Staart zwiepen bij been aanleggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Staart zwiepen bij been aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 10:56

Als ik rijd probeer ik alleen mijn been tegen de flank te leggen als ik een hulp wil geven. Maar als ik dan wat druk geef, dan zwiept het paard met de staart naar mijn been. Ze is nog jong en heeft weinig ervaring, dus zal ze beenhulpen nog niet uitgebreid gevoeld hebben.

Ik probeer echt rustige hulpen te geven, en ondersteun ook met stemhulp om haar voor te bereiden op wat komt. Maar ze probeert me ook uit nu door stil te staan en achteruit te gaan lopen. Dus soms moet de hulp wat nadrukkelijker (ik wil toch graag vooruit en niet in de sloot of onder een auto belanden als ik straks de weg op ga).
Maar af en toe is ze <in the flow> en loopt ze lekker door en dan vergeet ze met de staart te zwaaien. Dus ze doet het niet continue bij elke keer als ik been geef, alleen als ze geen zin heeft (dat is een aanname, maar we zitten nog in de uitprobeerfase) of het moeilijk vindt. Ik probeer zo lang mogelijke lijnen te rijden maar ja, ik moet toch wel eens een wending maken en dan doet ze het het meest.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik haar het beste helpen dat ze beenhulpen niet zo irritant zal vinden. Want zoals ik al zei, ik zal toch wel eens een wending moeten maken (en die probeer ik al zo ruim mogelijk te doen) waarbij ik mijn been aan zal leggen. En ik wil toch graag dat ze het rijden prettig vindt en geen strijd. En ik wil ook niet te soft doen waardoor ze een loopje met me gaat nemen.

Rizette

Re: Staart zwiepen bij been aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:59

Het is wel echt iets voor een merrie om zo te doen ,
Waarbij ik alle merries niet over 1 kam wil scheren
Maar deze dame zal toch wat humeurig zijn en het helpt denk ik niet als je het uit de weg gaat
Het kan heel goed met de hengstigheid erger zijn of net juist minder.
( Je bedoelt w.s de buit , niet de flank , de flank zit verder naar achteren en is voor heel veel paarden een gevoelige plek )

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:07

Hoelang heb je je paard al en is je paard gekeurd?
Is je paard lichamelijk helemaal in orde?
Wat doet je paard als je ondanks het zwaaien toch consequent je been aanlegt? Blijft het dan bij zwaaien of gaat ze dan ander gedrag vertonen.
Als het alleen maar bij zwaaien met de staart blijft zou ik hier niet te veel aandacht aan geven. Probeer consequent te zijn in je been gebruik. Been is naar voren en bij reactie houd jij je been ervan af. Ik denk dat je paard gaat zwiepen met de staart omdat hij niet ontspannen is. Hij zet zijn rug vast, drukt zijn bekken naar achteren en gaat dan uit ongenoegen zwaaien. De momenten dat je paard fijn loopt zullen ook wel ontspannen zijn dan of niet?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:13

Kan zijn dat je hulp te groot is, je zou het eens kunnen proberen door enkel met je boven been wat meer druk te geven zonder te knijpen en je buitenkant eruit te halen, open ook je zit , geef het dier de ruimte onder je door te kunnen bewegen, een jong paard reageert eigenlijk vannature op hele kleine hulpen, hou dat vast , want vaak word dat eruit gehaald omdat de meeste ruiters denken met kracht been te moeten geven, werk idd met een heel ontspannen zit en vaak zal je merken loopt hij vanzelf als je je zit opent en uit de erug gaat zitten

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:15

Als je het lichamelijke en een passend zadel hebt uitgesloten komt de fase 'accepteer het maar'. Hier nog zo'n merrie Y;(

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:17

yup, ik heb ook zo'n merrie. Maar als je ermee om leert gaan en paardlief in dr waarde laat, dan is er prima mee te rijden :D

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 12:51

@Rizette: ik bedoel idd de buik, of in ieder geval gewoon de plek waar je je normaal zittend je been hebt liggen (net achter de singel zeg maar) :-)

@Noortjjj: Best kans dat het paard nog wat gespannen is. Ik heb haar nu pas een maand, en pak het rijden rustig op. Ik doe ook nog geen moeilijke oefeningen met haar of lang rijden. Maar vandaag had ze het laatste drafje ontspanning (zo voelde het tenminste) en toen zwiepte ze niet. Dus toen heb ik haar beloond door op te houden met werken. Ze is wel een beetje van Liever lui dan moe type, maar ik heb haar voor lekker rustige recreatie ritjes gekocht dus ze hoeft van mij niet te racen (wel gewoon vlotjes lopen maar niet in turbo tempo). Maar ik wil wel gewoon kunnen draven :-)
(Nu maar hopen dat ze het ontspannen gaat snappen zeg maar, ook voor haarzellevers, want dan is het voor haar ook leuker)

@Midgie: Ik probeerde het al zo klein mogelijk te doen, maar het is een goede tip om te proberen om alleen op bovenbeen/zit te oefenen. Ondersteun jij dat ook met stemhulp bij jonge paarden (zeker de wat luiere types zeg maar?)

@Ananas en Leorah: Och, op zich heb ik geen last van de staartzwiep maar dan lijkt ze te zeggen <ik vind het irritant> en dat vind ik dan jammer voor haar. Maar goed, als het dames-eigen kan zijn, dan hoop ik dat ze de ontspanning gaat vinden en het rijden waarderen.

We zitten nog in de uitprobeer en aftastfase van onze samenwerking en ik hoop haar te overtuigen dat het leuk is om met mij te werken. Om te voorkomen dat haar spieren pijn gaan doen, rijd ik nog niet veel en lang en probeer het haar niet moeilijk te maken. Het zadel is ok en fysiek is ze ook in orde. Alleen nog niet zoveel getraind dus dat moet langzaam opgebouwd worden :-)

Zolang ze geen rodeo gaat uitvoeren om mij te testen (daar ben ik toch echt te oud voor :-( ) kan ik het uitproberen wel handelen. Dat is normaal. Dus duim maar voor me dat ze me uiteindelijk laat zien dat ze ook ontspannen wil :-) dat zou ik fijn vinden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:39

Hou eens een dagboekje bij om te kijken of haar staartzwiepen verband houdt met haar cyclus. Als ze erg veel last van haar cyclus heeft kun je haar wat kruiden en supplementen geven waardoor ze wat makkelijker door haar cyslus komt. Merries zijn vaak erg gevoelig op hun buik end at heeft alles te maken met hormonen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:09

Stemhulp is heel fijn mee te werken bij jonge paarden, maar ook sommige van mij oudere paarden rij ik op stem, om de simpelen rede dan dat voor hun de minste druk is , ik heb er een als ik in galop wil en dat met mijn zit of beenhulp doe , ik daar een hoop gestres op krijg en al gebruik ik mijn stem op een rustige manier dan is er niks aan de hand, dus ja waarom niet dan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:21

Het is wel typisch iets voor een merrie idd.
Ik zou niet te tuttig gaan doen, ze moet er misschien toch ook aan wennen, straks kun je nauwelijks meer bewegen of ze heeft er last van.
Dat is dus het dubbele in dit verhaal, want;
In mijn optiek loopt een paard gewoon door bij een gewoon aangelegd been.
Wil je iets, geef je een hulp, eerst met de zit, werkt dat (nog)niet komt het been eraan te pas.
Meestal moet je met een jong paard duidelijker zijn, maar het kan zijn dat ze gevoelig genoeg is en al op een zeer lichte hulp reageerten zich gewoon stoort aan jouw 'overdreven gedoe'.
Maar als ze niet doorloopt zou ik ook niet veel been gaan geven, maar gewoon een tikje met de zweep, als je consequent bent hoef je dan nauwelijks iets te doen om haar goed voorwaarts te houden.