Ongelijke rugbespiering, hoe recht trainen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Ongelijke rugbespiering, hoe recht trainen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 19:29

Hoi,

Ik heb ontdekt dat mijn paard zijn rug links beter bespierd is dan aan de rechter kant. Dit merk ik onder het rijden ook, omdat het zadel naar rechts, de "holle" / plattere kant schuift. Ook buigt hij makkelijker linksom maar hij neemt rechts gemakkelijker de gangen aan, op links lijkt hij wat uit balans te zijn. Ik heb op zijn rug wat witte haren ontdekt, voornamelijk links op zijn "bolle" kant waar het zadel dus meer drukt. Ik denk dat dit komt door de beugelophanging. Ik ga hier over overleggen met degene bij wie ik het zadel gekocht heb. Daarnaast loopt hij niet gemakkelijk ontspannen door zijn rug nageeflijk. Hij wil wel laag lopen met zijn hoofd maar valt dan terug in het tempo, als ik hem dan been geef komt zijn hoofd weer omhoog.

Een aantal dingetjes om rekening mee te houden :
Het gaat om een 19 jarige Haflingerruin, zeer ouderwets type, heeft soms last van stijfheid, zit al erg dik in zijn vacht dus training is zwaar voor hem, we rijden voornamelijk recreatief buiten en we rijden heel weinig in de bak, niveau is ong. B of iets lager. Daarnaast rij ik boomloos met een goed passende Barefoot Cheyenne en bijbehorende pad.

Hebben jullie tips voor mij wat ik kan doen om mijn paard weer recht te trainen met niet al te moeilijke oefeningen ? Zelf doe ik al zo af en toe trainen aan de dubbele longe om hem onbelast te trainen en ik wil weer gaan oefenen met vanaf de grond laten buigen in zijn hals dmv iets lekkers om hem te stretchen.

Ik ben ook benieuwd of jullie tips hebben voor de drukverdeling van het zadel. Zelf heb ik al gedacht aan dubbele pads in het dekje te laten doen en ik denk dat als hij weer recht is in zijn rug dat dit al heel veel zal schelen.

Hou het alsjeblieft een beetje vriendelijk, dank je !
Sorry voor het lange verhaal...

Groetjes Maxielover

Duhelo

Re: Ongelijke rugbespiering, hoe recht trainen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:49

ik zet even stipje, want heb ongeveer hetzelfde met mijn driejarige, net onder het zadel trekpaard.
Ben benieuwd welke oefeningen interessant zouden kunnen zijn (ook grondwerk, wegens laag niveau onder het zadel én ook een serieuze wintervacht én weinig conditie)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:55

Ik heb mijn paard recht gekregen door te longeren met een kaptoom. Lees even de site paardenbegrijpen hoe je dit het best aan kunt pakken.
Doordat ze zelf los moeten laten worden ze recht en wordt de bespiering symmetrisch :)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 22:23

Ladygiroc schreef:
Ik heb mijn paard recht gekregen door te longeren met een kaptoom. Lees even de site paardenbegrijpen hoe je dit het best aan kunt pakken.
Doordat ze zelf los moeten laten worden ze recht en wordt de bespiering symmetrisch :)

Door een kaptoom ? Wat is er dan anders aan de werking daarvan dan met een hoofdstel ? Wil je mss even een linkje sturen op welke pagina kan ik dat vinden op paardenbegrijpen ? Ik vind die site zo rommelig...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:55

Idd met kaptoom longeren is beter , de rede is dat je met een bit de schedel niet kan plaatsen en dus nooit ene juiste stelling kan krijgen bij longeren , je hebt namelijk alleen de onderkaak vast, met kaptoom kun je de schedel plaatsen omdat je werkt midden op de neus en bereik je al sje weet hoe je moet longeren ook het binnenachterbeen beter over de rug een paard wat niet juist in stelling is kan nooit goed over de rug werken dus word scheef bespiert of erger krijg last van de rug of benen enz enz,

Kijk idd op de site van www.paardenbegrijpen.nl daar staat een hoop info, het is opzich niet rommelig als je goed weet te zoeken, heeft denk ik ook wat met je eigen techniek te maken, als jij niet weet hoe en wat is het ook lastig zoeken op eigenlijk bets een simpelem site,

ik weet niet waar je woont maar les in longeren is opzich niet verkeerd

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:59

Om dit soort problemen te voorkomen en eruit te trainen zijn al die figuren in de bak een uitkomst. Ga slangevoltes rijden, achtjes draaien, gebroken lijnen, wend af over de A-C lijn en maak voltes halve baan beide kanten op... Kortom, wees creatief en kom van die hoefslag af.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:38

zijn dergelijke figuren (dus echt intensief korte wendingen) ook aan te raden voor een driejarige dan?
(daar bokt al steigerd als een driejarige te lang gelongeerd wordt (op een vrij grote cirkel in vergelijking met slangenvoltes etc)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:40

midgie schreef:
Idd met kaptoom longeren is beter , de rede is dat je met een bit de schedel niet kan plaatsen en dus nooit ene juiste stelling kan krijgen bij longeren , je hebt namelijk alleen de onderkaak vast, met kaptoom kun je de schedel plaatsen omdat je werkt midden op de neus en bereik je al sje weet hoe je moet longeren ook het binnenachterbeen beter over de rug een paard wat niet juist in stelling is kan nooit goed over de rug werken dus word scheef bespiert of erger krijg last van de rug of benen enz enz,

Kijk idd op de site van http://www.paardenbegrijpen.nl daar staat een hoop info, het is opzich niet rommelig als je goed weet te zoeken, heeft denk ik ook wat met je eigen techniek te maken, als jij niet weet hoe en wat is het ook lastig zoeken op eigenlijk bets een simpelem site,

Leestekens zouden ook handig zijn, voor je tegen mensen zegt dat ze geen techniek hebben om op een site te kijken ;) .

TS (en ik :D) vraagt specifiek welke oefeningen geschikt zijn om een paard recht te krijgen. Veronderstel dat ze wel weet hoe te longeren, en indien ze dat niet weet ze wel zo snugger is om ook real life hulp te vragen :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:05

Duhelo schreef:
zijn dergelijke figuren (dus echt intensief korte wendingen) ook aan te raden voor een driejarige dan?
(daar bokt al steigerd als een driejarige te lang gelongeerd wordt (op een vrij grote cirkel in vergelijking met slangenvoltes etc)

Gewoon in stap beginnen. Slangevolte met 3 bogen kan ook prima, gebroken lijnen ook. Als het paard verder in de africhting komt steeds kleinere voltes meepakken. Net als alles in een training gewoon opbouwen dus.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:30

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:34

Ik heb denk ik een vergelijkbaar probleem: rechtsgebogen, ouderwetsch gebouwde IJslander (type picknicktafel), en toevallig rijd ik ook met een boomloos zadel. Voordeel daarvan is dat je heel goed kunt voelen wat je paard doet :)

Onder begeleiding van mijn instructrice ben ik begonnen met het rechtrichten. Wat ik nu doe is steeds met mijn zweepje zijn ribben aan de linkerkant "kietelen" zodat hij zich recht buigt. Vanuit zijn, voor hem comfortabele, kromme houding wordt hij dus heel even 1 of 2 stappen recht. En dat steeds herhalen, en de frequentie en duur opvoeren (nu is dat nog eens per kwart volte ongeveer, en niet te vaak en te lang) En vooral heel goed belonen wanneer hij z'n linkerzij "intrekt" (vergelijkbaar met de reactie die je zelf hebt als iemand in je zij kietelt) zodat hij gaat snappen dat hij de juiste reactie geeft. De herhaling is uiteraard om de houding gaandeweg makkelijker en natuurlijker voor 'm te maken.
Eea houdt in dat hij bijvoorbeeld in de voltes rechtsom met contrastelling loopt. Dat is niet erg... voorlopig. Eerst de middenhand en schouder goed kunnen plaatsen en pas daarna aan de stelling gaan werken.

Misschien dat je instructeur je kan helpen? Succes in elk geval :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:29

Duhelo schreef:
midgie schreef:

Kijk idd op de site van http://www.paardenbegrijpen.nl daar staat een hoop info, het is opzich niet rommelig als je goed weet te zoeken, heeft denk ik ook wat met je eigen techniek te maken, als jij niet weet hoe en wat is het ook lastig zoeken op eigenlijk bets een simpelem site,

Leestekens zouden ook handig zijn, voor je tegen mensen zegt dat ze geen techniek hebben om op een site te kijken ;) .

TS (en ik :D) vraagt specifiek welke oefeningen geschikt zijn om een paard recht te krijgen. Veronderstel dat ze wel weet hoe te longeren, en indien ze dat niet weet ze wel zo snugger is om ook real life hulp te vragen :)

leestekens, waar mis je die??

Je zou er van versteld staan hoeveel ruiters niet weten te longeren, aan bit is niet de juiste manier .
Zomaar doelloos rond laten rennen al helemaal niet.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:36

Maxielover schreef:
Ladygiroc schreef:

Door een kaptoom ? Wat is er dan anders aan de werking daarvan dan met een hoofdstel ? Wil je mss even een linkje sturen op welke pagina kan ik dat vinden op paardenbegrijpen ? Ik vind die site zo rommelig...

Een kaptoom werkt achter de oren en op de neus, bij mijn paard een wereld van verschil! Doordat je geen hulpteugels gebruikt dwing je ze op geen enkele manier om los te laten. Paard moet wijken voor druk, dus zodra jij contact aan je longe hebt moet je paard z'n hals laten vallen. Oefen dit eerst als je paard stil staat. Als hij snapt dat ie moet wijken voor druk kun je aan de longe aan de slag, als paardlief goed actief loopt zet je wat druk op je lijn, net zolang tot het paard zakt. Als je goed longeert loopt je paard meteen in de juiste lengtebuiging en losgelaten, wat wil je nog meer :D

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 18:02

Duhelo schreef:

3-jarige ?! Het gaat hier om een 19-jarige. Maar ook op die leeftijd en wat lichte slijtage in zijn benen moet je dan ook zeker voorzichtig zijn.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:16

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 18:29

Maxielover schreef:
Duhelo schreef:

3-jarige ?! Het gaat hier om een 19-jarige. Maar ook op die leeftijd en wat lichte slijtage in zijn benen moet je dan ook zeker voorzichtig zijn.

zie mijn eerste reactie op jouw topic, ik heb net hetzelfde probleem met mijn driejarige, dus lees effe mee ;)

midgie schreef:
midgie schreef:

Kijk idd op de site van http://www.paardenbegrijpen.nl daar staat een hoop info, het is opzich niet rommelig als je goed weet te zoeken, heeft denk ik ook wat met je eigen techniek te maken, als jij niet weet hoe en wat is het ook lastig zoeken op eigenlijk bets een simpelem site

leestekens, waar mis je die??

Je zou er van versteld staan hoeveel ruiters niet weten te longeren, aan bit is niet de juiste manier .
Zomaar doelloos rond laten rennen al helemaal niet.

in heel je tekst :D