Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ladygiroc schreef:Ik heb mijn paard recht gekregen door te longeren met een kaptoom. Lees even de site paardenbegrijpen hoe je dit het best aan kunt pakken.
Doordat ze zelf los moeten laten worden ze recht en wordt de bespiering symmetrisch

midgie schreef:Idd met kaptoom longeren is beter , de rede is dat je met een bit de schedel niet kan plaatsen en dus nooit ene juiste stelling kan krijgen bij longeren , je hebt namelijk alleen de onderkaak vast, met kaptoom kun je de schedel plaatsen omdat je werkt midden op de neus en bereik je al sje weet hoe je moet longeren ook het binnenachterbeen beter over de rug een paard wat niet juist in stelling is kan nooit goed over de rug werken dus word scheef bespiert of erger krijg last van de rug of benen enz enz,
Kijk idd op de site van http://www.paardenbegrijpen.nl daar staat een hoop info, het is opzich niet rommelig als je goed weet te zoeken, heeft denk ik ook wat met je eigen techniek te maken, als jij niet weet hoe en wat is het ook lastig zoeken op eigenlijk bets een simpelem site,
ik weet niet waar je woont maar les in longeren is opzich niet verkeerd
.
) vraagt specifiek welke oefeningen geschikt zijn om een paard recht te krijgen. Veronderstel dat ze wel weet hoe te longeren, en indien ze dat niet weet ze wel zo snugger is om ook real life hulp te vragen

Duhelo schreef:zijn dergelijke figuren (dus echt intensief korte wendingen) ook aan te raden voor een driejarige dan?
(daar bokt al steigerd als een driejarige te lang gelongeerd wordt (op een vrij grote cirkel in vergelijking met slangenvoltes etc)
Duhelo schreef:midgie schreef:Idd met kaptoom longeren is beter , de rede is dat je met een bit de schedel niet kan plaatsen en dus nooit ene juiste stelling kan krijgen bij longeren , je hebt namelijk alleen de onderkaak vast, met kaptoom kun je de schedel plaatsen omdat je werkt midden op de neus en bereik je al sje weet hoe je moet longeren ook het binnenachterbeen beter over de rug een paard wat niet juist in stelling is kan nooit goed over de rug werken dus word scheef bespiert of erger krijg last van de rug of benen enz enz,
Kijk idd op de site van http://www.paardenbegrijpen.nl daar staat een hoop info, het is opzich niet rommelig als je goed weet te zoeken, heeft denk ik ook wat met je eigen techniek te maken, als jij niet weet hoe en wat is het ook lastig zoeken op eigenlijk bets een simpelem site,
Leestekens zouden ook handig zijn, voor je tegen mensen zegt dat ze geen techniek hebben om op een site te kijken.
TS (en ik) vraagt specifiek welke oefeningen geschikt zijn om een paard recht te krijgen. Veronderstel dat ze wel weet hoe te longeren, en indien ze dat niet weet ze wel zo snugger is om ook real life hulp te vragen
Maxielover schreef:Ladygiroc schreef:Ik heb mijn paard recht gekregen door te longeren met een kaptoom. Lees even de site paardenbegrijpen hoe je dit het best aan kunt pakken.
Doordat ze zelf los moeten laten worden ze recht en wordt de bespiering symmetrisch
Door een kaptoom ? Wat is er dan anders aan de werking daarvan dan met een hoofdstel ? Wil je mss even een linkje sturen op welke pagina kan ik dat vinden op paardenbegrijpen ? Ik vind die site zo rommelig...

Duhelo schreef:zijn dergelijke figuren (dus echt intensief korte wendingen) ook aan te raden voor een driejarige dan?
(daar bokt al steigerd als een driejarige te lang gelongeerd wordt (op een vrij grote cirkel in vergelijking met slangenvoltes etc)
Maxielover schreef:Duhelo schreef:zijn dergelijke figuren (dus echt intensief korte wendingen) ook aan te raden voor een driejarige dan?
3-jarige ?! Het gaat hier om een 19-jarige. Maar ook op die leeftijd en wat lichte slijtage in zijn benen moet je dan ook zeker voorzichtig zijn.

midgie schreef:midgie schreef:Idd met kaptoom longeren is beter , de rede is dat je met een bit de schedel niet kan plaatsen en dus nooit ene juiste stelling kan krijgen bij longeren , je hebt namelijk alleen de onderkaak vast, met kaptoom kun je de schedel plaatsen omdat je werkt midden op de neus en bereik je al sje weet hoe je moet longeren ook het binnenachterbeen beter over de rug een paard wat niet juist in stelling is kan nooit goed over de rug werken dus word scheef bespiert of erger krijg last van de rug of benen enz enz,
Kijk idd op de site van http://www.paardenbegrijpen.nl daar staat een hoop info, het is opzich niet rommelig als je goed weet te zoeken, heeft denk ik ook wat met je eigen techniek te maken, als jij niet weet hoe en wat is het ook lastig zoeken op eigenlijk bets een simpelem site
leestekens, waar mis je die??
Je zou er van versteld staan hoeveel ruiters niet weten te longeren, aan bit is niet de juiste manier .
Zomaar doelloos rond laten rennen al helemaal niet.