Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Doubtless schreef:Heel herkenbaar
Twee opties:
1. paard heeft geen vertrouwen om zelf de leiding te nemen & vertrouwt dat jou (ook) niet toe.
2. paard probeert je uit
Ik heb het toendertijd aangepakt op een manier die bij beide opties werkt: wachten.
Als je paard niet meer loopt laat je 'm maar gewoon stil staan tot 'ie wel aan wil lopen. Op het moment dat je paard dus weer vertrekt zet je hem opnieuw stil om vervolgens op jouw commando te vertrekken. Neem er de tijd voor (ik heb 20 minuten stil gestaan), bij mij werkte het.
Heb je een zweepje mee op rit?
Jackie1996 schreef:miss wil hij wel bij de andere paarden blijven! thuis is bekend terrein en daar wil hij niet zonder een ander paard van weg. Dus mijn tip is neem een andere ruiter mee op buitenrit.
Doubtless schreef:Nog raarder doen is ook vaak uittesten. Jij gedraagt je dominant, je pony kijkt tot in hoeverre je dat volhoudt. Een schaap in wolfskleren herkennen ze binnen no time
Jackie1996 schreef:miss wil hij wel bij de andere paarden blijven! thuis is bekend terrein en daar wil hij niet zonder een ander paard van weg. Dus mijn tip is neem een andere ruiter mee op buitenrit.
mang schreef:Jackie1996 schreef:miss wil hij wel bij de andere paarden blijven! thuis is bekend terrein en daar wil hij niet zonder een ander paard van weg. Dus mijn tip is neem een andere ruiter mee op buitenrit.
Dit dus absoluut niet doen want dan kom je nooit meer alleen het erf af...
Ik zou inderdaad gewoon wachten zonder iets van hem te vragen, het enige wat niet mag is achterwaarts-omdraaien.
Zodra hij dat gaat lopen gewoon nog een minuut stilzetten en dan op jou commando wegstappen. Vroeg of laat raakt hij stilstaan ook wel zat en zal hij willen lopen, als dat niet terug naar stal kan, dan maar vooruit.
Zoals verwacht ging meneer na 5min al stoppen en was ie niet vooruit te krijgen. Dus ik hem laten staan voor wel een kwartier en in plaats van vooruit liep hij achterwaarts. Ik ben echt flink boos geworden en na zo'n 20min op de zelfde plaats wat te hebben gestaan achterwaarts te lopen en rare sprongetjes te hebben gemaakt ging die dan toch vooruit! Ik flink belonen en liet hem daarna op m'n eigen commando stil staan, nou wat een drama precies het zelfde en weer niet voor uit te krijgen. Uit eindelijk weer vooruit gekregen en toen stuk door gelopen. Dit ging perfect, hij heeft daarna weer 1 x stil gestaan maar hij liep al sneller voor uit als de keer ervoor. Terug weg helemaal geen problemen natuurlijk maar ik hoop na vandaag dat het de goede kant op gaat
Paard vindt het stilstaan allemaal wel goed. K heb in totaal 35 minuten stil gestaan. En toen was ik het echt zat, toen werd ik boos en na veel achteruit lopen en een paar bokjes, ging ze eindelijk vooruit. Maar als ik ook maar even neit oplette, stonden we al weer stil en gebeurde hetzelfde.