puber?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viv1992

puber?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 23:43

Sinds een paar maandjes mochtenwwe eindelijk onze 3jarige merrie ontvangen.
Ze is een ware mix: arbo fries welsh.

Het viel mij al gauw op dat ze niet snel onder de indruk is van haar omgeving.
Sinds kort wordt het rijden lastiger. Ze lijkt zich zowel te verzetten tegen mijn been en hand.
Ze wijkt soms de andere kant op als Ik haar probeer te sturen of stelling vraag dit met name op rechterhand.
Op mijn benen reageert ze soms amper. Staat ze eenmaal stil trap Ik me rot om haar vooruit te krijgen.
Of ze bokt, niet hoog overigens.

Soms heeft ze geen respect voor mijn persoonlijke ruimte hier oefen Ik veel me en gaat vrij goed.
Ik heb haar al eens met zweep bereden maar het blijkt haar weinig te doen ook na hardere klappen.

Is het te vroeg voor sporen?

Heb lang een schuifzadel gehad, nu eindelijk opgelost, maar Ik vraag mij af of dit er veel mee te maken heeft
Misschien last van wolfstanden

ellehcir

Re: puber?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:46

Op het rijden ect heb ik geen antwoord, maar het lijkt me zeker verstandig om de tandarts te laten komen.. Je weet maar nooit..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:52

Dit lijkt me niet zo simpel om even op bokt op te lossen. Schoppen en zweep gebruiken wil je eigenlijk niet doen, dat zou betekenen dat je haar alleen met geweld vooruit krijgt en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Vraaag je eerst eens af waarom je paard niet doet wat je vraagt, misschien snapt ze het niet, ze is tenslotte nog maar 3, ze moet alles nog leren.
Laat iemand met verstand van paarden naar je kijken als je rijd, die ziet waarschijnlijk wel waar de schoen wringt. En het allerbelangrijkst: Belonen, belonen, belonen, als ze het goed doet.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:01

Schoppen, zweep, slaan.... het heeft allemaal geen zin als je niet weet waar het vandaan komt....
Ik zou inderdaad even een APK'tje doen.... Tandarts is sowieso verstandig om te doen en daarnaast zou je eens kunnen kijken aan de hand of ze dan ook niet wijkt voor druk.

Als ze dit niet doet, zal je mijns inziens even moeten laten checken door osteopaat/fysio en als alles goed is door moeten bijten met grondwerk, wie weet is het een dominantieprobleem of simpelweg onwetendheid...

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:19

Het lijkt mij ook verstandig om fysieke problemen eerst uit te sluiten.
Weet je zeker dat je niet te snel voor haar gaat? Vraag je niet te veel voor een jong dier? En weet je zeker dat ze begrijpt wat je van haar verwacht? In principe wil een jong paard graag met je meedenken, verzet betekent toch vaak dat er iets mis is gegaan in het proces. Zoals hierboven al gezegd is, is het misschien slim om iemand mee te laten kijken (als gezondheidsproblemen zijn uitgesloten) om na te gaan waar het fout gaat.
Ik denk dat het verstandig is een aantal stappen terug te doen, eerst zorgen dat ze je op de grond respecteert.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 09:10

Beestje is 3 en wordt zo behandeld? Neem een goede instructrice en laat je goed begeleiden voordat je zo'n jong dier voor het leven verpest.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:06

Hallo dames,

Ik ben het met jullie eens en ik wil zeker niet dat jullie een verkeerd beeld hierbij krijgen.
Mijn eerste post is een beetje kortaf omdat ik op mijn mobiel moest tikken en dat is frustrerend! Haha.
Nu kan ik even het volledige beeld bijschaven.

Ik ben een voorstander van natural horsemanship, ik vind sporen, zweep en veel schoppen geen oplossing
en dit hoort ook niet nodig te zijn naar mijn mening.

Ik zal nog wat aanvullende informatie geven:
Ik heb een instructrice elke week 1x privé les, zij beweert dat dit puber gedrag is en ik moet doorpakken.
Hier heb ik mijn twijfels over, want een paard doet niet voor niets.. niets. Snapt ze het niet? Is er iets?
Vandaar ben ik hier :)

In de zomer ben ik 3 weken weggeweest, de mede verzorgster heeft het laten afweten en de eigenaresse durft haar niet te rijden,
aldus heeft ze 3 weken absoluut niets gedaan.
Ik moest als het ware weer opnieuw beginnen, conditie was naar nul. Erg vervelend!

Ik rijd haar wel al maanden lang op dezelfde manier en vraag haar dusver nog niet nieuwe dingen.
Voorheen ging zij hier beter mee om dan nu, naar mijn idee. Ik krijg haar tegenwoordig niet meer in galop,
daarvoor wel, ook al was dat wat lastig. Nu begint het 'gevecht' al bij de draf.

Aan de hand wijkt ze wel en grondwerk (longeren etc.) is ze eigenlijk vrij braaf. Soms begrijpt ze me niet en gaat ze stil staan.
Erg aandoenlijk, ik prijs haar veel en we proberen het weer opnieuw. Ik vind het belangrijk dat wat ik met haar doe,
ik dat samen met haar doe, als een team.

Ik heb de eigenaresse weer aangedrongen om de tandarts te laten komen, omdat ze veel kwijlt tijdens rijden
en ik eenmalig haar propjes heb zien laten vallen. Is nu weer verminderd overigens.

Wellicht gaat het nu ook wat beter nu ik geen schuifzadel meer heb, dit is sinds woensdag opgelost en daarna niet meer gereden.
Toch verbaas ik me altijd weer hoe kalm ze kan zijn, ze schrikt nergens van en ik mag overal aan haar zitten,
dingen op haar leggen etc. Best bijzonder voor een 3-jarige, toch?

Al goed, bedankt alvast voor de reacties en misschien hoor ik meer :)

Afbeelding

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:34

OPG --> RT-P

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 15:05

Vandaag samen met een vriendin gegaan, heb haar laten rijden en het ging ontzettend goed.
Het lijkt erop dat ze het gewoon nog niet zo goed begrijpt en door wat aanmoediging door mijn hand bij haar achterhand hoog te houden gaat het nagenoeg perfect!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:01

Haha, dat klinkt al heel anders dan je eerste post. Maar de tandarts even laten kijken is nog steeds een goed idee en afwisseling in je rijden, het leuk houden voor je paard, desnoods spelletjes doen, helpt ook je paard actief te houden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:32

Ik heb met me 4 jarige net onder het zadel meteen de TA er bij gehaald toen hij pas geleden onrustig werd met zijn hoofd.
Hij had wat haken.
Vandaag weer gereden en had een super fijn paard.

Op zo leeftijd wordt dus aangeraden om 2x per jaar er naar te kijken.
Ze zijn nog volop aan het wisselen en kunnen net als mensen er behoorlijk last van hebben.

Verder mis ik wat info:

Hoe vaak per week gaat je paard aan het werk?
Hoelang duurt de arbeid?
Wat is het voerschema?

Hoe reageert ze op stemcommando?
Hoe is ze beleerd?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:47

Het komt inderdaad heel naar over.
Ik zou je aanraden om het tuig te laten controleren en het paard ook.
Verder kun je bij het verder rijden misschien gebruik maken van een volgpaard.
Heir leren de meeste paarden erg veel van.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:02

Zo te horen een paard dat lekker nuchter in haar koppie is. Fijn! Koester dat! Kun je enorm veel profijt uit halen. Maar laat je er niet door misleiden. Dat je overal aan mag zitten, dat het zo makkelijk overkomt, wil niet zeggen dat het haar mentaal geen energie kost.

3 jaar, wat een guppy nog!
Een 3 jarige die zicht verzet tegen been en hand.. moeten schoppen... het enige dat in mij opkomt is onbegrip of niet-kunnen van het paard, fysiek óf mentaal.
Wat voor het ene paard werkt hoeft niet voor alle paarden te werken. Zoek het bij jezelf; hoe kun jij haar duidelijk maken wat je bedoelt? Hoe kun je het anders vragen? En dan zonder hardere hulpen te gebruiken. Werken aan de hand kun je ook profijt van hebben onder het zadel. Laat je niet voor de gek houden door een nuchtere houding, in het koppie gebeurt er wel degelijk wat, het is aan jou om dé manier te vinden om hier het best mee om te gaan.

3 weken rust lijkt me voor een 3 jarige overigens heel gezond en heel goed, zeker als je zegt dat ze al maandenlang gereden wordt. Dan lijken me langere rustperiodes afentoe niet meer dan vanzelfsprekend

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:12

Het paard heeft geen respect voor jou ruimte, heb jij wel respect voor het paard??
Zo te lezen niet want je schopt en trap je rot.

Ga eerst eens leren wat een paard is , het is geen trapzak en neem les van iemand die jou kan leren hoe een paard te rijden , dus met respect en gevoel,

Het dier is 3 jaar wat verwacht je, in mijn beleving hoor je niet op een 3 jarige te zitten, maar eerst het dier eens strek maken en voorbereiden op de ruiter,

Maar het belangrijkste is dat JIJ respect gaat krijgen en gaat beseffen dat je met een dier te maken heeft wat ook zijn eigen trots heeft, als je zo verder gaat schop je dat eruit en daar lopen er al helaas te veel dieren van rond,

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:19

Het klinkt alsof je wel een duidelijk idee hebt in je hoofd hoe je met je paard om wilt gaan..
(Als een team, enz. ) Alleen omdat het denk ik moeilijk te begrijpen is waarom je paard ineens stil gaat staan en andere rare dingen doet, en je instructrice je ook nogeens die kant op wijst begrijp ik wel dat je een paar schoppen geeft. Gewoon uit onwetendheid, frustratie?
Al weet je zelf wel dat het niet klopt... Tenminste, uit je tweede post klinkt het daarnaar.

Het beest is nog zo jong, klinkt goed een paar weekjes rust toch?
Misschien kan je daarna weer fris beginnen, met een fris paard en een frisse mindset :P
(Nieuwe instructrice die meer jou kant op denkt misschien? Doorpakken vind ik niet echt leuk klinken... En het moet toch leuk blijven voor beide)
Als jullie dan rustig aan weer opstarten zonder druk, sporen, zwepen en dergelijke komt het wel goed volgens mij!

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 13:02

Beste Viv,

Ik heb het geluk gehad dat ik erg veel paarden heb mogen trainen (vooral jonge paarden) en wat jij beschrijft is iets wat verbazingwekkend vaak voorkomt. Wat goed helpt is ten eerste laten zien dat je ook niet onder de indruk bent van haar en dat jij de alpha positie duidelijk inneemt. Veel schoppen en slaan heeft meestal weinig nut omdat het paard dan alleen maar lomp word voor de hulpen en daar word je later zeker niet blij van. Wat ik uit je verhaal opmaak is dat je paard je nog niet genoeg respecteert oa freestyle kan je hier erg bij helpen. Longeren is zoiezo een erg goed middel om je paard zijn conditie op te bouwen waardoor hij/zij meer energie krijgt en ook meer zal willen doen onder het zadel. Je kan korte spoortjes proberen als je maar oplet dat je ze niet te hard gebruikt buiten dat het natuurlijk niet erg paardvriendelijk is maak je hem of haar alleen maar lomper voor je been. Wat je ook nog kan doen is erop zitten aan de longe en dat de longeerder je helpt met veel overgangen rijden wat de spieren zal trainen waardoor het ook minder moeilijk word voor het paard om de overgangen tijdens het rijden te maken. Wat je wel natuurlijk in gedachte moet blijven houden is dat het een jong paard is die waarschijnlijk nog het evenwicht heeft van een baby en dat alles wat je tijdens het rijden van hem vraagt toch vrij moeilijk is en tot slot dat het een jong paard is en alles wat je nu tijdens het rijden en trainen doet je later profijt of veel narigheid van kan krijgen.

Ik hoop dat dit helpt en als je er alsnog niet uitkomt is het misschien een idee om iemand met de juiste ervaring erbij te halen. Ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die staan te springen om je te helpen.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 20:26

pubere="NeverGiveUp"]Het klinkt alsof je wel een duidelijk idee hebt in je hoofd hoe je met je paard om wilt gaan..
(Als een team, enz. ) Alleen omdat het denk ik moeilijk te begrijpen is waarom je paard ineens stil gaat staan en andere rare dingen doet, en je instructrice je ook nogeens die kant op wijst begrijp ik wel dat je een paar schoppen geeft. Gewoon uit onwetendheid, frustratie?
Al weet je zelf wel dat het niet klopt... Tenminste, uit je tweede post klinkt het daarnaar.

Het beest is nog zo jong, klinkt goed een paar weekjes rust toch?
Misschien kan je daarna weer fris beginnen, met een fris paard en een frisse mindset :P
(Nieuwe instructrice die meer jou kant op denkt misschien? Doorpakken vind ik niet echt leuk klinken... En het moet toch leuk blijven voor beide)
Als jullie dan rustig aan weer opstarten zonder druk, sporen, zwepen en dergelijke komt het wel goed volgens mij![/quote]

Exact :) jij begrijpt me. Jammer dat sommige mensen zo in de aanval schieten en invullen dat Ik vreselijke dingen doe met het paardje. Thanks!

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 20:33

Bedankt Ik heb al aardig wat goede tips gehad. Ik rijd haar om de dag. Voorheen kwartier tot 20e min nu zon 10 a 15 min. Longeren en stemcommandos gaan goed en Ik heb eergisteren weer op mijn manier geprobeerd. Het paard tegemoet komen kijken waar het niet goed gaat en mijzelf afvragen wat Ik dan verkeerd aan haar doorgeef. Vaak is het de ruiter die niet duidelijk is of te snel wil. Ik rijd nu zon 10 jaar en heb al vele ruiters voorbij zorg gaan en het schoppen en slaan en hardhandigheid is niet voor mij weggelegd. Morgen weer les.... :)

Het merendeel is bij haar onbegrip, vermoed Ik.
Goede tip om haar te laten zien dat Ik ook niet onder de indruk ben!
Oefenen oefenen oefenen maar weer... En veel geduld en afwisseling!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:44

Mijn tip is de aantal dagen dat je met je paardje werkt terug schroeven.
Ik hou de leeftijd in jaren aan als het aantal x in de week werken.
Dus echt niet meer dan 4 x inclusief longeren.

Misschien is het net teveel voor je puppy paardje:)
Niet alleen lichamenlijk maar ook geestelijk.

Ontspanning tussen de werk periodes in zoals wandelen kan ook een leuke afwisseling zijn.

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 16:54

Barcelano schreef:
Mijn tip is de aantal dagen dat je met je paardje werkt terug schroeven.
Ik hou de leeftijd in jaren aan als het aantal x in de week werken.
Dus echt niet meer dan 4 x inclusief longeren.

Misschien is het net teveel voor je puppy paardje:)
Niet alleen lichamenlijk maar ook geestelijk.

Ontspanning tussen de werk periodes in zoals wandelen kan ook een leuke afwisseling zijn.

Ik werk ook zo'n 4 dagen per week. Sommige dagen daarvan longeer ik, sommige rijd ik.
Heb zelfs al een buitenritje met haar gemaakt en dat ging ontzettend goed, maar dat ga ik natuurlijk niet alleen doen.
Soms maak ik dan gewoon een wandelingetje met haar op het lange pad, zodat we mooi recht uit kunnen lopen en zij meer aan haar eigen lichaam gewend raakt, hihi.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:01

Een niet goed liggend zadel kan wel degelijk mee tellen.
Het paardje is 3 en net onder het zadel.
Het is groot belang dat er niets fout gaat. Er mogen geen nare ervaringen ontstaan.
Dus bij een niet passsend zadel gaat het al fout.
Dat is dus nu opgelost, maar de 'eerste' slechte ervaring is je paard al rijker. Dat is erg jammer.

Verder zijn er al veel dingen over je heen gekomen las ik.
Ik wil er dan verder ook niet te veel woorden meer aan vuil maken, maar toen ik je eerste bericht las ging er echt van alles door me heen maar wat als eerste in me op kwam bij jou tekst was:

Respect moet je verdienen. En het kwam niet op mij over alsof je respect had voor je paard. Natuurlijk heb je dat ieder zijn eigen manier van denken maar nee..... Ik ben niet overtuigd van jou respect.
Oordelen van achter de computer is natuurlijk erg makkelijk maar je verhaal vind ik het woord respect niet waard.

Hé heel veel succes en veel rij plezier.