rugspier trainen (revalidatie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

rugspier trainen (revalidatie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 14:54

Hoi bokkers,

Een half jaar geleden heeft mijn paard een blessure aan haar pees opgelopen. Inmiddels zijn we weer een maandje aan het opbouwen en gaat het erg goed. Je kan wel goed zien dat ze een half jaar niets gedaan heeft en is behoorlijk terug gevallen in de bespiering. Vooral haar rug is ingevallen voor haar doen. Nu mijn vraag, wat zijn goede oefeningen om haar rugspier en gehele lichaam te trainen. Heeft iemand een soort van revalidatieschema met oefeningen? Of misschien een goeie fysio die hier begeleiding in geeft (omg. Delft)?

- Ik rij max een half uur waarvan de eerste 10 minuten stap. Ze mag in principe alle oefeningen weer doen, dat houdt voor haar L2 niveau in. Ik wissel 5 minuten intensief af met een paar rondjes hals strekken in stap.
- Ze is 6 jaar en daarvoor dressuurmatig gereden tot en met L2 niveau
- sochtends wordt ze 20 minuten gestapt en vervolgens 4 uur weidegang
- voer 3x halve schep subli zonder + luzerne en beetje olie 6 kilo hooi

Mijn doel is haar weer in goede conditie te krijgen, Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt voor je reactie

FCSA

Re: rugspier trainen (revalidatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:57

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:31

dank je, ga er thuis naar kijken

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:33

ik zou lekker veel bijgezet longeren, en lekekr het bos in met dr

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 17:00

Ik durf nog niet te longeren, de longeer is erg zwaar bij ons. Daarnaast kukelt ze helemaal naar voren met bijzet... Buiten rijden doen we graag en regelmatig *\o/* ben echt op zoek naar gerichte oefeningen voor rug en overige spieren. Merk nu met rijden dat ik snel weer het oude programma afdraai en haar gelijk in de verzameling rij. Niks mis mee zou je denken, maar ik merk dat het een stapje te snel gaat en ben bang dat ze daardoor een verkeerde houding aanneemt en dus verkeerde spieren traint.

Ben van mening dat het beter is om gericht aan haar bespiering te werken om vervolgens weer een tandje hoger te gaan.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:04

Veel voorwaarts/neerwaarts, overgangen en als het kan en mag balkjes draven.
Verder zou ik met behulp van een goede instructeur gaan trainen, die kan je er beter mee helpen dan bokt (even heel oneerbiedig gezegd).

Gebruik ook even de zoekfunctie, want er zijn echt veeeeeeel topics hierover :)
Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 07:48

Bijzet zou ik zeker niet doen, idd omdat de meeste paarden met bijzet op de voorhand lopen.
Je zou eens op de site van paardenbegrijpen.nl kunnen kijken, daar staan gymoefeningen die je paard echt helpem, ook kun je miss daar een intructrice vinden die jou kan helpen hoe dat te doen,

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 10:06

Brighteyes > met balkjes aan de slag had ik zelf nog niet aan gedacht, is ook een prettige afwisseling voor d’r.
Ben opzoek naar een nieuwe instructeur. Misschien moet ik daar toch wat meer vaart achter zetten want ik merk dat ik erg zoekende ben met rijden hoe het nu weer goed op te pakken.
Midgie > deze site kende ik nog niet, heb zo snel nog geen onderdeel gezien wat me nu verder kan helpen. Zal er vanavond uitgebreider naar kijken. Tips waar ik op de site moet kijken?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:32

Begin eens te zoeken op stelling en buiging en de scheefheid van het paard en de ruiter.