Help, mijn paard is niet vooruit te branden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkee94

Help, mijn paard is niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:22

Hallo,

ik heb en 4 jarige fries en begin me nu steeds meer aan te ergeren.
En dan vooral in de zomer met rijden is mijn paard niet voor uit te branden.
Zelf ben ik al veel bezig met reactie van b.v aansporen 1x aansporen wil reactie dat gaat wel al stukken beter. Maar zodra ze wat ontspannen loopt begint ze voor heel erg te sloffen en heb ik al 2x meegemaakt dat ze is gevallen.

Nu weet ik ook dat fries lompe beestte zijn, maar kom hé ! Ik ken ook hele andere kant van haar want in de winter staat ze veel stal
en komt ze per dag ong 1 uur buiten en is ze dus onder het zadel ook veel actiever!

Hebben jullie ideeen hoe ik dit kan oplossen ? zelf gebruik ik al sporen. Sommige zeggen ''geef haar eens een MEP''
maar helaas dat boeit haar niet.

Alvast bedankt! :D

Murthul

Re: Help, mijn paard is niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:30

Ik zou proberen conditie op te bouwen, ga een langere ritten rijden en zorg dat ze veel energie heeft, zo kan ze ook meer geven omdat ze meer energie heeft.

Ik zou zeker niet zeggen dat een fries per definitie lomp is, daar ben ik het absoluut niet mee eens.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:38

Een fries is niet lomp. Geen enkel paard trouwens, mits keurig opgeleid.
Heb je medische redenen uitgesloten?
Hoe is ze aan de hand/met grondwerk?

Eerste waar ik bij zo'n jong paard aan zou denken, bij gebrek aan energie, is toch niet helemaal lekker in het vel. Misschien kleine kwaaltjes, tekorten of ergens last van.
Als ze echter in de wei erg actief is (of op zijn minst zich gedraagt als een jong paard) ligt het wrs aan motivatie tijdens het rijden en schort daar wellicht het een en ander.

Laat eens mensen meekijken, die wat meer inzicht tonen dan een mep als oplossing. Maar sluit eerst lichamelijke problemen/tekorten uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:42

Al eens bedacht dat hoe harder jij werkt, hoe minder het paard gaat doen?
Ik heb eens een paard gereden waar de ruiter ook duidelijk meer arbeid verrichte dan het paard, maar bij mij liep het paard op 1/10 van de arbied net zo hard.

Hoe is ze op de wei? Op stal? Aan de hand?
Hoeveel eten krijgt ze? Is ze goed ontwormd?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:43

dit klinkt bekend.
Mijn jonge fries heeft dat ook.

In de weide rustig en afgelopen zondag met schriktraining viel hij zowat in slaap.
Dus de purrie ontbreekt een beetje bij hem.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:53

Sinds wanneer zou een fries lomp moeten zijn, je kan me zo kwaad maken met zo'n opmerking -:(-
heb je er wel eens over na gedacht dat ze misschien helemaal niet in orde is, heb je al een bloed laten controleren?
Misschien ben je zelf wel heel onduidelijk, in je hulpen want je zegt ze moet na 1 x weg zijn, ja oke maar heb jij je benen altijd zo stil dat je ook echt maar 1x een hulp geeft?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:55

wat krijgt ze te eten?

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 13:35

@murthul; Aan de conditie ligt het niet op buitenritten is ze heerlijk actief en maak veel tochten met haar.

@liljebo; aan de hand kan het een eigenwijse knol zijn haha en met grondwerk test ze jou graag uit. Er zit wel echt een kop op.

@ikke; ze is altijd goed ontwormd

@daks; ja idd want in de wei is ze gewoon met haar maatjes aan het spelen en ravotten.

@Tellom; Het was niet mijn bedoeling om je boos te maken. Maar ik geef wel toe dat friesen gewoon soms wat lomp kunnen zijn. En ik weet zelf ok wel dat het niet bij alle friesen is want zelf ken ik er ook genoeg die dat totaal niet zijn ;). Ja over de hulpen doe ik oprecht. Ook met les werden we er goed opgelet en zelf kan ik me nu dood ergeren aan mensen die telkuns aansporen.

@Qimm; zomers staat ze alleen op gras dan staan ze 24/7 buiten. En in de winter periode dat ze op stal staat krijgt ze of kuil/hooi en merriebrok.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:36

misschien ook zomers op krachtvoer zetten? Dat kan de wereld van verschil zijn.

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 13:40

Gedaan, ze groeit er meer van dan dat er energie komt. Daarom probeer ik het nu met haver te doen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:43

in de zomer 's nachts op stal misschien?
dan kan ze een uur of wat geen gras eten, en dan wel een handje brok, makkelijker energie behouden

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:46

Ik doelde eigenlijk meer op de energie aan de hand. Het eigenwijze en 'kop erop' met het werken met grondwerk, zou ik liever vertalen als slecht aan de hulpen staan, want dat is normaal gesproken het probleem.
Kan mij dus voorstellen dat daar al de basis van je probleem zit. Wellicht eens terug naar af, scherper aan de hulpen zetten en vooral werken aan motivatie; veel afwisseling en het leuk maken voor je paard.

Uiteraard pas nadat lichamelijke problemen uitgesloten zijn. Want ook een jong paard kan problemen hebben...

Nog iets anders wat opkomt... hoeveel vraag je van haar? (mbt werk dus) Ze is nl nog erg jong en niet volgroeid en dan is overvragen het grootste risico wat op de loer ligt en daar is bij sommige paarden echt niet veel voor nodig.

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 13:54

liljebo schreef:
Ik doelde eigenlijk meer op de energie aan de hand. Het eigenwijze en 'kop erop' met het werken met grondwerk, zou ik liever vertalen als slecht aan de hulpen staan, want dat is normaal gesproken het probleem.
Kan mij dus voorstellen dat daar al de basis van je probleem zit. Wellicht eens terug naar af, scherper aan de hulpen zetten en vooral werken aan motivatie; veel afwisseling en het leuk maken voor je paard.

Uiteraard pas nadat lichamelijke problemen uitgesloten zijn. Want ook een jong paard kan problemen hebben...

Nog iets anders wat opkomt... hoeveel vraag je van haar? (mbt werk dus) Ze is nl nog erg jong en niet volgroeid en dan is overvragen het grootste risico wat op de loer ligt en daar is bij sommige paarden echt niet veel voor nodig.

Met longeren snapt ze precies wat stappen, draven en galoperen is daar heb ik geen problemen mee.
ik zal je wel even vertellen heo het zit met rijden.

als ik aand het rijden ben heb haar losgewerkt in de stap vraag ik om aan te draven. dat gaat prima ze draaft vlot aan maar naar 3 stappen gaat zij in een sukkel draafje dan wil ik weer reactie spoor ik aan ik krijg geen reactie. Tik met de zweep bij dan is het ow dé je wat ? Het boeit haar soms allemaal weinig. de reactie van het begin krijg ik wel maar om het voltehouden is soms weg.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:57

ah ok.... als je het zo verteld, denk ik meteen aan een probleem in conditie/lichamelijk probleem.
Kom ik terug op de eerdere vraag die ik stelde: overvraag je haar niet. Ze is pas 4 en nog niet volgroeid.
Gezien je verhaal is dat het eerste waar ik dan aan denk.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:19

Ik merk bij mijn 6 jarige dat ze de rijbak gewoon geen drol aan vind, want zodra is het bos in gaat kan mevrouw ineens heel hard en in de bak denk ik wel een pfffff help
denk er ook aan dat paarden in de bak veel moeten wenden en blijkbaar toch niet zo soepel zijn als jij hoopt en daarom hun lijf voelen en denken 'bah moet dit '

sommige paarden krijgen energie van nieuwe dingen, dus misschien je week eens afwisselen
longeren, bak, stukje naar buiten, vrijheidsdressuur, balkjes draven

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:49

het lijkt er een klein beetje op dat ze er in de bak idd weinig aan vind om aan het werk te gaan( ik ken er nog zo één :-) )

hoe is de bodem van de bak ?? als die erg zwaar is kan dat natuurlijk ook meetellen

veel afwisseling kan idd ook helpen, ook tijdens het werk in de bak kun je haar extra bezighouden door veel figuren te rijden en te schakelen en niet steeds langdradig rondjes rijden , maar denk er om dat je niet te veel van haar vraagt en probeer haar vanaf de achterhand te rijden en niet op de voorhand dit zal het struikelen ook verminderen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:00

Moeilijk ik zou ook wat uitproberen met voer of een suplement het kan zijn dat ze geen fut heeft voor het "zware" bak werk, een buitenrit is ook inspannend maar ook ontspannend voor een paard en vaak leuk door alles wat er te zien is onderweg, bakwerk zie ik zelf meer als krachttraining en daarvoor moet je wel voldoende fit zijn en genoeg energie voor hebben.

Ze krijgt 's winters merriebrok, ik meende dat dit altijd speciaal voor drachtige merrie's was, of heb ik dit helemaal mis?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 07:06

het kan zijn dat je paard nog ''opgeblazen '' van in weide staan aan het werk moet.

laat ze 2 uur voor rijden even uitbuiken in paddock op stal.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 07:24

Ik rijd momenteel een draver die vaak door zijn benen heenzakt. Niks aan de hand volgens DA, maar hij moet wel spieren opbouwen. Als ik gewoon rondhobbel, is hij niet actief genoeg en blijft hij struikelig. Wat ik doe: Veel vragen zodat hij zijn aandacht goed bij mij heeft. Gewoon veel afwisselen, iets doen waar hij nog wat moeite mee heeft etc. etc. Dan loopt hij echt veel actiever en wordt ook beter aan het been. Lekker belonen ook als het goed gaat!!
Ik weet niet hoe goed de basis er bij jullie inzit, maar in mijn ervaring kan het nogal verwarrend zijn allemaal. Baas drukt steeds met de benen, maar de ene keer moet ik harder stappen, dan weer draven, dan weer achterwaarts... Als ze dat niet goed snappen, kunnen ze minder gaan reageren omdat ze gewoon niet weten HOE te reageren.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:36

Mijn merrie is in de zomer ook vaak een stuk slomer als in de winter, dit ligt echt een de voeding. 's winters op stal hebben ze meer beweging en krijgen ze meer krachtvoer.
Nu voer ik Cavalor Perfomix en ben begonnen met het voeren van zonnebloemolie en het gaat nu een stuk beter. Ik denk dat jouw merrie gewoon te weinig energie uit het gras haalt, succes!

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:45

ik denk dat je gewoon net als bij mensen ook slome paarden hebt ik kan mij ook gruwelijk ergeren aan collegas die mega sloom zijn , maar meer zit er helaas niet in
Dit is net zo bij paarden als je van een rustig braaf maar sloom paard houd is dat fijn maar als je je in allehande bochten moet gaan wringen om het dier te motiveren en aan de gang te houden zou je mis een sover een ander paard kunnen gaan denken ( ik zou nam gek worden van zon paard)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:59

Die van mij is ook liever lui dan moe, thuis!

Zodra hij op wedstrijd is is het een heel ander paard en ook in het bos. Ik heb me er maar bij neergelegd :+

Waarom voer je merriebrok in de winter? En alleen gras in de zomer? Hoe vol zijn jouw weilanden? Op een gegeven moment groeit daar toch niks meer, waar haalt je paard dan haar energie vandaan? Dat lijkt me wel een aandachtspuntje!

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:26

Lui? Het kan ook pijn zijn ..........
Misschien iets in de buik zijn...
Laat eens nakijken zou ik zeggen..
Succes!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:11

Heb je je eigen houding al eens goed onder de loep genomen?
Misschien dat een les van een goede freestyle/ centered riding instructrice ook veel voor je kan doen.