Dressuuroefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphne1997a

Dressuuroefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 19:50

Heee allemaal.
Ik heb een verzorgpaardje van 26 die het nog heeeel goed doet!
Ik ga hem morgen weer in de bak rijden (hij wordt een stuk of 4-5 keer per week gereden)
Maar steeds dezelfde oefeningen beginnen te vervelen, dus ik zal graag wat nieuws uit willen proberen.
Hebben jullie enig idee van wat ik kan doen?

Liefs,
Daphne

Janine001

Re: Dressuuroefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:53

Welke oefeningen doe je nu zowel al?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:53

Tja dat is lastig, want we weten niet wat jouw niveau is en wat je paard al kan?

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 19:55

Hij kent vooral de basisoefeningen, nu doen we vooral gewoon figuren enzo. En af en toe pasje middendraf, vooral slangenbogen en voltes, voltes kleiner maken en dan weer groter maken en af en toe een pasje wijken.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:58

als je zelf goed kan wijken, kan je dat blijven oefenen. Tja, dressuuroefeningen kun je alleen met je paard aan beginnen als je ze goed onder de knie hebt. Uit je posts begrijp ik dat je nog geen schouderbinnenwaarts kan bv.?

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 20:01

Ik kan het wel, maar hangt er vanaf in wat voor bui de pony is, de ene keer doet hij het wel gewoon, andere keer niet. Maar als ik hem helemaal losrij moet het wel lukken!

Verder nog tips voor het losrijden? Ik rij nu gewoon vooral voltes slangevoltes, versnellen/vertragen, overgangen rijden etc. Maar dingen bijleren kan nooit kwaad toch :) ?

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:01

het is een beetje lastig om je wat oefeningen te geven aangezien we je niveau niet weten, maar wat altijd leuk is om te doen is om vanaf de middenlijn voltes 10 meter naar rechts en links te rijden en dan in de voltes echt buigen maar op de middenlijn weer echt recht richten, kan in stap draf en galop, je kunt ook nog tussen de voltes overgangen terug of naar voren rijden enz...

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:04

Wat Cas en ik heel leuk vonden: eenvoudige galopswissels. Interessant om te doen vanwege het omstellen. Verder reed ik vaak met lange teugel, en dan allerlei figuren rijden (volledig op zit+been dus). Eerst in stap, daarna ook in draf en galop. Leuk hoor!

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 20:05

Oké! Dankjewel allemaal!
Ik zal morgen wel zeggen wat ik gedaan heb & hoe het is gegaan!

Meer tips zijn welkom! :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:10

Ik verwacht minimaal een slangevolte in galop met vliegende galopwissel aan de lange teugel!

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 20:11

Hahahah! Ik zal een poging doen tot, maar denk niet dat het gaat lukken aangezien hij beetje moeite heeft met linkergalop. Maar dat gaat de laatste tijd heeeel goed! :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:36

daphne1997a schreef:
Hahahah! Ik zal een poging doen tot, maar denk niet dat het gaat lukken aangezien hij beetje moeite heeft met linkergalop. Maar dat gaat de laatste tijd heeeel goed! :)

Haha, als je dat probeert neem ik alvast mijn petje af! _/-\o_
Maar alle gekheid op een stokpaardje, dit soort dingen versterken echt het samenwerken met je paard. Als hij eenmaal snapt dat hij niet lekker een teugeltje kan volgen maar écht op zijn ruiter moet letten, wordt hij vast een stuk alerter. Ik heb er goede ervaringen mee. Ik reed nooit wedstrijden, maar wel fanatiek recreatief dressuur. Dat is voor mij toch echt wel Lol met je Knol!

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 20:39

jaa ik rij hem wel vaker alleen met been, galoppeer ik zonder handen, knoop in de teugels / vastmaken in de manen zodat ik ze nog wel snel kan pakken als nodig is, maar hij reageert daar wel goed op! :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:52

Ik zie het al: jij kan zelf heel goed leuke dingen bedenken!

daphne1997a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:19

Haha! valt wel mee! maar het is gewoon leuk om van andere ook dingen te horen die zij wel eens doen, en weten of we wat anders kunnen doen! :p