Serieus galop probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kYliieJ

Serieus galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 16:43

Ik rijd een 6 jarige merrie van 1.70mtr groot.
Ze is nu een klein jaar onder het zadel.

We blijven het probleem houden dat ze maar niet goed rechtsom in de galop aan kan springen.
Als ze het al doet dan heeft ze binnen 2 passen een galopwissel gemaakt. Dit doet ze zo ontzettend makkelijk dat je het de helft van de tijd niet eens voelt.
Als ik haar langer door laat galopperen dan blijft ze continue wisselen van linker naar rechter galop.
Wanneer ik been geef in een bocht of een tikje met de zweep achter mijn been of voor het zadel dan springt ze weer naar de goede galop maar alleen met haar voorbenen. Wanneer we dan weer 10 meter verder zijn is ze weer terug gesprongen naar de linkergalop.
De contra galop is voor haar geen enkele moeite maar hier zijn we neit eens mee bezig.

Wie heeft er tips?

Verdere info ik heb 1x per 2 weken privé les. En iedere week clubles dressuur.
Beide instructrices weten niet hoe dit op te lossen.
Daarnaast nog minstens 10 mensen om hulp gevraagd, niemand krijg het voor mekaar of weet de goude tip.

Wat hebben we al geprobeerd:
Aanspringen over een balk: 6 van de 10 keer springt ze dan goed aan, Wanneer we dit enkele weken doen en dan de balk weg laten blijft ze verkeerd aanspringen. Voor mijn gevoel krijg ik haar met over een balk aanspringen niet aan het verstand gebracht dat ze dus moet vertrekken op mijn binnenbeen op de singel buiten been erachter, want ze gaat over de balk en galopeerd aan op mijn been.

Aanspringen vanuit een gebroken lijn/ scherpe hoek. Dit lukt 1 op de 10 keer.

Aanspringen met overdreven binnen of buiten stelling.
Aanspringen alleen op stem

In stap draf en galop loopt ze op beide kanten ontzettend fijn ( behalve rechter galop dan )
Gymnastiseren doen we veel. Rijden stukjes wat lager stukje wat hoger, veel halsstrekken. Voltes vergroten en verkleinen zijn geen probleem. Slangenvoltes ook niet. overgangen gaan super en ze is perfect aan mijn been.

Ik heb zelf het idee dat haar rechter achterbeen wat minder sterk is en dat ze daarom niet aanspringt

Wanneer ik haar aan de longe heb springt ze vaker goed aan en dit oefenen we dus veel.
Wanneer ik he commando galop geef lijkt ze mar gewoon een been naar voren te steken, of ze wisselt nog ef snel voordat het eerste voorbeen op de grond komt.

Wie heeft de gouden tip?

Reacties als andere instructrice zoeken kan ik niets mee, ik ben de 10 instructrices al voorbij.

Als je denkt het op te kunnen lossen mag je het graag eens komen proberen

4catootje5

Re: Serieus galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:22

ik denk dat je het best gewoon veel aan de longeerlijn kan werken. Zo wordt hij wat sterker en leert hij gewoon de rechter galop. Dan zou ik het rijden in galop wel even laten tot het aan de long echt goed gaat.
ik hoop voor je dat je een goede oplossing vind veel sucses!
en mischien moet je men even nalatenkijken mischien zit er ergens een spier vast ofzo?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:31

Is ze zeker weten fysiek ok? Zit er misschien linksachter of rechtsvoor een (oude) blessure? Dat zijn de 2 benen die in hun eentje aan de grond zijn in de rechtergalop. Omdat ze voor wel omspringt, zou ik als eerste aan linksachter denken. Zou rechtsachter het probleem zijn, zou je daar eerder tegenaan lopen in de linkergalop.
Ik heb van meer dan een dierenarts/osteopaat/fysio meegekregen dat als ze zo consequent wisselen in de galop, altijd naar dezelfde galop toe, daar 99% van de tijd een medische oorzaak aan ten grondslag ligt. Ze willen dan dat ene been niet gebruiken om hun hele gewicht mee te dragen en mee af te zetten. Misschien toch maar ns laten checken? Of goed kijken of je een verdikking, of warme plek of bult(je) kunt ontdekken.

dazzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:35

ik heb hetzelfde probleem, bij mij is de oplossing gevonden, en wel door een ostheopaat. mijn merrie is van achter niet sterk genoeg en had een halswervel vast zitten. na zijn advies van veel cavalletti's draven en overgangen rijden, waardoor de achterhand sterker word gaat het al een heeeeeel stuk beter.
wellicht kun je er eens naar laten kijken. succes iig!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:44

mijn eerste tip is om direct andere instructie te zoeken. Als je juf niet weet hoe ze dit moet oplossen dan heeft het imo weinig zin om te blijven lessen, zonde van je geld.

Ik denk dat je paard echt een fysiek probleem heeft. dat is vast op te lossen met rijden maar alleen met goede begeleiding en wellicht ook ondersteuning van Fysio en of Osteo.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:51

Ze moet leren voor je binnenbeen sneller te worden naar voren toe, zo kun je het binnenachterbeen "halen". Dit kun je eerst gewoon in draf oefenen door op de volte tempowisselingen te rijden alleen met je binnenbeen naar voren drijvend. Heel streng in zijn tot ze daar echt goed op reageert als je haar aanraakt. Dan op die manier proberen aan te springen in galop en telkens als je voelt dat ze dreigt om te springen naar voren drijven met je binnenbeen.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 16:48

abacab zoals ik al vermelde heb ik al 10 mensen aan de bak gehad die me misschien de tip zou kunnen geven.
Ik ben op zoek naar een trucje of oefeningen van mensen die dit mee gemaakt hebben.
Door mijn instructrice ben ik uit een diep dal gekomen en het gaat nu ontzettend goed alleen dat stukje galop niet.

horseyfries: dat zou ik wel eens kunnen proberen. Maar het is wel zo dat ze erg vlot al reageert op mijn been naar overgangen stap draf draf verruimen. Maar ga het zeker proberen op mijn binnenbeen.
Daarbij komt dat je het totaal niet aan voelt of ziet komen zo vliegensvlug en onvoelbaar krijgt ze het voor mekaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 23:20

Abacab schreef:
mijn eerste tip is om direct andere instructie te zoeken. Als je juf niet weet hoe ze dit moet oplossen dan heeft het imo weinig zin om te blijven lessen, zonde van je geld.

Volkomen mee eens.

TS, er is geen trucje voor. Je zult het linkerachterbeen sterker moeten maken. Dat is het been dat het meeste kracht moet leveren voor rechtergalop.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 23:25

Koper schreef:
Abacab schreef:

Volkomen mee eens.

TS, er is geen trucje voor. Je zult het linkerachterbeen sterker moeten maken. Dat is het been dat het meeste kracht moet leveren voor rechtergalop.

Idd achterbenen sterker maken door veel schouderbinnenwaarts en wijken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:29

Koper schreef:
Abacab schreef:

Volkomen mee eens.

Complete onzin dit, in de rechtergalop is het rechterachterbeen het been wat onder de massa moet komen, zag in een ander topic dit soort opmerkingen ook al voorbij komen.
Momenteel is haar paard juist aan de linkerkant beter, en de grootst mogelijke fout die ze dus kan maken is die kant nog sterker maken.....

Ts, er is een verschil tussen "verruimen op het been" en "sneller maken voor je binnenbeen". Probeer echt tempowisselingen te rijden op je binnenbeen, als je voelt dat je paard recht naar voren op de volte aantrekt (dus niet naar binnen valt of over de schouder wegloopt) voor je binnenbeen, dan doe je het goed. Pas als je daar volledige controle over hebt, dan kun je daarmee proberen naar de galop te komen en in de galop te blijven door dezelfde hulp te gebruiken om het binnenachterbeen te blijven laten dragen.

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:34

Als je aangallopeert in de bocht direct de volte inzetten. Rechte stukken rijden voorlopig even vermijden. Jammer dat je steeds op een klein rondje zit dan, eerst even de spieren trainen. Gewoon niet te lang, maar wel vaak. Of helpt dat ook niet?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:39

Ik had een soortgelijk probleem op links. Ik moest terug naar draf als het fout ging (of dat nu direct was, of na omspringen) en dan opnieuw aanspringen. Herhalen herhalen herhalen. Ik heb wekenlang vrijwel dagelijks consequent op deze manier getraind voor er echt verbetering was.

Verder sluit ik me aan bij een aantal van mijn voorgangers. Als het echt hardnekkig is kan het geen kwaad om lichamelijke issues uit te sluiten voordat je verder gaat oefenen.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:43

Als jij al zo lang problemen hebt als je zegt. En je bent 10 instructrices verder. Heb jij echt geen goede instructie als zij niet heeft gezegd dat je je paard eens na moet laten kijken!
Heeft 1 van al die lesgevers er ooit zelf opgezeten? Vaak kan je dan toch wel zeggen waar het hem in zit. En hoe aan te pakken.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:45

Goede instructie is moeilijk te vinden, zeker bij problemen. Dus dat 10 mensen je niet konden helpen is niet verwonderlijk.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:46

Zonder dat ik je bang wil maken, en je moet ook zeker niet meteen uitgaan van het ergste...

Maar mijn paard had precies hetzelfde probleem. De linkergalop ging prima en de rechtergalop bleef hij altijd maar wisselen.
Hij bleek een niet te genezen knie blessure te hebben...

Maar mijn paard had ook moeite met de galop aan de longeerlijn, echter wel een stuk minder...
Hoe zit het met jou paard aan de longe?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:49

ik heb vaker jonge paarden doorgereden en het wisselen ken ik dus wel. Ik zie dat je al veel hebt geprobeerd maar niet het aanspringen op de volte. Dus op de volte draven, buitenkant begrenzen zodat ze niet over de schouder wegvalt, met je binnenbeen naar de buitenteugel toedrijvend energie opwekken (binnenachterbeen onder de massa). Schouder voor zetten en aanspringen. Paard schouder voor houden en NIET naar de hoefslag. Kleine stukjes galopperen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:55

Ik mis iets in je beschrijving.
Heb je zijn rug al na laten kijken?
Desnoods foto's laten maken.

Ik ga je ook meteen even uitleggen waarom.
Ik heb vroeger een verzorgpaard gehad en die had hetzelfde probleem. Het probleem bleef en ondanks dat hij verder heel lekker ontspannen kon lopen, bleef vooral de rechtergalop een probleem.
Vaak overkruist.

Op een gegeven moment was de eigenaresse hem aan het longeren en kwam hij plots hevig in protest. Omdat dit niets voor hem was, heeft ze meteen een afspraak gemaakt bij de kliniek en die heeft gekeken en foto's gemaakt.
Dit paard bleek vergevorderde kissingspines te hebben en in de rug waren verschillende wervels ondertussen aan elkaar gegroeid en het kraakbeen bij anderen wervels al aangetast.
Dat het dier ons uberhaupt op zijn rug liet zitten en ook nog ontspannen kon lopen was de DA een raadsel.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 12:50

Bedankt voor alle reacties. Ik heb goed nieuws. Deze week bij 2 trainingen toch geprobeerd en beide trainingen 2 van de 3 goeie galops.

Ze moet er wat handiger in worden en daarom zocht ik tips om het achterbeen wat sterker te maken.
Ik kan nog wel 100 instructrices laten komen of erop zitten ( er hebben al veel verschillende erop gezeten omdat ik twijfelde dat ik het niet goed aan gaf, ook zonder resultaat ).
Ik wil ook geen commentaar horen over mijn instructrices, ik heb ze niet voor niets uitgekozen en ben er erg tevreden over. Doel van dit topic blijft vragen om ervarings verhalen en oefeningen om het achterbeen gericht te trainen.

Nu ik het nog vaker blijf doen, blijft ze er zelf ook al iets rustiger onder waardoor ik haar beter kan sturen en begeleiden hierin.

Aan de longe springt ze wel vaker goed aan, en doel is om dit ook te gaan doen onder het zadel. Hier heb ik ook alle geduld voor.
In de wei, en los heeft ze ook geen moeite om goed aan te springen, voor mijn gevoel is het gewoon wat moeilijk om dit op commando te doen.

Wanneer ik ga galoperen op de volte dan springt ze vaker om dus probeer grote rondes te rijden

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:48

Fijn dat het beter gaat! Oefening baart kunst moet je maar denken ;)

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 16:48

Mijn vermoeden werd bevestigd: haken op de tanden. Afgelopen donderdag na laten kijken en dinsdag komt een andere tandarts die haar behandelt. Deze tandarts vijlt elektrisch, aangezien er veel gevijlt moet worden hebben we gekozen om het elektrisch te laten doen omdat dat sneller gaat.

Hoop dat het da weer een heel stuk beter wordt, als ze links los kan laten dat ze rechtsom goed aan kan springen