paard heeft een te lange remweg?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

paard heeft een te lange remweg?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 08:18

Ik heb al een wat ouder paard die ik nu iets van 3maanden rijd. Als ik in het bos aan het rijden ben heeft hij met draven wel een remweg van 20 meter! Ik wil graag dat hij gelijk stopt wanneer ik dat wil. We rijden wel bitloos en ben niet van plan om met bit te rijden

Weten jullie iets?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 08:19

Oefenen in de piste (of kan ook buiten) op meteen reageren op je hulpen. Ik rij ook bitloos en een paard dat licht aan de hulpen staat stopt ook bitloos gemakkelijk :)

edit: als ik buiten merk dat mijn paard in een probeerbui is, dan ga ik op een lang stuk overgangen oefenen, stop-stap-draf-stop-galop-stap etc, telkens kleine stukjes en veel overgangen, zo wordt hij terug lichter op mijn hulpen.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 02-09-12 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 08:20

Blijven oefenen en vooral op je zit rijden.
In stap kan je dit goed oefenen en uit proberen.
Mocht het paard goed reageren, dan kan je het in draf proberen.

Maar, jullie zijn nog maar net een combinatie, dus ik denk dat het ook tijd nodig heeft.

Maureen95

Re: paard heeft een te lange remweg?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 08:22

Dat is het hem nou. Ik kan niet in de bak rijden. Hij heeft artrose en als ik met hem in de bka. Rijd die is heel zwaar ( vergelijk het met duinzand ) en loopt hij de volgende dag kreupel. Dat heb ik ook als ik te korte wendingen maak. Hij heeft vroeger ZZ-Zwaar gelopen maar nu rijd ik hem recreatief

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 08:24

Je kan dat ook buiten oefenen. Begin met van stap naar halthouden te gaan, eerst op je zit. Reageert hij niet teugels erbij pakken met klein kneepje. Dit blijven herhalen tot hij ook op je gewichtverplaatsing en evt licht kneepje van stap naar halthouden gaat. Dan heb je hem al lichter voor je hulp gemaakt en dan oefen je met van draf naar stap enz.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 08:26

Je kan het ook eerst oefenen aan de hand, als je er dus naast loopt. Ho is ho, stap op het moment dat jij het aangeeft, etc. Als je erop zit kun je dit ook oefenen, eerst vanuit stap en later ook uit andere gangen. Zorg dat je zelf ontspannen zit: teveel spanning in jouw lijf kan het paard laten denken dat 'ie moet lopen in plaats van stilstaan.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 08:27

Dankje. In de stap doet hij het al makkelijk. Ik heb ook met hem als ik ga galoperen dat hij helemaal aan de zijkant van het pad galopeerd. Ook heel vervelend met takken enzo. Krijg hem niet meer int midden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:22

Beter op je zit gaan rijden, niet met je handen tot stilstand brengen, dan komen ze op de voorhand. Oefenen met halthouden op je zit en geduld hebben, dat gaat niet in een paar dagen.
Steekt hij zijn hoofd naar voren als je halthoud?
Beter met je zit en benen werken zal ook helpen in galop, hij moet leren wijken voor je been, lukt dat dan kun je hem met je zit en beenhulpen middenop het pad houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:25

Als jouw paard er langer over doet om stil te staan dan kan het ook goed zijn voor zijn aandoening. In één keer halthouden op een hardere ondergrond betekend een fikse klap voor zijn botten, dus misschien kun je gewoon er aan wennen en op in spelen dat zijn remweg langer is?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 10:40

Ja hij steekt zijn hoofd wel langer. En ik denk ook dat het door de artrose komt. Hij heeft het in zn SI-gewrichten. Ik ga zo rijden en ik ga dan eens kijken hoe het gaat :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:03

In het si gewricht artrose dan is het net als mensen met een versleten heup, pijn bij elke beweging waarschijnlijk. Dus alleen veel stappen kun je je paard misschien nog plezier meedoen maar ik zou geen draf en galop meer doen, dier heeft gewoon pijn.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 13:30

Het gaat nog wel hoor! Hij vind het hartstikke leuk allee. Moet ik niette veel van hem vragen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:34

_Maureen_ schreef:
Het gaat nog wel hoor! Hij vind het hartstikke leuk allee. Moet ik niette veel van hem vragen!
_Maureen_ schreef:
Dat is het hem nou. Ik kan niet in de bak rijden. Hij heeft artrose en als ik met hem in de bka. Rijd die is heel zwaar ( vergelijk het met duinzand ) en loopt hij de volgende dag kreupel. Dat heb ik ook als ik te korte wendingen maak. Hij heeft vroeger ZZ-Zwaar gelopen maar nu rijd ik hem recreatief

Daar heb je het antwoord al.

Ik zou niet teveel van m vragen, gewoon lekkere stapritten maken en wat draven maar niet gelijk in 1 x kan stoppen, dat hij er lang overdoet kan een teken zijn dat het te pijnlijk is om ineens te stoppen. Als hij al kreupel wordt van enkel rijden in een zware bak.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:40

Je zegt dat hij artrose heeft. Ik denk dat het daardoor voor hem moeilijker en pijnlijker is om sneller te stoppen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 17:14

Ok. Dankje voor de antwoorden. Maar de dierenarts z2gt dat ik ook met hem mag galoperen. Hij kan het wel aan hoor! Als je ziet hoe hij met de paarden rent en speeld!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:22

Dat is heel anders. Uitzichzelf iets doen, dan kan hij stoppen wanneer het te pijnlijk is.

Bij het rijden niet dan moet hij dingen doen van jou en dan ook jouw gewicht erop en je bepaalt hoe en wanneer hij mag stoppen enzovoorts.

Mogen galoperen enzo is heel anders als abrupt moeten stoppen wanneer ze dat moet van jou.