Probleem met het hoofd bij het wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Probleem met het hoofd bij het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 17:59

Al een enige tijd geleden ben ik rustig met mijn paard begonnen om hem te leren wijken. We hadden totaal geen haast daarin, want wedstrijd rijden staat (nog) niet gepland.
Op dit moment werken we de puntjes op de I. Dat mijn paard z'n kont wel goed meeneemt, niet vanuit zichzelf gaat en dit gaat nu ook redelijk goed. Ik heb alleen een probleem met het recht blijven van zijn hoofd.

Als ik dus ga wijken met hem neemt hij overdreven stelling aan. Ik heb nu verschillende dingen geprobeerd om dit te verminderen. Meer druk op de buitenteugel, beide handen meer naar buiten... In ieder geval staat er geen druk op de binnenteugel, want dat verergert het juist.
Alleen weet ik nu niet meer wat ik moet doen. Hoe kan ik de stelling onder het wijken verminderen?

Wie heeft er tips voor mij? :)

xvanny

Re: Probleem met het hoofd bij het wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:42

Wat zegt je instructeur als je Lest?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:44

Ik heb op dit moment geen les, doordat ik door medische omstandigheden dat nog niet red.
Vandaar hier mijn vraag om tips, zodat ik nog wel wat kan blijven doen :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:46

Wijk je netjes vanuit een rechte houding? Wanneer je op de A-C lijn komt moet je paard eerst goed recht zijn voordat je gaat wijken, anders kom je met stelling in.
Op de binnenteugel hoeft geen druk te staan, buitenteugel er aan, buitenbeen begrenst en met je binnenbeen druk je je paard opzij.

Soms wil het helpen om gewoon te beginnen in stap, recht over de A-C lijn gaan en elke keer een paar passen te wijken. Vanuit daar opbouwen. Heb je les? Wat zegt je instructie er van? :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:48

Het kan inderdaad zijn dat we misschien wat te hard opzij vliegen. Ik zal daar eens op gaan letten de volgende keer! Ook zal ik even iemand vragen of diegene naar mijn houding is wil kijken!
Zoals in mijn eerdere post heb ik dus geen les op dit moment.

Bedankt voor de tips!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:51

Het is echt nooit een goed idéé, om zelf echt nieuwe dingen op eigen houtje te gaan aanleren.
Zelfs als je goedbedoelde tips correct probeert te gaan uitvoeren , zal er altijd een kleine verandering zijn, die zie jij zelf niet, en je ziet ook soms toch net iets meer weerstand van het paard dan was verwacht, als reactie daar op ga je dan weer een beetje improviseren, en zo wijk je steeds meer af van wat er oorspronkelijk bedoelt was.
Hou je bij wat je zelf kent, en nieuwe dingen doe je door les te nemen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 18:55

Ik pas zeker op met wat ik zelf doe.
Maar dit is niks nieuws aanleren, maar verbeteren. Dit doe ik in alle rust in de zin dat hij het zeker niet morgen al perfect moet doen.

jaap050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:44

Als je paard overdreven stelling aan neemt, kan je dan ook contrastelling gaan aannemen, bij mij hielp het in iedergeval wel, succes!

Paradeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:59

Had dat probleem ook een beetje bij alle paarden die ik reed, ik moest mijn stuwende schouder meer omhoog/naar achteren houden, dat was alles. Wijken is een aparte oefening die je moeilijk zonder hulp kan aanleren, die je niet moet onderschatten.