eerste keer buiten rijden !! HELP!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mittekke

eerste keer buiten rijden !! HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 12:31

hallo,

ik heb een halve stal waarmee ik vaak rij.
Hij is heel braaf in de buiten- en binnenbak, maar als we gaan buiten rijden gaat het mis.
Ik heb al tips gekregen van mensen zoals: gebruik een zweep, loop er eerst naast, ...
Maar dat werkt allemaal niet !! |(
Heeft iemand nog een manier ??

Dankuuuh,
Mirte

Tumvum

Re: eerste keer buiten rijden !! HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:33

Wat gaat er precies mis dan?

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 12:34

Tumvum schreef:
Wat gaat er precies mis dan?

Hij gaat achteruit en als ik hem vooruit krijg, draait hij zich om en galopeerd dan terug naar de stal.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:38

Misschien eerst eens samen met een ander paard naar buiten gaan.. :)

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 12:40

mieske schreef:
Misschien eerst eens samen met een ander paard naar buiten gaan.. :)

Dat heb ik ook al geprobeerd, maar dan krijg ik hem niet meer in een verzamelde- of arbeidsstap.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:41

Wat doet hij dan, alleen maar draven? Als het andere paard gewoon blijft stappen zal hij vanzelf ook wel een keer weer gaan stappen?

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 12:45

Diane_ schreef:
Wat doet hij dan, alleen maar draven? Als het andere paard gewoon blijft stappen zal hij vanzelf ook wel een keer weer gaan stappen?

Dat zou wel kunnen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:50

Hem beter aanpakken? Bedoel het niet verkeerd maar dat is echt respectloos gedrag van hem, lijkt me echt meer een soort gewoonte dan dat hij bang is. Hij kan naar buiten met paarden dus het is geen kwestie van hij kent het niet. Zolang je hem laat winnen en weg laat galopperen wint hij wel steeds en blijft hij het doen.
Heb je geen instructie in de buurt waar je een keer langs kan gaan?
Wat ik gedaan heb met Cheyenne toen ze nog heel klein was is gewoon iedere dag opnieuw naar buiten wandelen tot ze niet meer stopte. Duurt even maar dat werkt wel. Of iemand anders mee laten lopen als jij erop zit.
Succes in ieder geval.

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:18

Hoe pak je hem aan? Als het geen bang gedrag is zou ik hem een keer flink aanpakken en laten merken dat hij dat niet mag doen. Met een ander paard doet hij ook vervelend dus hij is je gewoon ongehoorzaam.
Als dat nog niet werkt is het misschien een optie om iemand met je mee te laten lopen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:36

Een paar vragen:
- Ik begrijp dat er ook iemand anders op je pony/paard rijdt? Hoe gaat het dan?
- Je zegt dat hij in de bak braaf is, maar is hij dan ook gehoorzaam? Doet hij wat jij wilt? Dat is namelijk wel heel belangrijk...

En verder: buitenrijden is iets dat je moet oefenen, net als alle andere dingen. Begin dus rustig, bijvoorbeeld nadat je hebt gereden in de bak een klein rondje uitstappen met een ervaren braaf paard. De volgende keer ga je iets minder lang in de bak en iets langer naar buiten, het liefst weer dezelfde route en weer met een ervaren braaf paard. Probeer ván huis wat te draven en op de terugweg te stappen.

Mocht hij ondertussen al zo z'n zin hebben gehad dat het echt niet meer wil (wat erg jammer is want de meeste paarden vinden buitenrijden toch erg leuk...), dan kun je de eerste keer iemand meenemen om er naast te lopen, misschien met een zweep om je paard bij de manege weg te sturen. Je moet zelf een goed plan maken en niet bang zijn; je zult ergens winst moeten boeken, iedere keer (hoe weinig ook) moet er iets goed zijn gegaan, moet je paard een goede ervaring hebben gehad waardoor je de volgende keer weer een stapje verder kunt. Durf je dat niet aan, dan zul je meer hulp (instructie of een andere ruiter) nodig hebben.

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 17:10

chimello schreef:
Hem beter aanpakken? Bedoel het niet verkeerd maar dat is echt respectloos gedrag van hem, lijkt me echt meer een soort gewoonte dan dat hij bang is. Hij kan naar buiten met paarden dus het is geen kwestie van hij kent het niet. Zolang je hem laat winnen en weg laat galopperen wint hij wel steeds en blijft hij het doen.
Heb je geen instructie in de buurt waar je een keer langs kan gaan?
Wat ik gedaan heb met Chey enne toen ze nog heel klein was is gewoon iedere dag opnieuw naar buiten wandelen tot ze niet meer stopte. Duurt even maar dat werkt wel. Of iemand anders mee laten lopen als jij erop zit.
Succes in ieder geval.

dank je wel /3

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 17:12

Kendra schreef:
Een paar vragen:
- Ik begrijp dat er ook iemand anders op je pony/paard rijdt? Hoe gaat het dan?
- Je zegt dat hij in de bak braaf is, maar is hij dan ook gehoorzaam? Doet hij wat jij wilt? Dat is namelijk wel heel belangrijk...

En verder: buitenrijden is iets dat je moet oefenen, net als alle andere dingen. Begin dus rustig, bijvoorbeeld nadat je hebt gereden in de bak een klein rondje uitstappen met een ervaren braaf paard. De volgende keer ga je iets minder lang in de bak en iets langer naar buiten, het liefst weer dezelfde route en weer met een ervaren braaf paard. Probeer ván huis wat te draven en op de terugweg te stappen.

Mocht hij ondertussen al zo z'n zin hebben gehad dat het echt niet meer wil (wat erg jammer is want de meeste paarden vinden buitenrijden toch erg leuk...), dan kun je de eerste keer iemand meenemen om er naast te lopen, misschien met een zweep om je paard bij de manege weg te sturen. Je moet zelf een goed plan maken en niet bang zijn; je zult ergens winst moeten boeken, iedere keer (hoe weinig ook) moet er iets goed zijn gegaan, moet je paard een goede ervaring hebben gehad waardoor je de volgende keer weer een stapje verder kunt. Durf je dat niet aan, dan zul je meer hulp (instructie of een andere ruiter) nodig hebben.

oke, dank je /3