Bang voor hindernissen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AniiQue

Bang voor hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 13:40

Mijn paard is bang voor hindernissen :+
Ze is springpaard gefokt (v. Caretano Z).

Ze is echt bang dat de balken bijten. Ze doet geen balkjes draven, een kruisje kan niet normaal.
Eerst dachten we dat ze gewoon heet was. Maar nu merk ik toch echt dat ze bang is.

Vriendin (rijd M springen) ging er laatst eens op. Ik zie gewoon aan haar uitdrukking dat ze bang is voor de hindernis. Ze drukt haar rug enorm weg maar springt echt soms serieus 1 meter boven de hindernis.

Ik heb al geprobeerd te trainen met in-uitjes. Dit werkt wel.. maar wel pas nadat je zo'n 10 sprongen hebt gemaakt.

Gouden tip?

Lisse

Re: Bang voor hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:13

schriktreining met alle balken die je kan vinden

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:16

misschien vertrouwt ze jouw leidersfiguur nog niet helemaal,
doe eens wat grondwerk, ga een met haar wandelen, en idd kan schriktraining ook helpen

Snakey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:16

gaat ze er ook niet overheen als je het aan de hand probeert?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:19

Ja, gewoon veel oefenen maar rustig aan beginnen, niet zomaar te veel doen met een vreemde erop.
Aan de hand en longe oefenen, eerst veel stap over balkjes en rustig drafje over lage hindernisjes.
Op zich is het goed dat ze het hout niet durft te raken maar ze moet niet in de stress zijn natuurlijk, tussendoor telkens laten ontspannen.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:21

Dit soort problemen moet je rustig, stapje voor stapje opbouwen. Eerst aan de hand beginnen. Leg een balkje in het midden van de rijbaan(als je die tot je beschikking hebt, wei is namelijk niet erg handig, dan word haar aandacht naar het gras verplaatst ipv naar jou). Loop daar rustig omheen en dwing haar niet. Zo bouw je steeds verder op, met 1 balkje beginnen, dan 2, dan een kruisje(nog steeds alleen omheen lopen) etc. Net zolang tot ze vertrouwd raakt. Daarna pas onder het zadel beginnen. Succes!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:21

Ik zou gewoon eens haar vrij laten in een afgesloten bak met balkjes als ze er écht bang voor is en zo opbouwen dat je er naast loopt etc. etc.

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:02

Rustig aan opbouwen.

Zorg ervoor dat het paard veel vertrouwen in je heeft.
Begin rustig met 1 balkje dan 2, dan een laag sprongetje enzovoorts..

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:16

als het mogelijk is wat hindernissen in haar wei plaatsen zodat ze er gewoon aan wordt (werkt hier tenminste prima bij de springpaarden)

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:09

Snakey schreef:
gaat ze er ook niet overheen als je het aan de hand probeert?

Dit zou ik ook eens op mijn gemak gaan proberen.
In ieder geval met veel geduld en rust alles aanpakken.

Balken in de bak leggen als je dressuur rijdt, gewoon laten wennen aan de aanwezigheid van de balken.

En dan maar eens af en toe over de balkjes heen.
Dit dan steeds verder opbouwen.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 11:10

Ze gaat er met geen mogelijkheid overheen. Aan de hand ook niet. Heel soms eens in een opspatting springt ze er overheen.

Wanneer ze in de bak losloopt of staat, geen probleem, aan de hand erlangs of tussen door. Ook geen probleem.
Misschien vertrouwd ze me niet helemaal, kan best kloppen. Zo vertrouwd ze me bijna blind. Ze schrikt maar rent niet meer weg. Maar over balken heb ik al zovaak geprobeerd, maar ze doet het echt niet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:58

AniiQue schreef:
Ze gaat er met geen mogelijkheid overheen. Aan de hand ook niet. Heel soms eens in een opspatting springt ze er overheen.

Wanneer ze in de bak losloopt of staat, geen probleem, aan de hand erlangs of tussen door. Ook geen probleem.
Misschien vertrouwd ze me niet helemaal, kan best kloppen. Zo vertrouwd ze me bijna blind. Ze schrikt maar rent niet meer weg. Maar over balken heb ik al zovaak geprobeerd, maar ze doet het echt niet.

Daar moet je dan mee aan de slag, desensibiliseren, dat heb ik gedaan om mijn paard door het water te krijgen, dat wilde hij ook absoluut niet.
Het heeft niet alleen met vertrouwen te maken, maar meer met leiderschap.
Als jij de leider bent en je wil dat, moet je paard je volgen.
Hier staat er een stuk over:
http://www.paardnatuurlijk.nl/
(je moet even beneden op 'zoeken' en dan 'desensibilisatie' intoetsen.)