Wat kan en wil jij verbeteren aan je zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 01:20

Ik wil leren om mijn positie beter te handhaven in alle gangen, onder alle omstandigheden. Dan kun je echt rijden op je zit.
Dat is mijn doel, een nette zit volgt daar als prettige bijkomstigheid uit, omdat dat nou eenmaal het efficiëntst is. Souplesse, coördinatie, balans etc., het heeft er allemaal mee te maken.
Mijn instructrice richt zich ook heel sterk op het verkrijgen van een correcte positie en het leren rijden met je zit. Ik krijg ook geen les in de trant van "Houd je onderbenen eens stil", maar ze richt zich op de oorzaak: spanning in je bovenbenen en dat werkt veel beter.

Kyra Kyrklund vind ik een aansprekend voorbeeld wat dat betreft. Het is geen slanke lange spriet, dus het toont misschien niet zo, maar ze ZIT wel. Die krijg je niet zomaar van haar plek! Wat je weer niet moet verwarren met star en statisch zitten.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 10:03

Feetje"]
[quote="Kleintje schreef:
Ook wil ik nog een balanceerplateau bestellen, maar die dingen zijn enorm prijzig. Maar het werkt wel erg goed.


Die heb je nu ook bij IKEA, op de kinderafdeling.
Ze zijn best sterk en hebben ook nog een leuk kleurtje Lachen
[/quote]
Oeh... dit is een supertip. Het is daar maar 39 euro. Anders zijn ze echt stukken duurder.

*gaat vanmiddag gelijk naar de IKEA*

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:33

dutske's probleem heb ik ook, maar manegepaarden hebben vaak heel rare zadels. waarop je je been echt niet recht kan houden enzo.

en ook ik heb gemerkt dat telkens ik let op mijn zit, houding, ... mijn paard veel leuker liep.

toen ik de ijslanders nog reed, was het zelfs zo dat ik het paard nageeflijk en aan teugel kreeg door mijn kont te ontspannen en diep in de rug te gaan zitten (in zijn buik kruipen ahw). dan kwam hij meteen naar beneden, en anders totaal niet.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:34

Ik heb wel meer problemen met mijn houding maar het ergste is mijn holle rug. ik KAN mijn rug niet recht maken tijdens het rijden. Ik heb het ook gewoon als ik sta hoor. maar ik probeer mijn bekken zo te kantelen dat ik mijn rug minder hol maak. ik ben hier nog maar hooguit een paar maandjes mee bezig maar het lukt nog niet echt heel goed. Meestal vergeet ik het weer. ik rij ook al bijna 9 jaar en er is nooit echt iets van gezegd en nu word het dus wel gezegd en dan is het moeilijk om het nog te veranderen.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:38

Een meer onafhankelijke zit, dat is iets waar ik erg veel moeite mee heb.
Ook het onafhankelijke gebruik van verschillende lichaamsdelen.
En ik ben zelf rechts sterker in mijn hand en pak daar ook sneller vast, dus dat is ook een aandachtspuntje.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:56

Ik kan ook een meer onafhankelijke zit 'gebruiken' mijn handen hoger, tenen naar binnen, rug niet bol maar recht, en rechtop zitten.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:43

Ik zou graag mijn zit zo willen verbeteren dat ik mijn paard zo min mogelijk hinder. Ook het herstellende vermogen na een foutje zou ik graag willen verbeteren.

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:59

Ik zou mijn benen vaak iets stiller willen houden en meer mijn tenen naar voren.
En met doorzitten stiller willen zitten.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:25

Ik zou graag mijn voeten stil willen leren houden. Ik heb echt overflexibele enkels en ik snap niet hoe het kan. Ik rijd nu tijdelijk met chaps, omdat mijn laarzen kapot zijn en dat is echt helemaal een ramp. Ik heb gewoon geen steun.
Als ik nou probeer om enkels stil te houden, dan ga ik diep zitten en dan denkt Codex dat we een overgang gaan maken. Ik ben hier gister echt heeeeeellllll erg gefrustreerd van geweest. Vrijdag gaan we er weer aan werken.

xxPatriciaxx

Berichten: 330
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:05

Ik heb stramme schouders en een te holle rug, die ik in de loop der jaren ben gaan compenseren door met mijn bovenrug krom te gaan zitten. Je ziet me dus vaak met een kromme bovenrug terwijl de oorzaak lager zit.
Ik moet dan ook uitkijken dat ik mezelf niet te overdreven ga corrigeren door mezelf te ver op te rekken want dan blokkeert het bij mijn bekken en voel ik niks meer, maar dat voel ik meestal wel.
Daarnaast heb ik op kleinere paardjes uitstekende tenen (ik heb ook x-benen). Ik rijd met open handjes. Ik rijd gewoon op een manege en ik merk wel dat de problemen wisselenen van paard tot paard en van zadel tot zadel. Elk paard is anders gebouwd en op de één pas ik weer wat beter als op de ander. Dit zijn denk ik de hoofdpunten.

Eigenlijk moet alles beter. Ik ben best wel perfectionistisch dus ik ben nog lang niet tevree! (nou oke, soms).