Pony houdt op rechts vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony houdt op rechts vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:15

Hoi bokkers,
Nu ongeveer 3 weken geleden is de tandarts bij mn pony geweest.
Die heeft wat scherpe randjes bijgevijld, verder was het gebit netjes.
Voor de tandarts kwam liep de pony goed.
Nu houdt ze het bit vast op rechts als ik de teugel ook maar iets aan neem.
Kan dit komen door de tandarts?
Vlak na de tandarts (dag er na) heb ik gereden, toen liep ze prima.
Toen een paar dagen niet gereden, afgelopen 2 weken regelmatig gereden en sinds dien houdt ze dus vast.
Als ik haar bitloos rijd, wil ze wel inbuigen/stelling op rechts.

Anoniem

Re: Pony houdt op rechts vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:23

Waarschijnlijk ben jij zelf te streng met je rechterhand. Dit kan onbewust zijn. Werk je veel terug met die hand? Het kan zijn dat de tandarts iets niet helemaal goed heeft gedaan, wellicht eens de tandarts opbellen met je probleem. Wellicht kan hij nog eens komen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:28

Nee, ben juist sneller te streng met links!
mn moeder heeft er ook al opgezet en die merkte het ook.
Misschien dat ik haar vd week idd eens op bel, vind het wel apart..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:29

Ja vraag het iig eens. Misschien kan ze dan eens langskomen als ze in de buurt is :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:14

Als het bitloos niet is dan ligt het toch aan jou hand, probeer eens als je stelling vraagt de buiten teugel wat meer te geven en je binnen been wat langer te maken en dat allemaal met ontspanning en gevoel,er mag nooit druk op de mond komen, werkt met hele kleine ophouding, het aanraken van de teugel is vaak al voldoende, een paard voelt ook een vlieg dus ook jou hele kleine hulp.
Laat ook de rug eens nakijken en past het zadel wel

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:21

ik heb het ook. ik ben links handig en mijn paard houd rechts vast als ik even niet op let. ik ben er nu heel erg mee bezig dat ze los laat. maar voor dat het paard los gaat laten zul je eerst zelf je hand los moeten laten. zelf doe ik dat door mijn paard op de kleine volte te sturen. zodra ze daar braaf loopt laat ik mijn rechter hand( binnenhand) helemaal los. ( om er voor te zorgen dat ik zelf in balans blijf zitten heb ik een bokriempje aan het zadel waar ik mij met mijn linkerhand+ linker teugel aan vast houd) op het moment dat het paard dat verandert van tempo zet ik weer druk op de rechter teugel. en bij reactie laat ik direct weer los. zo probeer ik de volte steeds groter te maken. maar ik mag van mijzelf geen druk op mijn rechter teugel geven. alleen als ze in tempo verandert, maar dan ook gelijk weer los. dit heb ik nu heel consequent 2 x gedaan. en mijn paard is inmiddels los als ik ook los laat. al hangt de teugel in een boogje dan blijft het paard lopen hoe en waar ze loopt. op de linker hand doe ik het zelfde alleen laat ik dan mijn linker hand ( dus dan de binnen hand) steeds los.
of dit de goede manier is weet ik niet. maar mijn paard reageert er erg goed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:23

Ja maar vind het zo typisch dat ze het nu opeens doet, eerst heeft ze daar echt nooit last van gehad.
Heb momenteel niet echt het budget om de rug na te laten kijken maar zadel past wel, is op maat gemaakt.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:25

als het na de tandarts gekomen is dan is het misschien verstandig om er een andere tandarts nog een keer naar te laten kijken om zijn menig te vragen of het er wel goed uit ziet. of er misschien niet per ongeluk wat verkeerd is gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:27

Ja ik mocht haar bellen als ik niet zeker wist of het goed was. Misschien dat ik dat toch maar doe.
Morgen nog even rijden en extra opletten op mn rechterhand, maar denk niet dat het hem daar aan ligt.
Pony had ook vooral scherpe randen op rechts, dus vind het alles maar beetje vreemd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:45

Paardrijden is altijd onderzoeken , voelen waar het bij geschaafd moet worden, de ene keer gaat dit perfect en de volgende keer loopt het weer niet lekker, vaak is de oorzaak toch de ruiter, zadel, idd gebit, het zadel is aangemeten hoe lang geleden? want het kan maar zo zijn dat hij na 3 mnd niet meer goed ligt door spieren die gegroeit zijn of juist eraf , let bij een zadel aanmeten ook dat ze niet te veel opvullen naast de schoft want dan kan het paard daar niet ontwikkelen en krijgen daardoor ook problemen, vaak word dat helaas wel gedaan, een zadel moet je eigenlijk regelmatig na laten kijken door een goeie zadelmaker,

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:55

wij hebben ook weleens dat we bv verkeerd gelegen hebben in bed enz.
We voelen ons ook niet elke dag top.

Ga bv eens voltes rijden je vraagt stelling naar binnen maar elke keer hand ontspannen.
En dan bv voltes openen en sluiten.
Van dit soort dingen doen ,kijken of je paard dan losser word. Je hebt veel tips al gehad en anders inderdaad laten nakijken.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:17

misschien een rare gedachte van mij. maar kan het ook zijn dat je paard rechts eerder heeft vast willen houden maar dit door de (pijnlijke) haken aan de rechter kiezen niet heeft gedaan? en dus nu wel vast houd omdat het mondje niet meer zeer doet?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:18

Ik denk dat jij altijd al harder bent geweest, maar voor de TA liet je pony het vast niet merken omdat het zeer deed..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:25

midgie schreef:
Als het bitloos niet is dan ligt het toch aan jou hand, probeer eens als je stelling vraagt de buiten teugel wat meer te geven en je binnen been wat langer te maken en dat allemaal met ontspanning en gevoel,er mag nooit druk op de mond komen, werkt met hele kleine ophouding, het aanraken van de teugel is vaak al voldoende, een paard voelt ook een vlieg dus ook jou hele kleine hulp.
Laat ook de rug eens nakijken en past het zadel wel

Maar ze vertelt ook dat hij voor de tandarts kwam de pony nergens last van had. Dan zou je toch denken dat het met het bezoek van de TA te maken heeft.
Ik zou als ik TS was de tandarts in ieder geval even bellen met dit verhaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:10

@Shaunibef, vind het wel raar, want ben altijd harder met links dan met rechts.
En ze doet het niet alleen bij mij!

Edit: de rechterkant is juist grondig gedaan, daar zaten veel haken en scherpe randen. Links heeft ze bijna niets gedaan omdat dat allemaal heel netjes was.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:13

ik ben zelf ook strenger en daarmee ook sneller in reactie met links. toch houd mijn paard rechts vast als ik er even niet op let.... het is zeker niet onmogelijk dat het door je eigen hand komt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:16

Heb niet alles gelezen, maar als jouw pony rechts vast houdt, neemt hij/ zij links onvoldoende aan. Het probleem zit dan dus links en niet rechts. Ik ga er, gezien de OP van uit dat de tanden het probleem niet kunnen zijn.
Edit: je kunt voor de zekerheid een second opinion vragen ivm de tanden.