding springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:59

Ja dat doe ik inderdaad ook wel eens! Maar dat gaat prima.
Dit paard gooit ook heel erg hoog op van achter, zou het daar ook door kunnen komen?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:06

Het ziet er niet heel erg stabiel uit vind ik. Wat ik denk te zien: beugels mogen korter en je knieen meer aan het zadel, ik denk dat je voeten dan ook meer bij je blijven. Je lijkt steun te zoeken op haar hals, misschien spring je voor je paardje uit? (dat kan ik niet zien) Beetje oefenen met je stabiliteit, evenwicht denk ik. Probeer eens een paar rondjes te springen met een papieren zakdoekje tussen knie en zadel. Kijken óf en wanneer je ze verliest. Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 07:40

Daar heeft het denk ik inderdaad grotendeels mee te maken. Ik durf alleen mijn beugels niet echt korter te doen, omdat ik dan echt het gevoel heb zo uit het zadel te vliegen.
Maar bedankt voor de tip, ga ik zeker eens proberen!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:13

Inderdaad: knieen meer aan het zadel houden, dan komen je voeten ook minder omhoog (je hebt er met gewoon rijden ook last vast, zie ik op de foto). Zorg ook dat je billen boven de sprong iets dichter bij het zadel blijven; je komt wat teveel uit het zadel namelijk.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:53

Dankje!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:55

amykimmie schreef:
Daar heeft het denk ik inderdaad grotendeels mee te maken. Ik durf alleen mijn beugels niet echt korter te doen, omdat ik dan echt het gevoel heb zo uit het zadel te vliegen.
Maar bedankt voor de tip, ga ik zeker eens proberen!

Maar de lengte in je beugels compenseren door je hakken uit te gaan drukken! Vind je houding echt niet zo beroerd, alleen je hakken trek je verschrikkelijk op. Dus 2 gaten korter die beugels en hakken laag. Overigens kan ik sinds ik met bow balance beugels rij echt veel makkelijker mijn hakken uitdrukken en zijn mijn beugels dus idd 2 gaten korter geworden. Had hetzelfde probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:58

Okee, zal eens even kijken naar die beugels!
Hakken trek ik echt op ja. Soms lijkt het net of ik in mn beugels een pirouet wil doen :+

Promises

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:10

Bij foto drie vind ik dat je handen hoger moeten.
Ik had hetzelfde probleem, qua beugels.
Ik ging in stap staan, mijn hakken uitdrukken en weer zitten, hierdoor bleven mijn beugels goed aan mijn voeten en hield ik mijn hakken laag, misschien een tip om eens te proberen.
Ik vind het leuke foto's! Volgens mij lijkt het dekje een beetje te klein, maar dat kan ook aan mij liggen hoor! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:19

Dankje voor de tips!
Ow dat weet ik niet, was meer voor de show dit dekje anders ligt er alleen een bontshabrak onder. Volgens mij is het wel de goede maat, maar zal er even naar kijken!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:23

Mag ik vragen waar dit paard staat?

Hij lijkt namelijk echt enorm op mijn vorige jonge beestje
Verder zou ik idd je beugels wat korter doen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:25

Ik ben geen springexpert maar ik zou ook zeggen, beugels korter doen en verlichte zit oefenen, dan wen je ook meteen aan de korte beugels zonder dat je er direct af vliegt bij een sprong. En knieën aan het zadel is sowieso heel belangrijk, ook voor een stille beenligging (onderbeen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:31

Denk niet dat het dezelfde is japielover! Deze merrie is zelfgefokt en nog nooit verkocht geweest, 1tje van Lupicor.
Klopt, stille beenligging in draf moet ik ook nog de puntjes op de i zetten, vind ik ook lastig.
Heb ook problemen met 1 knie dus misschien zet het zich daar uit voort, maar blijf er zeker op oefenen!

LunaWeloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:50

volgens mij : - hakken naar beneden
-beugels wat korter 2 of 3 gaatjes
-ietsje naar voren zitten
-beetje uit het zadel komen
zelf spring ik niet graag , teminste geen steiltje alleen een kruisje. maar bij een kruisje is de houding veel makkelijker./3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:09

Oei, die beugels zijn echt duur... Lijken me wel handige beugels overigens!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:27

ik durfde eerder ook m'n beugels niet korter te doen, zelfde verhaal. Nu heb ik vandaag tijdens het rijden m'n beugels twee gaten korter gedaan, en zo erg is het echt niet! Je hoeft ook minder moeite te doen om uit het zadel te komen dan :) en als je een beetje oefent met balans en stabiliteit, dan kom je er echt wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:30

Ja weet ik, maar met dit paard is het 'gevaar' dat ze heel hoog van achter op gooit. Als je dus niet ver genoeg uit het zadel komt, krijg je een klap tegen je kont waardoor je nog meer uit evenwicht raakt.
Haha de eerste keer springen met haar: eigenaar zei nog pas op ze gooit hoog op. Na de eerste hindernis lag ik in het zand :+
Was het eerste paard waar ik serieus mee ging springen en ook de hoogte in ging, dus was echt wennen toen haha :p

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:36

maar daarom lijkt het me juist zaak om je beugels korter te doen, want met lange beugels kun je juist heel moeilijk genoeg hoogte maken om die klap tegen je kont te voorkomen. Het lijkt moeilijk, en daarom raad ik je ook aan om eerst "plat" te oefenen, dus kortere beugels en in draf en galop verlichte zit rond de bak, voltes, hoeken, alles even oefenen, wat hoger en wat lager in je beugels gaan en vooral je knieën aangesloten houden. Als je dan over de hindernis gaat, kun je hoog genoeg gaan staan om de klap te voorkomen en kun je ook makkelijker meekomen met de beweging dan als je al moeite hebt, om met die lange beugels voldoende op te staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:43

Ja ik denk dat het echt uit onvoldoende kniesteun komt. Want heb ze wel eens extreem kort gehad, toen leunde ik te ver naar voren en ben er ook af gevallen. Ga er aan werken, dankjewel!!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:48

het zal hoe dan ook wennen zijn hoor, ik reed ook altijd lang en mijn "medezadelgebruiker" rijdt altijd 3 of 4 gaten korter dan ik.. en nee 't is geen jockey :') Maar zo voel ik me wel, als ik dan op die manier moet rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:54

Nogal rare tik van mij, als ik gewoon rijd heb ik de beugels over het algemeen kort. Lang vind ik dan niet fijn.
Met springen maak ik ze hooguit 2 gaten korter. Maar dan vind ik kort niet fijn :+

Beetje offtopic. Mijn broertje rijdt ook wel eens op mijn pony.
Beugels zaten nog op broertjes formaat, gewoon halverwege het zadel. Dacht grappig te zijn door het zo te laten en op te stappen... Ben er aan de andere kant af gevallen :D