niet stilstaan bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jansen123

niet stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 13:46

hoi ,
ik heb een verzorgpony en als ik wil opstappe staat hij niet stil. als ik een vriendin mee heb lukt het wel maar als ik dan alleen
ben is dat best vervelend.
ik hoop dat jullie tips hebben
alvast bedankt!
groetjes Bente

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:57

Heel consequent zijn. Zet hem met de neus in een hoek, zo voorkom je al dat hij veel kan bewegen. Stap op en als hij weg loopt gelijk weer stil zetten. En laten wachten. Dan weer afstijgen, zorg er dan ook voor dat hij stil blijft staan. Weer opstijgen. loopt hij weer gelijk weer stil zetten. Dit vele malen herhalen. Tot je merkt dat hij begrijpt wat de bedoeling is. Dan beloon je hem en stap je rustig weg.
Veel paarden hebben moeite met lang stil blijven staan, dat is het vluchtdier in hem. Als hij gaat begrijpen dat als hij met opstijgen braaf stil blijft staan hij dan pas voorwaarts weg mag, heb je je doel bereikt.
Pas als het altijd goed gaat in de hoek, ga je meter voor meter verder naar het midden van de bak. Loopt hij weer weg met opstijgen, weer in de hoek parkeren.

Ik ben geen voorstander van het geven van een snoepje, maar je zou hem een snoepje kunnen geven als hij braaf stil is blijven staan met het opstijgen. Doe dit dan de eerste keren dat iemand je paard vast houdt, maar dat jij hem wel zelf het snoepje geeft.

Hoe dan ook loopt hij 1 pas met opstijgen, gelijk corrigeren en herhalen.

Daphnm

Re: niet stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:26

in een hoek parkeren, en bij zijn hoofd blijven staan tot hij stilstaat. dan loop je naar het zadel. loopt hij weer? ga dan weer naast z'n hoofd staan en 'trek' aan de teugels zodat hij blijft staan..
als je opstijgt teugels kort nemen

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:31

- prik je niet per ongeluk een teen in zijn buik met opstappen?
- past het zadel?
- ga je voorzichtig zitten?
- hang je te lang aan 1 kant met opstappen?
- heeft het paard wel geleerd stil te blijven staan?

Zet hem ergens tegenaan zodat hij niet naar voren kan lopen. En pas gaan zitten als je paard stilstaat, als hij gaat lopen begin je weer overnieuw.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:16

Ik heb/had hetzelfde probleem! De oplossing; wees hem te snel af! :D Als je bij het opstappen gewoon bij het hoofd blijft staan en de beugel draait zodat je je voet er wel in kan krijgen, en dan snel, hup! erop stapt en hem dan gelijk stil zet als je er op zit. Zo heeft het paard al snel genoeg door dat ie niet weg mag :P Ik heb er 2 weken aan gewerkt en mn paardje staat nu perfect stil! Succes! <3

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:25

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:25

nadja15 schreef:
Ik heb/had hetzelfde probleem! De oplossing; wees hem te snel af! :D Als je bij het opstappen gewoon bij het hoofd blijft staan en de beugel draait zodat je je voet er wel in kan krijgen, en dan snel, hup! erop stapt en hem dan gelijk stil zet als je er op zit. Zo heeft het paard al snel genoeg door dat ie niet weg mag :P Ik heb er 2 weken aan gewerkt en mn paardje staat nu perfect stil! Succes! <3

Goed systeem, in de western zal men hem ook nog een paar passen achteruit zetten.

Maar de grootste fout die gemaakt wordt door veel paarden mensen.
Er wordt te pas en te onpas geklikt met de tong en er wordt constant braaf geroepen.
Dis is zeer verwarrend voor een paard, ze gaan hierdoor juist afwijkend gedrag geven doordat bij alles wat ze doen er wel een geluid gemaakt wordt.
Lees al dat er snoepjes gegeven moeten worden, fout niet doen.

Voorbeeldje,
Van de week op stal bij het aansingelen van een nrps pony.
Paard stond te schrapen, wordt gecorrigeerd en daarna wordt er braaf gezegd, pony gelijk weer schrapen.
Toen ik aangaf, geen braaf meer te zeggen en na correctie het paard negeren.
En doorgaan met aansingelen.

En toen stopte zij met schrapen. :7

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:43

de beste manier is in een stal zetten en daar opstappen, en dat dan heel vaak herhalen. dat komt omdat in een stal de ruimte beperkt is en kan hij nooit ver weg lopen. als je veel in de stal opstapt, en in het zadel gaat hangen, zal de pony na een tijdje oefenen overal stilstaan bij het opstappen.

deze manier heeft bij mij nog altijd gewerkt!
succes ermee

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:59

antje_vip schreef:
- prik je niet per ongeluk een teen in zijn buik met opstappen?
- past het zadel?
- ga je voorzichtig zitten?
- hang je te lang aan 1 kant met opstappen?
- heeft het paard wel geleerd stil te blijven staan?

Zet hem ergens tegenaan zodat hij niet naar voren kan lopen. En pas gaan zitten als je paard stilstaat, als hij gaat lopen begin je weer overnieuw.

Nog een paar aanvullingen:
-Staat je paard vierkant voor je opstapt?
-Heb je je ervan verzekert dat het paard geen blokkades of andere problemen heeft die pijn veroorzaken bij het opstappen?

En natuurlijk, leer het paard stilstaan zoals gezegd.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:38

Roontje_ schreef:
de beste manier is in een stal zetten en daar opstappen, en dat dan heel vaak herhalen. dat komt omdat in een stal de ruimte beperkt is en kan hij nooit ver weg lopen. als je veel in de stal opstapt, en in het zadel gaat hangen, zal de pony na een tijdje oefenen overal stilstaan bij het opstappen.

succes ermee

Dat vind ik eerlijk gezegd best wel een gevaarlijk idee..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:00

Roontje_ schreef:

succes ermee

Kan ik ook niet aanraden nee!
Vriendin van vroeger is al eens met haar hoofd bovenaan tegen de balk aangeknald omdat paardlief niet in de box bleef staan..
Dan mag je blij zijn als je er met een hersenschudding vanaf komt!
Veel geduld en blijven proberen en telkens met stapjes. Zodra hij weer gaat lopen, weer opnieuw beginnen.
Die van mij staat perfect stil, is hem ook aangeleerd. Maar af en toe probeert hij bij mij ook nog eens.
Op dat moment corrigeer ik hem wel met een tik en een harde stem omdat hij me dan gewoon voor de gek aan't houden is en dan blijft hij ook weer mooi staan.
Maar ik stap niet eerder op dan dat hij stil blijft staan, want ik ben niet zo handig en snel met opstappen en zie mezelf al meegesleurd worden aan de beugel..
Gewoon consequent blijven doorgaan totdat hij stil staat. Zal misschien snel gebeurd zijn, misschien ben je er wel een tijdje mee bezig. Maar het zal wel succes hebben :)

Ik gebruik overigens bij die van mij stemcommando 'Staan' wat betekent dat hij staan moet blijven..
Zo is hem dit vroeger geleerd toen hij jong was en hier reageert hij bij mij goed op.
Misschien dat je ook zoiets zou kunnen gebruiken?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:12

Ik zette mijn paard direct in het midden van de bak, met de teugels kort zodat ze niet vooruit kon. Ze kon wel achteruit en draaien. Zij koos voor wegdraaien en nog eens wegdraaien. Ik zette haar met opzet niet vast in de hoek of tegen een muur met dit idee: ik wilde dat ze wel kon weglopen, maar er niets mee op zou schieten (ik bleef immers naast haar). Ze zou dus op een gegeven moment zelf kunnen kiezen tussen weglopen of blijven staan. Ik gebruikte geen stemgeluid.
De stappen waren als volgt:
1. naast paard staan
2. voet in beugel
3. gewicht op beugel en optrekken tot staan
4. been eroverheen
5. in zadel zitten
6. rechtervoet in beugel

Ik ging steeds een stap verder als ze stil bleef staan (af en toe een aai tussendoor ter geruststelling, ze had nogal nare ervaringen gehad dus ik had begrip voor het protest). Wanneer ze weer ging weglopen ging ik helemaal terug naar stap 1. De eerste keer duurde het even, maar toen het eenmaal lukte was het probleem vrijwel direct opgelost.