Paard is ongeloofelijk sterk buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Paard is ongeloofelijk sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 19:25

Ja bokkers, ik weet even niet meer hoe het moet.

Ik ben nu al bijna 2 jaar in het bezit van een 19 jarige BWP ruin, geweldig dier, rij hem nu ongeveer 4 jaar.
Bell is voor ik hem kocht een hele tijd manegepaard geweest en daarvoor was hij een jachtpaard.
Hij is groot, een goede 1m78? Maar een echte goedzak, liep beginnerslesjes mee als geeneen en is ontzettend lief aan de hand.
Ik heb Bell gekocht, omschakeling van manegepaard naar eigenaarspaard liep zonder problemen, paard werd wat alerter etc maar nog steeds geen probleem.
Het probleem is buiten rijden, meer bepaald het galoperen.
Zoals ik al zei, aan de hand isie doodbraaf. Wandeled zonder halster mee met mij, kan in de stal gezet worden door een kleuter en verschiet echt van niets.
Rijden in de piste is ook geen probleem, al leert ie wat langzamer (maar wat wil je ook met een 19 jarig ex manegepaard?) maar de dressuren en springen er leuk op los.
Enkele wedstrijdjes meegepikt in en rond onze stal met succes, 2 maar oefencross gestart ook.
Maar het buiten wandelen...problematisch.
Het heeft 2 jaar geduurd eer ik met hem alleen (met ander paard erbij is er geen probleem) toertje blok kon wandelen.
Daar -ik dacht- dat hij erg onzeker was. Veel gedulde eraan gewerkt en na 2 jaar kan ik toertje blok wandelen (paard wilde eerst niet de straat uit, steigerde,stopte en draaide om richting stal te galoperen). Dat is opgelost maar galoperen buiten, op wandeling zelfs met andere paarden is ronduit gevaarlijk.
Hij stopt namelijk niet, zet aan wanneer ik hem geen signaal geef om te galoperen en negeerd mijn hulpen compleet.
Ik rijd hem op een dubbelgebroken trens, dit omdatie monddood was na zijn manegetijd maar dit is nu opgelost. Hij werd door de vorige eigenaar op jachtrit met ophaaltrens gereden.
Wij beschikken over een erg ruime weide (CNC Brugge,iemand?) met enkele crosshindernissen, geen probleem om deze te rijden.
Maar vanaf ik om galop vraag, of hij doorheeft hoeveel ruimte hij niet tot zijn beschikking heeft, isie weg.
Compleet weg. Kop naar beneden, nek erop, bit vast en gaan. Oren vooruit.
Hij word er ontzettend blij van, ik niet. Heb met moeite stuur, one-rein stop werkt helft van de keren niet, ben zo tegen dek gegaan maar meneer stond weer op en galopeerde weer door, oren vooruit.
Ik weet het niet of het in z'n kop is geschoten met datie altijd vollebak mocht gaan op de jachtritten maar ik hou hem gewoon niet.
Vorige week 20minuten non-stop gegalopeerd in de weide nadatie aan de kletter ging (lees: beslissen datie wil galoperen, dan beseft ie datie kan galoperen) en ik had amper stuur, laat staan remmen.
Door een fysieke beperking aan mijn schouder ben ik niet instaat om hem -laten we het even zeggen- "toe te trekken."

Ik wil helemaal niet overstappen naar een zwaarder bit om normaal te kunnen rijden buiten, zoals ik al zei isie binnen perfect.
Weet iemand raad?

MirandaMalik

Re: Paard is ongeloofelijk sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:30

Er zijn best veel mensen die een paard hebben dat buiten heftig is, die rijden dan wel met een stang.
Alleen buiten, je hoeft hem ook alleen te gebruiken als noodrem dus niet erg.
Ik zou dat gewoon eens proberen, daar doe je je paard echt geen kwaad mee, eerder goed want zulke situaties zijn gevaarlijk en anders kun je niet meer buiten, zou ook zonde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:53

mijn bijrijdpaard heeft een pelhambit buiten in. Anders ook niet te houden - wel minder erg als jou paard. Of slof om, kun je in geval van nood hem omtrekken? - niet onvriendelijk naar het paard bedoeld, maar zoals hierboven staat, het is best gevaarlijk ook voor jezelf!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:04

marlijntjeh schreef:
mijn bijrijdpaard heeft een pelhambit buiten in. Anders ook niet te houden - wel minder erg als jou paard. Of slof om, kun je in geval van nood hem omtrekken? - niet onvriendelijk naar het paard bedoeld, maar zoals hierboven staat, het is best gevaarlijk ook voor jezelf!

Kan slof niet erg gevaarlijk zijn in zo'n situatie? (lees over de kop gaan.. Dat paard weet nl niet dat ie zo'n ding om heeft en als ie dan als een jekko gaat)

Lastige situatie, die van mij wil buiten ook nog wel eens de situatie overnemen (vooral als we een bergje af gaan :)) ~~}> ) maar dat wordt steeds minder met heel veel oefenen. Misschien helpt het om af en toe naar buiten te gaan zonder galop, of hele kleine stukjes.

En steeds als hij alleen maar denkt aan harder gaat, of je voelt hem versnellen meteen weer terug naar draf tot je het onder controle hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:08

geen idee, werd mij eerder aanbevolen met een jonge pony, maar nooit geprobeerd. heb zelf weinig ervaring met de slof. idd ook kleine rondjes stappen beginnen, en uitbreiden. Telkens andere plek aandraven, zodat het geen gewoonte wordt etc?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 20:14

Sidera schreef:
marlijntjeh schreef:

Kan slof niet erg gevaarlijk zijn in zo'n situatie? (lees over de kop gaan.. Dat paard weet nl niet dat ie zo'n ding om heeft en als ie dan als een jekko gaat)

Lastige situatie, die van mij wil buiten ook nog wel eens de situatie overnemen (vooral als we een bergje af gaan :)) ~~}> ) maar dat wordt steeds minder met heel veel oefenen. Misschien helpt het om af en toe naar buiten te gaan zonder galop, of hele kleine stukjes.

En steeds als hij alleen maar denkt aan harder gaat, of je voelt hem versnellen meteen weer terug naar draf tot je het onder controle hebt

Das het tricky gedeelte, alsk voel datie aanzet, ist meestal al te laat :=
1 keer ist echt gevaarlijk geweest, gaan wandelen met vriendin en we draafden huiswaarts ineens gaatr e knop om en knaltie gewoon de weg op, terug veld op kunnen sturen maar dan wasie nog niet uitgeraast. Echt geluk dat we reden in the middle of nowhere, moet er niet aan denken moestn er fietsers of een auto gereden hebben.
Nadat ik hem een veld opgestuurd had ging ie zo tekeer, steeds versnellen tot we bijna een gracht van 2m breedte overknalden.
Paard ging zó snel, struikelde, sprong weer recht en ging nóg sneller.
Net voor de gracht heb ik m'n bakstuk kunnen grijpen, en z'n hoofd naar m'n knie getrokken en hem zo uit balans kunnen halen waardoor ie in draf viel.
Risky business, hem uit balans halen maar het was écht gevaarlijk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:03

Tjaaaa zo als jij het hier beschrijft , dit is levensgevaarlijk.
Je zegt in de bak is alles ok, ik ga er van uit dat dit nooit ok kan zijn, je moet op de details kijken, paard zal in de bak ook al wel aangeven dat hij eigenlijk wel net iets vlugger wil dan jij zegt, of net iets langer doorgaan dan jij zegt, al is het maar een paar meter, das dan idd een paar meter te veel.
Consequentheid en heel duidelijke afspraken zijn hier echt van levensbelang.
Dus eerst dit oplossen samen met de nageeflijkheid, paard verzet zich duidelijk tegen het bit, en gaat dan aan de kletter.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:55

Hoi,

heb 2 jaar aangeklungeld met mijn supersterke fjord, speciaal extra lessen genomen om dit te verhelpen maar werkte niet. Heb ooit op aanraden een stangbitje geprobeerd maar werkte ook niet.

Het bleef echt te gevaarlijk op buitenritten , heb besloten de afgelopen buitenrit met dubbelgebroken pessoabit te rijden en kon haar aan de losse teugel houden.

Een ander bit is niet per definitie een slecht bit, mijn paard is na vermoeden aangeleerd om keihard naar huis te mogen racen... leuk zolang t goed gaat... maar de straat op schieten is ook levensgevaarlijk. En dan hang je ook letterlijk aan je enkel gebroken watertrensje als laatste redmiddel.

kan zijn dat die van jou ook op een iets ander bit wel goed reageerd, ik zat ook te trekken aan mn watertrensje als het gevaarlijk werd. Kan met dit pesooa bitje nu op mn pinken rijden en heb voor het eerst echt lol gehad op een buitenrit zonder angst van wegschieten/ hard weg galloperen.

De meeste van dit soort paarden reageren in de bak wel goed maar zijn gewoon ff driest als ze buitenrijden..

Als je zadel goed gecontoleerd is, je paard zelf gecontroleerd is ook op gebit en gezondheid dus geen pijn heeft, dan kan het ook gewoon een kwestie van uitproberen of gekkigheid zijn.

Die van mij wil gewoon graag weer naar huis en zo snel mogelijk, en heeft de gewoonte om als ze er flauw van is ook opeens stil te gaan staan....Wil niet voor uit, wil niet achter uit. Als de rest van de groep weg rijd heeft ze ook maling aan, tik op dr kont heeft ze maling aan...lief praten, afstappen, spoortjes....allemaal maling aan...

Ook als haar beste vriendje weg rijd maakt haar allemaal niks uit, Mvr wil na een poosje gewoon naar huis. Dressuren wil ze op de terugrit dan opeens wel, waar ze in de bak doet alsof ze het niet kan/wil waant ze zich op de terug weg als Z fjord. Dan danst ze erover...

Kan dus ook bij jou paard aangeleerd gedrag of karakter van het beestje zijn, hoeft niet perse altijd aan de ruiter of pijn te liggen. Onze ander fjord kan je op zit terug rijden, billen achterin en ze staat stil. Heeft ook een heel ander en makkelijker karakter die kan je met halstertouwtje rijden...

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:05

Heel eerlijk? Ik zou mijn gezondheid en die van andere nietsvermoedende weggebruikers er niet meer aan wagen. Het paard is toch op een leeftijd dat ik denk dat hem dat afleren een lange en vooral gevaarlijke weg gaat worden. Voor mij zouden de risico's die deze "training" met zich meebrengen te groot zijn en ik zou persoonlijk niet meer op straat gaan met hem. je zult inderdaad maar net wél die fietser/automobilist/moeder met kinderwagen tegenkomen op het moment dat hij de kolder in de kop krijgt.... Ik zou de andere training zoveel mogelijk afwisselend maken, beetje springen, dressuren, longeren, weidegang etc. maar buitenritten zou ik met zo eentje echt niet meer maken, hoe jammer ook....

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:14

Mijn paard komt ook uit de jacht en ik heb eveneens in de piste nooit geen probleem gehad, ik rij met een dubbelgebroken rubber happy mounth bitje.
Op wandeling kon ik hem echter ook niet houden, beetje hetzelfde als bij jou en dan vond ie het erboven op nog geweldig om naar de grachten, boomstammen, etc toe te trekken en een sprongetje mee te nemen. }>
Contact gezocht met vorige eigenaresse: ook zij reed hem met een ophaalbit in de jacht.

Dus dat heb ik dan ook maar gedaan! en dat ging perfect. :D Na een jaar ongeveer was ik mijn hoofdstel (met ophaal eraan) vergeten dus ben ik maar met mijn gewone (in de bak) hoofdstel op wandeling gegaan. Dit ging echter perfect, sindsdien is de ophaal er niet meer in geweest en blijft ie zelfs perfect verzameld galopperen terwijl de paarden voor hem een sprintje trekken (als ik hem dit vraag hé, meestal sprinten we mee - hij is daarna ook perfect terug te nemen.)

Alleen op wandel: ook geen problemen meer mee, alleen is mijn paard een beetje kijkerig en nerveus als we alleen weg zijn (ook niet altijd, soms krijgt ie het gewoon :+ ) dus dat doe ik dan ook niet zoveel.

Veel succes! Een ander bitje nemen om naar buiten te gaan is zeker niets ergs! Als jij je veiliger voelt hebben zowel jij als je paard er veel meer aan! Genieten hoor buiten!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 15:36

Klinkt wel intressant wat je zegt Sharitje, om buiten ook met ophaaltrens te rijden. Zal eens kijken of ik aan een kan graken, bedankt voor je tip!

Ollytje, pessoa heb ik geprobeerd maar heeft weinig effect, smijt dan ook met z'n hoofd.
Ook een kneveltrens heb ik geprobeerd, kwestie om iets meer stuur te hebben dankzij de stangen eraan maar ook dit had geen effect.

Aeolus1, ik ben zelf geen dressuurruiter dus we zitten iets over B niveau. Dit gaat echter goed.
Verzamelen is een pijpunt waar ie het moeilijk mee heeft omdatie zo groot & lang is.
Tempwisselingen gaan goed, reageerd ook goed op stemcommando's (buiten minder).
Puntje waar ik wel tegenbots is het feit datie niet lang z'n aandacht kan vasthouden op mij.
Paard is trouwes écht bomproof en goed op wandeling met andere (grote groep dan wel, +5 paarden).
Liepen vorige maand de Gouden Boomstoet mee in Brugge en paardlief gaf geen kick.

MaybeCutie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:29

hallo,

ik krijg zelf les van iemand die hoger dan de zz dressuur momenteel rijd. en ook mijn paard is een raar beest, gewoon over de rand van de bak springen enzo. en wat mijn leraares heel duidelijk heeft gezegd is: wil je naar links, dan MOET je naar links gaan wat je paar ook doet. hij MOET gewoon naar links maakt niks uit of hij over de bak heen springt hij MOET naar links. en dan denk ik dat het bij jou paar ook zo werkt. wil je hem zacht er laten galoppeeren, dan MOET hij zachter gaan. wat je ook doet maakt niks uit je mag gewoon in zo geval trekken, maar hij MOET het doen. anders leert hij zichzelf aan dat hij gewoon lekker keihard mag galopperen. bij mij is het ook geleukt. MAAR je moet wel geduld hebben. net zo lang blijven rijden todat hij ook maar een klein beetje zachter gaat. en dan belonen en stoppen. maar je moet dan wel elke keer dat je op hem rijd, moet je hetzelfde doen net zoals je der vorige hebt gedaan. en na een poosje zal je zien dat hij niks meer doet.