pony staakt als hij alleen is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joykel

pony staakt als hij alleen is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 20:06

Ik heb sinds kort een nieuwe pony gekocht, echt een droompony. Ik wist van de oude eigenaren dat hij niet graag alleen is, is hij ook nooit geweest. (hij is nu 9 en gekocht van de eerste eigenaren)
Nu had ik gister de eerste oefenjumping met hem, het inrijden ging prima, ik ga de ring in, hij zet 10 passen en verstijft helemaal, geen beweging meer in te krijgen. Hij gaat alleen nog maar achteruit lopen, of blijft stil staan. Nu weet ik dat het komt omdat hij dan alleen is, maar mijn vraag is of iemand tips heeft hoe ik dit moet gaan oefenene met hem. De bedoeling is wel dat hij in de toekomst wedstrijden gaat lopen.....

Narita

Re: pony staakt als hij alleen is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:08

Eerst gaan oefenen op je eigen terrein? Misschien eens alleen een buitenritje maken, of alleen rijden zonder paarden in het zicht.. En misschien kun je eens regelen dat je voor spek en bonen mag rijden na een wedstrijd?

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 20:12

op eigen terrein in de bak rijden gaat prima. op buitenrit durf ik nog niet, ik moet eerst een klein stukje over de weg, en hij is wel goed verkeersmak, maar als hij op de weg gaat staken of achteruit lopen heb ik een probleem... Ik heb vrijdag weer een oefenjumping opstaan, denk dat ik eens ga vragen of ik voor de wedstrijd een rondje met hem in de bak mag maken (gewoon aan de hand of met iemand erbij...) maar misschien heeft nog iemand andere tips?

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:14

Misschien als hij gaat staken op de weg gewoon even afstappen en later weer opstappen?

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 20:16

als hij staakt is hij ook aan de hand niet vooruit te krijgen helaas.....

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:17

Heel herkenbaar mijn paard doet dit ook
Helaas is het er nooit meer uit gegaan en hij doet het nu nog.

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:17

In ieder geval niet opgeven! Gewoon doorgaan met je trainingen, hy zal er toch aan moeten wennen!

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 21:08

dank je, opgeven wil ik zeker niet. hij is super braaf op vreemd terrein en vind het ook leuk om ergens heen te gaan, dus ik hoop dat hij er nog aan went....
Roselie: heb jij nooit een wedstrijd of iets kunnen rijden dan??

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:54

De pony loopt wel prima in zijn eentje als 'ie op bekend terrein is? Je zou eventueel wel eens buiten kunnen gaan rijden (of een wandeling maken) met iemand anders en een ander paard erbij. De eerste paar keer ga je dan echt samen en als je merkt dat je pony zich prima op zijn gemak voelt, dan kan je eens kijken hoe hij is als de andere combinatie wat meer afstand neemt (bijvoorbeeld 2 meter ervoor en vervolgens eens 2 meter erachter lopen of rijden) en dat steeds wat uitbreiden. Tot je eens een keer alleen gaat en dan zou je eerst kunnen beginnen met een stukje uitstappen na een training in de bak o.i.d.
Bij wedstrijden zal het lastig zijn om te regelen, maar als je de mogelijkheid hebt dan zou ik ook zeker op vreemd terrein gaan oefenen met het alleen lopen. Misschien wat privélessen nemen op een andere stal? Als de pony dan de bak in loopt terwijl er geen andere paarden zijn, beloon 'm dan al na 2 passen (voordat 'ie gaat aarzelen en staken) en leidt 'm dan weer even ergens heen waar andere paarden zijn, je kan kijken of je op die manier telkens een stukje verder kan zonder al teveel stress. Of desnoods laat je 'm eerst los in de bak en je wandelt zelf rustig door de bak heen. Hij kan niet eeuwig verstijfd blijven staan dus op een gegeven moment zal hij toch wel gaan bewegen in de bak en jou volgen of zelf een beetje onderzoeken waar 'ie nou precies is. Als 'ie gaat bewegen kan je 'm bijvoorbeeld belonen met je stem (braaf) en als 'ie een beetje rond loopt en zich op zijn gemak lijkt te voelen, beloon je 'm natuurlijk ook (eventueel door 'm ook weer naar andere paarden te brengen). Hopelijk heb je enige mogelijkheid om dat te doen, ik kan me voorstellen dat het lastig te regelen is om echt tijd en ruimte te regelen om alleen met je pony aan de slag te gaan.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 08:23

Op bekend terrein (eigen bak) gaat het prima. Ik ga de tips eens proberen, bedankt!opgeven doe ik zeker niet, maar het zal gewoon tijd kosten, maar dat maakt niks uit...

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:28

@ TS veel succes met je pony !

op de manier zoals is beschreven door Girassol heb ik het ook aangepakt met mijn fries.
de mijne wou de stal niet eens uit zonder ander paard dus was nog erger dan de jouwe.
ik ben nu zo ver na 4 jaar dat ik er weer bijna allen mee kan doen.
(als hij weet dat zijn vriendje mee is moet hij in de buurt blijven) verder alles goed

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:39

Titineee schreef:
Misschien als hij gaat staken op de weg gewoon even afstappen en later weer opstappen?

Dat zou ze indd kunnen doen, maar ik had eerder even iemand mee genomen.
want mijn verzorgpony staakte ook heel vaak & moest ook langs een 80 km weg waar verder niks tussen zat.

altijd als hij weer terug wou stapte ik af en liep stukje en wou weer verder lopen deed hij het weer. Dan was ik misschien 10 meter verder en liep hij weer 10 meter terug dus was je weer even ver..
Het werd alleen maar erger, als ik een tikje gaf dan gaf hij een bokje om dat hij gewoon echt niet verder wil!
Dus door dat ik zo vaak ben afgestapt is het eigenlijk alleen maar erger geworden, het is nu net als of hij denkt oh als ik achteruit ga stappen, dan gaat zij er af en loopt ze gezellig naast me dat is veel leuker.. Dus hij doet het telkens weer.

Ik denk zelf dat het beter is dat je een vriendin mee neemt die er naast loopt eventueel fietst en dat zij hem aan de hand heeft & jij er opzit!
Dat hij weet dat je er niet afgaat als hij niet wilt. Als het goed gaat dat zij dan voor of achter gaat fietsen/lopen, zo dat zij niet in het zicht is & hij ook denkt oh zo kan het ook.

ik weet het verder ook niet hoor!
maar wel veel succes met je pony! :D