Gisteren heb ik dan voor het eerst op de pony van een vriendin gezeten (die ga ik nu een week lang rijden, aangezien zijn met school op reis is), en wat me meteen opviel was het feit dat ze enorm slecht aan het been is. Nu heb ik dat ook wel gezien als die vriendin reed (ze moet altijd een zweep gebruiken om aan te galopperen bijvoorbeeld), maar had niet gedacht dat het zo erg was op dit moment.
Ik wilde eerst gaan proberen om deze week een begin te maken aan nageeflijkheid, maar bij nader inzien is mijn nieuwe doel het beter aan het been krijgen van Ichi. Ik heb gisteren een uur les gehad en van dat uur heb ik zeker een half uur constant overgangen gereden tussen stap, draf en halthouden. Van tevoren moest ik 3x fel met mijn been aandrijven voor ze een overgang vooruit maakte, en het is een keer of 3 gelukt om met een enkele beenhulp een overgang te rijden, maar ik zag nog niet echt verbetering. In galop was het trouwens ook best wel rampzalig, want aangalopperen ging wel, maar als ik wilde dat ze bleef galopperen als ik ging sturen moest de zweep erbij, en dat is iets waar ik eigenlijk fel op tegen ben.
Als ik merk dat Kim (het paard waar ik normaal op rij) niet goed aan mijn been is, ga ik een minuutje of 10 overgangen rijden, en dan hoef ik mijn been nauwelijks meer aan te leggen en dan versnelt of verruimt 'ie. Zoiets wil ik ook bereiken met Ichi deze week, of in ieder geval: ik zou graag verbetering zien.
Op dit moment ben ik dus bezig met veel overgangen tussen halthouden, stap en draf, maar echt tempowisselingen van arbeidsdraf naar middendraf gaan gewoon nauwelijks omdat ze zo slecht reageert op mijn been. Op de zweep reageert ze trouwens ook nauwelijks, want ik heb het idee dat die vriendin een beetje teveel op de zweep rijdt. Ik denk niet dat het door een te grote druk op de teugel komt, want ook al laat ik de teugel helemaal los, versnelling komt er niet (of nauwelijks) als ik beenhulp geef.
Ik vroeg me dus af of er nog meer oefeningen waren om het paard beter aan het been te rijden? Of zijn overgangen en tempowisselingen de enige manier? Vandaag kan ik eventueel vrij rijden als ik daar zin in heb, dus dan zou ik nog een half uurtje of een uurtje kunnen oefenen. Verder heb ik maandag, woensdag en donderdag weer les!
Je kunt niet verwachten van een paard dat niet aan het been is. Dat ie binnen een uur dat wel is. Dat heeft tijd nodig. En hoe oud is hij? Galop in de bochten moeilijk, kan ook een teken zijn dat hij niet sterk genoeg is daarvoor. Ook dat is met goed oefenen en daar de tijd voor nemen op te lossen. Dit alles is niet binnen een uur op te lossen. Maar als je de oefeningen die je van je instructeur hebt gekregen door blijft oefenen. Denk ik dat hij aan het eind van de week dat jij hem rijd. Al een stuk beter aan het been is. En dan moet je vriendin dit natuurlijk wel blijven onderhouden.
Ja, want jij kan nu een goede start gaan maken maar als je vriendin niet verder gaat dan is dat natuurlijk jammer.
Patsy
Geplaatst: 16-09-12 09:07
Naast overgangen ook schijnovergangen gaan rijden, dus bijna terug naar stap en meteen weer weg naar voren. Misschien wil een spoortje helpen. Het belangrijkste is wel dat je je been eraf houdt en niet constant gaat zitten drijven, dan stomp je ze alleen maar af. Hoe is de pony trouwens met longeren?
Een aantal schijnovergangen heb ik ook al gedaan ja, op het moment dat 'ie wilt stilvallen weer weg. Dat ging opzich nog wel na een paar keer. Ik wil niet met sporen rijden aangezien het niet mijn eigen paard is en aangezien ik zelf nog nooit met sporen heb gereden. Ichi is nu 5 jaar geloof ik, wordt nu anderhalf jaar 4 a 5x per week gereden door die vriendin. Longeren heb ik eigenlijk nog niet gedaan met Ichi... Meestal gooi ik haar (als ze de dag ervoor niet gereden heeft) een minuut of 10 los waar ik haar met longeerzweep even door laat lopen. Dat is tenminste hoe die vriendin het zelf ook altijd doet.
Net even met die vriendin overlegd hoe en wat (hoe Ichi is), krijg ik als antwoord: "Als dat is moet je met de zweep slaan". Zeg ik dat ze daar ook niet goed op reageert, krijg ik terug: "Dan sla je niet hard genoeg, zweep andersom en vol uit jalen hop dat ze luistert". Mag ik het hier niet mee eens zijn, of ben ik nou te paard-vriendelijk?
FriesWytske
Geplaatst: 17-09-12 11:28
Nee hoor, zou het ook niet mee eens zijn. Dat is gewoon de gemakkelijke weg opzoeken. Ze horen naar je benen te leren luisteren en niet alleen op een zweep naar voren te willen gaan.
Vind ik ook nogal makkelijk gezegd. Het is toch juist makkelijker als je alleen je been aan hoeft te leggen...?
Ik zou er zeker niet mee eens zijn, misschien toch nog maar even met haar praten?
Velaija
Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-12 17:33
Ik heb het al regelmatig met haar hierover gehad... Ook als ik op Kim rij en hij stapt/draaft een keer niet goed aan zegt zij meteen 'je moet m met de zweep slaan'. Ik krijg het niet aan haar hoofd gepraat, ik geloof dat ze het gewoon niet wil horen... Heb het idee dat ze denkt dat ik er toch niks van af weet omdat ik toch 'maar' 1x per week rij...
Als de pony van je vriendin precies begrijp wat er van haar gevraagd wordt dan heb ik liever dat je 1 keer met overtuiging je zweep gebruikt dan dat je de rest van het uur zit te schoppen met je been en 100 keer tikt met je zweep.
Het punt is dat je gewoon heel consequent moet zijn. Je moet duidelijk vertellen aan de pony wat jij wilt. Stel je maakt een overgang stap-draf. Als jij been geeft, moet er reactie volgen in de vorm van aandraven. Geen reactie? Dan geef je been + tikje met de zweep (en nee niet meteen de zweep ondersteboven en een enorme ram, dan schiet hij vooruit en ben jij uit balans; heb je niks aan). Dan draaft de pony aan. Vervolgens neem je weer terug naar stap, en je geeft weer been. Gaat het nu beter? Belonen.
En zo oefen je de hele tijd door. Belangrijk is dat jij vanaf het moment dat je er op zit reactie eist. Dat is duidelijk en dus prettig voor de pony. Beloon hem als hij het goed doet. En rijd gerust 100 overgangen achter elkaar, je zult zien dat hij steeds beter gaat reageren op steeds kleinere hulpen, als jij maar consequent bent. Dit is les 1 voor jou en de pony, zolang hij niet aan het been is hoef je niet te denken aan nageeflijkheid of balans, dat is van later zorg. Je zult trouwens zien dat de balans ook 'vanzelf' al verbetert als de pony beter aan het been is.
Zit je wel goed? Het kan ook zijn dat jullie (je vriendin) het paard in de weg zitten qua houding? Verder moet je proberen zo consequent mogelijk te zijn, stap -> draf is been aanleggen en weg, luistert hij niet dan drijf je wat harder aan en pak je eventueel je teugels in 1 hand waarbij je met het uiteinde van de teugel een tik op de schouder geeft. Dit maakt lawaai en doet niet zo zeer heel pijn, wat een harde schop wel kan doen.. Als het paardje dan wel aandraaft even goed door laten draven, belonen en weer terugnemen en opnieuw proberen. Zodra het paard gelijk reageert dan heel uitbundig belonen, zodat ze wel weten dat ze het goed doen .