Hoe krijg ik mezelf weer recht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Hoe krijg ik mezelf weer recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 13:08

Mijn fjord is altijd ontzettend sterk aan 1 kant geweest in haar mond, de rechterkant.
Achteraf bleek ze haken te hebben die haar in de weg zaten. Logisch en dat is allemaal verholpen.
Maar in die tijd dat ze zo sterk was heb ik mezelf op 1 of andere manier aangeleerd scheef te gaan zitten zodat ze wel deed wat ik wilde. (een nette volte rijden bijvoorbeeld) De rechtergalop was vroeger dan ook vreselijk. Nu gaat die veel beter, ze springt nooit meer verkeerd aan alleen loopt ze ontzettend naar binnen in een volte en linksom dus ontzettend naar buiten.
Ik dacht zelf altijd dat ik mijn rechterarm alleen sterker hield en dat kon ik wel minder krijgen door dat de hele tijd in m'n hoofd tegen mezelf te zeggen tijdens het rijden en de les. Daar heb ik ook vaker wat over te horen gekregen natuurlijk.

Maar toen ik gister aan het oefenen was merkte ik dat ik op de rechterhand eigenlijk wel heel erg scheef zat tot het moment dat ze zelf ontspande en wel normaal een volte wilde draaien en noem maar op. Het lukte me gewoon niet om normaal te gaan zitten.
Nu heb ik thuis nog geen bak dus het is geen optie thuis privéles te nemen. Mijn vader heeft geen zin nog een keer in de week te gaan rijden en ik wil dus als ik mijn aanhangrijbewijs heb privéles gaan nemen. ( dat is ongeveer over een maand als alles goed gaat.)
Maar nu in de tussentijd wil ik er natuurlijk wel wat aan proberen te doen. Ik heb het gevoel dat alles veel beter zal gaan als dat verbeterd.
Dus wie weet er wat goede oefeningen voor mezelf en ook voor mijn paard om nu alvast mee te beginnen?

Alicia2u

Re: Hoe krijg ik mezelf weer recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:15

Je eigen houding veranderen is zonder de juiste begeleiding niet makkelijk. Wat helpt is het gebruik van spiegels om je eigen houding te controleren. Verder kun je wat algemene balans-, spierkracht- en uithoudingsoefeningen doen. Waar het uiteindelijk om gaat is bewustwording; als je niet weet wat er fout gaat kun je het ook niet veranderen. De juiste begeleiding helpt hierbij enorm, omdat deze persoon je ook kan helpen met de juiste oefeningen voor jouw specifieke situatie. Zonder foto's of flimpjes wordt het heel lastig om gerichte aanwijzingen te geven.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:22

Bezoek aan de chiropractor/osteopaat/cesar therapeut?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:06

Misschien zit er iemand bij je in de buurt die flexchair-trainingen geeft?

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 19:14

Hmm nooit van gehoord zon flexchair training, ik zal het eens op zoeken.

Moet zeggen dat ik dat scheef zitten alleen merk als ik op de rechterhand rijd, dus niet als ik andere dingen doe of op een andere hand rijd en ik het ook niet merk op een ander paard, maar dat dus wel automatisch ga doen als ik met haar op de rechterhand rijd.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:43

Ik zal indd echt proberen een flexchair training te regelen. Ik heb via de dokter een doorverwijzing gekregen naar mensediq therapie, oftewel, houdingstherapie, hierbij krijg je oefeningen die jou zwakke punten sterker maken en word je houden hoe je loopt en zit van top tot teen onder de loep genomen :) Ik kreeg 12 behandelingen vergoed van mijn zorgverzekering, dat is in principe voldoende want je kunt verder met de oefeningen die je mee hebt gekregen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 06:29

heidiLOVER schreef:
Nu heb ik thuis nog geen bak dus het is geen optie thuis privéles te nemen.

Gewoon iemand laten komen die er thuis in is hoor, op een weiland of desnoods een open stuk in het bos kan het ook wel. Of desnoods even rondvragen in de buurt en onder de man naar een afgehuurde bak stappen.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 21:11

Thanks filouma, ik ga daar nu gelijk naar zoeken. Wie weet helpt dat bij mij ook wel :)
Urielle, er zijn hier weinig open stukken + dat het weiland vol hobbels en bobbels is, als ik daar een volte op wil rijden zou ze constant struikelen. Maar als het goed is haal ik eind deze maand mijn aanhangrijbewijs en dan kan ik wel gewoon naar de vereniging in de buurt.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:17

zonder begeleiding is het wel moeilijk, maar voor een maand moet dat wel lukken, flexchair is een goede inderdaad, maar je kan ook een filmcamera in de wei zetten en jezelf eens filmen, dan zie je hoe scheef je zit en wat er veranderd moet worden, dan ga je aan de slag tijdens je rijden en let er zoveel mogelijk op, na een weekje film je weer je rijden en kijk je of er al verschil is, en wat nog beter kan, zo kun je er langzaam al een beetje naartoe werken.