Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
anneliesdj schreef:Oefenen, oefenen.
Dat is de enige oplossing, heel veel oefenen.
Ze moet leren bij je te blijven, oefen dressuurmatig in een bak waar hindernissen staan, veel volte's rijden overal tussendoor. Als het vanuit draf wel goed gaat kun je eerst springen vanuit draf en steeds terugnemen als ze te fel wordt. Als ze het vaker doet zal ze vast ook wel meer kalmeren en kun je vanuit galop gaan oefenen.

Britt schreef:Idd wa anneliesdj zegt, het makkelijkste is om te oefenen met materiaal in de bak en zelf gewoon dressuurmatig er omheen te rijden. Dan raken ze er wat meer aan gewend en zullen ze ook minder snel raar gaan doen.
Materiaal kun je ook zelf maken, als je die mogelijkheid hebt?
anneliesdj schreef:Een martingaal kan helpen maar je moet ook de oorzaak aanpakken.
Hindernismateriaal kun je prima zelf maken, als je vader een beetje handig is en je let op de veiligheid is het zo voor elkaar.

Citaat:Vroeger heeft ze Z gesprongen en ze is redelijk bekend in de omgeving waar ik woon. Ze is nu 18 maar nog topfit
jodi schreef:Citaat:Vroeger heeft ze Z gesprongen en ze is redelijk bekend in de omgeving waar ik woon. Ze is nu 18 maar nog topfit
Houd je wel rekening met haar leeftijd? 'Vroeger' waren haar gewrichten en pezen wat soepeler dan nu,dus persoonlijk zou ik het bij af en toe een klein sprongetje houden,om haar zo lang mogenlijk topfit te houden.

Somebitch schreef:Ik heb / had dit zelfde probleem bij die van mij. Waardoor het bij mij kwam is dat ik niet goed genoeg mee kwam met springen, hierdoor snapte mijn pony het niet en ging hij rennen na de sprong.
Ik wil je zeker springles adviseren, alleen gaat je het echt niet lukken en raakt je pony enkel het vertrouwen kwijt.
Heel goed om nu eerst vanuit draf te springen, dan kan je zelf ook je balans zien te vinden.
Wellicht kan je 1 hindernis kopen? Of vragen voor je verjaardag of voor kerst ofzo? Met 1 hindernis kan je wel les nemen.
Of misschien is er een accomodatie in de buurt waarvan je gebruik zou mogen maken tegen evt. betaling?

Ik zal binnenkort een foto plaatsen, dan kunnen jullie het beoordelen. 
Zeker als je net begint met springen is je balans nog erg zoekende. 
Somebitch schreef:Het gaat er niet om of je genoeg meegeeft. Het gaat erom of je hele lichaam goed mee gaat met de sprong. En dat is lastig.Zeker als je net begint met springen is je balans nog erg zoekende.
Als je ook maar een fractie te vroeg of te laat bent kan je dit probleem dus al hebben.
Ik bedoel dus niet het meegeven van je handen.
Edit: Oja wat je in het begin ook kan doen is een balk op 2 krukjes / pionnen leggen.
riagr schreef:Gewoon les nemen bij een spring instructeur aan huis. Die heeft zelf wel hindernissen De pony is Z geweest. Die hoeft het werk dus niet meer te leren. Jij bent hier degene met de minste ervaring , dus jij bent degene die hier bij moet leren, niet je pony. Dus: les,les,les!,
Narita schreef:Die pony die kent het springen inderdaad wel, maar dat is nog geen excuus voor een ongecontroleerde sprong. Zo kom je ook geen Z-springproef door.
Vooral veel oefenen inderdaad, probeer het eerst eens met balkjes op de grond en galoppeer daar eens over en bouw het daarna op. Ook kun je haar bijvoorbeeld eens proberen stil te zetten net voor de sprong, of tempowisselingen rijden voor de sprong.

riagr schreef:Wat ik bedoel is dat je erg naar je eigen rijden moet kijken. Pony heeft geen Z kunnen worden met het gedrag zoals jij dat beschrijft. Kortom: Deze ruiter/ amazone moet zichzelf onder de loep nemen om te kijken wat de oorzaak kan zijn van het probleem. En dat is best lastig om in je eentje te doen, ookal krijg je advies van mensen hier. Ik weet natuurlijk niet wat je mogelijkheden zijn, maar kun je geen lid worden van een rijvereniging, waar je dan eens per week springles zou kunnen krijgen? Dan kun je maximaal leren hoe je je pony netjes kunt rijden!
Maar mijn pony is gewoon ontzettend fanatiek en blij als ze mag springen. Ik ben tot nu toe al een stuk verder geholpen over hoe ik het nou het beste aan kan pakken, en ik ga ook zeker lessen volgen! riagr schreef:Het lastige is dat het vanaf hier moeilijk te zeggen is wat er mis gaat.
Wat je in ieder geval kunt doen is beginnen met al dressuur rijdend te schakelen. Galop een pasje verruimen en weer terug. Stap/galop overgang, en weer terug ( galop/stap). Als dat netjes gaat ongeveer op X een hindernis neerzetten. In verzamelde galop gaan, rustig bij A afwenden en dan de hindernis springen. Na de hindernis paar passen rechtdoor galopperen en dan terugrijden ( galop, draf stap). Weer aangalopperen, rustig rondje in verzamelde galop. Pas als er weer rust is, weer op de hindernis afrijden. Maakt je pony zich sterk, dan weer even terug naar draf of zelfs stap. Dus veel overgangen rijden, tempo controle houden en pas als dat voor elkaar is weer naar de hindernis toe rijden.
Maar vooral: kijk of er iemand is die je kan begeleiden. Een Z pony rijden kan een fantastische leer ervaring zijn, maar dat kan alleen als dat ook goed begeleid wordt.
( Edit: zie dat je al op zoek bent naar iemand die je kan helpen. Helemaal tóp!!)