Moeite met tenen naar binnen houden, iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragenbol

Moeite met tenen naar binnen houden, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 12:14

Ik heb erg moeite met mijn tenen naar binnen houden tijdens het rijden.
Het probleem is dat ik ook een beetje zo loop.
Mijn schoenen slijten ook altijd erg aan de binnenkant bij de hak omdat ik veel met mijn hakken tegen elkaar aan loop.
Ik probeer er heel erg op te letten. Maar zelfs mijn vader die totaal geen verstand heeft van paardrijden zegt dat ik Donald Duck wel lijk als ik aan het rijden ben, ik weet dat hij gelijk heeft en dat frustreert mij enorm. Ik raak steeds de rand van de bak met mijn tenen. Nu heb ik van mijn instructrice gisteren de tip gekregen mijn hakken wat minder diep uit te drukken, want ik drukte ze teveel uit waardoor mijn tenen automatisch naar buiten gingen. Mijn moeder heeft die les gefilmd, ik zie wel verbetering daardoor maar ben nog niet helemaal tevreden. Heeft iemand misschien nog tip/oefeningen? Ik wil graag wedstrijden gaan starten met mijn paard, maar ik vrees dat ik dit toch echt eerst op moet gaan lossen....

Alvast bedankt

0000

Re: Moeite met tenen naar binnen houden, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:17

Als je tenen naar buiten wijzen, wijzen vaak ook je knieën te ver naar buiten. En dat komt dan weer omdat je bovenbeen niet op een correcte manier aan je zadel ligt. Enkel je tenen naar binnen draaien heeft meestal geen zin (ook al word het nog zo vaak geroepen!) omdat je dan een rare draai in je onderbeen maakt die je onmogelijk vol kunt houden.

Als je op je paard zit moet je eens proberen je hele been van je zadel af te halen, naar achteren te brengen, weer tegen het zadel/paard aan te leggen en dan rustig naar voren te schuiven. Je zal voelen dat je dan op een andere manier om je paard zit en de kans is groot dat je teen dan ineens wel naar binnen wijst...Oplossing ipv symptoombestrijding!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:18

je houd je tenen naar binnen zodat je je knieen op je zadel aansluit, oplossing is bierviltjes tussen je knieen en het zadel. zodra je je tenen naar buiten steekt moeten ze vallen(dus niet valsspelen). en opletten dat je niet gaat klemmen.
en er niet alleen aan denken als je lesgever het zegt, maar er zelf elke keer aan denken, bijvoorbeeld elke keer als je langs de A en de C komt je voeten goed doen. dat is de eerste keren heel vermoeiend en je kan eigenlijk niet echt lekker rijden omdat je telkens aan je benen moet denken, maar het is het enige wat helpt.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:20

Schuine beugelblokjes helpen ook iets.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:22

sonova schreef:

Ja, die helpen fantastisch je enkels en knieen naar de malledieven, wat een ondingen :D .

Inderdaad van bovenuit proberen je been in te draaien, niet gaan klemmen.
Overigens kan je als pinguin met kapstok voetjes prima wedstrijden rijden, geen enkel probleem.
(Mijn rechterbeen heeft een spook voetje :+ -O- )

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:22

Wat Esther schrijft, als je je been dan weer op zijn plek schuift van achter naar voor, kom je ook op de perfecte beugellengte uit. Kom je met aanschuiven niet met de bal van je voet in de beugel, zijn ze te lang of kort.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 12:23

_Esther_87_ schreef:
Als je tenen naar buiten wijzen, wijzen vaak ook je knieën te ver naar buiten. En dat komt dan weer omdat je bovenbeen niet op een correcte manier aan je zadel ligt. Enkel je tenen naar binnen draaien heeft meestal geen zin (ook al word het nog zo vaak geroepen!) omdat je dan een rare draai in je onderbeen maakt die je onmogelijk vol kunt houden.

Als je op je paard zit moet je eens proberen je hele been van je zadel af te halen, naar achteren te brengen, weer tegen het zadel/paard aan te leggen en dan rustig naar voren te schuiven. Je zal voelen dat je dan op een andere manier om je paard zit en de kans is groot dat je teen dan ineens wel naar binnen wijst...Oplossing ipv symptoombestrijding!

Klinkt wel logisch over die rare houding hihi. Als ik het probeer dan doet het vaak ook pijn, vooral aan mijn heupen.
Mijn paard is behoorlijk breed (Haar veulen is er nog geen 4 weken vanaf dus ze moet nog een beetje in model komen zeg maar ;))
En zelf heb ik best korte benen in verhouding met mijn lengte. Dit doet mijn houding niet echt ten goede als ik er al moeite mee heb..
Tenminste dat lijkt mij :p
Nou ben ik 18 en heb nog een hoop te leren en wil ik ook graag leren :)
Laatst bijgewerkt door Ragenbol op 22-09-12 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:24

Draaien in het heupgewricht, niet in de knie of enkel of daartussen.
Dat is de enigste manier.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 12:25

Sjolvir schreef:
sonova schreef:

Ja, die helpen fantastisch je enkels en knieen naar de malledieven, wat een ondingen :D .

Inderdaad van bovenuit proberen je been in te draaien, niet gaan klemmen.
Overigens kan je als pinguin met kapstok voetjes prima wedstrijden rijden, geen enkel probleem.
(Mijn rechterbeen heeft een spook voetje :+ -O- )

Ik heb schuine beugelblokjes en mijn instructrice zei gisteren dat ik maar eens 'normale' moet gaan proberen.
Krijg je dan alleen minpunten op de houding?

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 12:29

Ik heb trouwens vast wel een filmpje waar misschien fouten op te zien zijn, ja natuurlijk mijn DD voeten, maar misschien ook de oorzaak?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:30

Voeten geven alleen minpunten op houding, je wordt echt niet op elk onderdeel afgestraft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:31

Oh dat klinkt bekend...Ik heb ook niet zulke lange benen en het verschil tussen een wat smaller paard en een bredere is echt wel groot. Goed in de gaten houden hoor, het is niet voor niets dat het zeer gaat doen...Luister naar je lichaam.

Wat bij mij altijd goed helpt bij zulke paarden is om (bij een dressuurzadel) de beugels net een gaatje korter te doen dan ik normaal heb. Mijn been hoeft dan minder te 'vouwen' om het paard heen waardoor ik een stuk stiller en correcter kan zitten. Maar, ik zal op een breed paard nooit zo comfortabel of stil zitten als op een wat smallere!

Om het goed te voelen moet je trouwens eens het volgende doen: Ga eerst een staan met je voeten een centimeter of 30/40 uit elkaar waarbij je tenen recht naar voren wijzen. Zak nu door je knieen en let erop dat je tenen naar voren blijven wijzen. Voel eens wat er gebeurt met je enkel, je knie en je heup? Kan je in deze houding je bekken nog naar voor en achter kantelen? Als het goed is wel.
Doe dan dezelfde oefening nog eens, maar laat je tenen een stuk naar buiten wijzen. Wat voel je dan in je knie en heup? En wat gebeurt er met de beweeglijkheid van je bekken?
De eerste oefening komt goed in buurt van de manier waarop je op je paard zit. De andere oefening laat zien wat er gebeurt in de rest van je lijf als je je tenen naar buiten draait....En maakt meteen duidelijk dat het dus niet aan je tenen ligt. Oefen ze :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:32

met spoorriempjes je beugels aan je singel vastmaken :P :+

Ben benieuwd naar je filmpje! Heb je dat probleem alleen op je eigen paard of ook op andere paarden? (Ik heb het bijvoorbeeld wel op mijn pony maar niet als ik op een groter paard zit)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:37

Het kan ook maarzo zijn dat je paard te rond is. Ik kan op mijn tinkertje ook echt niet met mijn tenen naar binnen rijden. Doe ik dat wel, dan knijp ik met mijn benen mijn paard fijn, waardoor de ontspanning dan ver te zoeken is.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 12:43

_Esther_87_ schreef:
Oh dat klinkt bekend...Ik heb ook niet zulke lange benen en het verschil tussen een wat smaller paard en een bredere is echt wel groot. Goed in de gaten houden hoor, het is niet voor niets dat het zeer gaat doen...Luister naar je lichaam.

Wat bij mij altijd goed helpt bij zulke paarden is om (bij een dressuurzadel) de beugels net een gaatje korter te doen dan ik normaal heb. Mijn been hoeft dan minder te 'vouwen' om het paard heen waardoor ik een stuk stiller en correcter kan zitten. Maar, ik zal op een breed paard nooit zo comfortabel of stil zitten als op een wat smallere!

Om het goed te voelen moet je trouwens eens het volgende doen: Ga eerst een staan met je voeten een centimeter of 30/40 uit elkaar waarbij je tenen recht naar voren wijzen. Zak nu door je knieen en let erop dat je tenen naar voren blijven wijzen. Voel eens wat er gebeurt met je enkel, je knie en je heup? Kan je in deze houding je bekken nog naar voor en achter kantelen? Als het goed is wel.
Doe dan dezelfde oefening nog eens, maar laat je tenen een stuk naar buiten wijzen. Wat voel je dan in je knie en heup? En wat gebeurt er met de beweeglijkheid van je bekken?
De eerste oefening komt goed in buurt van de manier waarop je op je paard zit. De andere oefening laat zien wat er gebeurt in de rest van je lijf als je je tenen naar buiten draait....En maakt meteen duidelijk dat het dus niet aan je tenen ligt. Oefen ze :D

Ik zal je oefening even uitprinten hihi. Bedankt.
Het probleem is een beetje dat ik veel gewrichtspijn heb. Ik krijg er pijnstilling voor maar breek er doorheen. Volgende maand ga ik weer proberen een afspraak te maken bij de reumatoloog, hoop dat ik wat anders kan krijgen.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 12:44

jameyskatje schreef:
met spoorriempjes je beugels aan je singel vastmaken :P :+

Ben benieuwd naar je filmpje! Heb je dat probleem alleen op je eigen paard of ook op andere paarden? (Ik heb het bijvoorbeeld wel op mijn pony maar niet als ik op een groter paard zit)

Ik had het op mijn vorige paardje, een nogal schrale Arabier ook, maar voor mijn gevoel wel minder erg.
Al heb ik daar ook een keer een letter gesloopt omdat ik erachter bleef hangen met mijn voet, oeps :o

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 12:46

Ik zal vanavond een filmpje uploaden op youtube en dan de link hier neer zetten. Ik ga nu naar mijn paard toe. Meer tips zijn natuurlijk welkom! En iedereen die al gereageerd heeft, bedankt!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:48

Ik heb dit ook vaak, ik heb wel zwakke/flexibele enkels, misschien dat dit meespeeld?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:52

Wat vervelend dat je daar last van hebt...Denk wel dat je ook niet te streng moet zijn voor jezelf...Bedenk dat het feit dat jouw tenen wat naar buiten wijzen, je paard geen kwaad doet en je hem er ook niet mee hindert...Niet ieder lichaam is hetzelfde, niet iedereen kan perfect te paard zitten. Forceer jezelf alsjeblieft niet!

De oefening die ik hierboven gaf hoef je trouwens niet te blijven doen hoor, het is vooral een hulpmiddeltje om je te leren voelen wat er gebeurt in de rest van je lijf en welke spieren je bijvoorbeeld voelt als je je hele been meer naar voren draait. Het is namelijk zo jammer dat er zo vaak alleen maar geroepen wordt 'tenen naar binnen' in plaats van dat men kijkt naar de oorzaak daarvan of de ruiter leert hoe het hoort te voelen en waarom zijn tenen naar buiten wijzen...Daar heb je op lange termijn zo veel meer aan.

Lifaya, dat lijkt me nou een goed voorbeeld van een situatie waarbij het naar buiten wijzen van je teen wel uit je enkel zou kunnen komen. Jij kan dus misschien wel met je bovenbeen keurig aangesloten en je knie netjes naar voren wijzend toch nog je enkel zo draaien dat je teen naar buiten wijst...Lastig hoor! Misschien heb je wel baat bij een heel stevige rijschoen met wat dikkere chaps of juist heel goed aansluitende laarzen? Iets wat de stevigheid van je enkel wat helpt?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:55

Het klinkt stom, maar het kan helpen om op je hakken te gaan focussen ipv op je tenen, dus gaan proberen om je hakken meer naar buiten te draaien
Je tenen gaan dan, als het goed is, automatisch meer naar binnen

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:56

Ik rijd met outdoorlaarzen van EJ, bieden helaas niet veel steun maar ik ben ook niet een echte dressuurruiter waardoor het dus zonde zou zijn om in dure dressuurlaarzen te investeren...

even een extreem voorbeeldje:
http://i45.tinypic.com/1693j21.jpg

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:59

lifaya schreef:
Ik rijd met outdoorlaarzen van EJ, bieden helaas niet veel steun maar ik ben ook niet een echte dressuurruiter waardoor het dus zonde zou zijn om in dure dressuurlaarzen te investeren...

even een extreem voorbeeldje:
http://i45.tinypic.com/1693j21.jpg

Wow, dat kunnen de meeste mensen dus echt niet...Maakt het voor jou wel extra lastig om aan te werken denk ik...Maar weet je, de vraag is denk ik vooral hoeveel je er mee zit. Zolang je geen sporen draagt, maakt het voor je paard vrij weinig uit. En natuurlijk ziet het er niet zo netjes uit, maar als je verder wel stil zit en gewoon samen plezier hebt, wat maakt het dan eigenlijk uit.
Wel mooie laarzen trouwens *D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:03

Het probleem is dat ik het vooral heb met aandrijven. Ik denk dat als ik sporen draag het juist makkelijker is :P Met western rijden heb ik er juist weer weinig last van vanwege de enorm stevige beugels en omdat die paarden toch vaak wat beter aan het been zijn :') Al rijd ik vrijwel niet met sporen, maar denk dat het voor mij wel een verschil zal maken.

Voorbeeldje van western rijden:
http://i47.tinypic.com/mil4so.jpg

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:04

Gaaf... 8-) Oh wacht, daar ging het niet om :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:09

hahaha :P

Maar dat is dus ook de voornaamste reden dat ik door wil gaan met western. Enige nadeel is dat ik wel vrij klein ben en veel beugels niet zo kort kunnen :') Ik had geluk dat het zadel dat ze daar in USA hadden wel paste haha :)) Maar die extra stevigheid is toch wel handig :j Ik voel me in dressuurbeugels toch wel "naakt".. Veel minder stevigheid voor mijn voeten...