Ze stopt gewoon met lopen, wat moet ik nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xvanny

Ze stopt gewoon met lopen, wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 15:53

Ik ben laatst gaan rijden, en stopt mn paardje er ineens mee, aansporen helpt niet, zweepje niet. Sterker nog dat werkt als het tegenovergestelde.
Ik gebruik trouwens geen sporen en sla mijn paard ook niet.
Kan het door het weer komen? Want ze deed het weleens vaker en toen was het heel warm en Vandaag ook wel maar toen een ander paard voor haar reed em ging draven Wilde ze wel..
Oplossingen?

aeolusnr1

Re: Ze stopt gewoon met lopen, wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:47

Kan het door het weer komen ???????
Mssn wil ze even de krant lezen hééééé.
Even serieus, wie zou de leider moeten zijn ???? ik denk dat het antwoord jij de ruiter zou moeten zijn, dus jij bepaald, wat - waar en wanneer, en op dit moment bepaal jij het niet

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:52

Jeetje, wat vervelend! Ik heb ook zo'n paard gereden wat ging stilstaan. Ik bracht hem uit balans vroeg hem met de teugel naar links of rechts en dan liep hij weer door. Of met een heel lang zweepje bij de achterbenen irriteren :D ik ben namelijk ook zeker niet van het slaan dus dat hielp bij mij wel aardig.

xLauwterd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:54

aeolusnr1, je kan ook aardig antwoorden.. >;)

Probeer eens te voelen wanneer ze wilt gaan stoppen, en waar. Als je daar achter bent, veel drijven, misschien je paard in een oefening zetten, verruimen of een galopje. Of haal je paard uit balans, niet te veel, maar net genoeg om zijn of haar aandacht af te leiden. Probeer je paard te slim af te zijn ;)

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:56

misschien wat meer afwisseling, de ene keer springen dan dressuur, buitenritje tussendoor. Dan is er in iedergeval geen sprake van verveling

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:58

Eerste post kan TS echt wat mee :+ tips lijken me handiger??

Niet forceren door flink been /een tik te geven, dan heeft ze juist de neiging om er tegenin te gaan aangezien ze bewust ervoor kiest om niet verder te gaan, in plaats daarvan leid je haar af met iets anders (zijn genoeg oefeningen te bedenken, kleine volte links/rechtsom, wendingen, achterwaarts, achtjes rijden.. Maakt niet zo heel veel uit wat het is, gebruik je fantasie) zodat ze weer met haar aandacht bij jou is. Kans is groot dat als je haar daarna weer voorwaarts zet en verder rijdt alsof er niets aan de hand is, ze allang vergeten is dat ze op die plek in eerste instantie in de remmen ging ;) je moet ze soms idd te slim af zijn, niet blijven pushen maar af en toe iets onverwachts vragen, werkt erg goed!
Laatst bijgewerkt door Klimop op 01-09-12 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:58

Probeer aan te voelen wanneer ze stil wil staan.. als je dat door heb moet je dr geen kans geven om stil te staan. Veel afwissen in t rijden kan ook werken. misschien vind ze t saai en wil ze is wat anders ( ik weet natuurlijk niet hoe je rijd) Rijd veel overgangen en figuren. zo krijgt ze de kans niet om na te denk om stil te gaan staan

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:06

Er worden hier al goeie tips gegeven, zoals het voelen wanneer ze stil wilt gaan staan.
Is ze daarvoor wat stijver, komt ze tegen je been en van je hand af, noem maar op.

Het zou ook kunnen dat wanneer de training zwaarder word ze even verzuurd en dan zichzelf afsluit omdat het moeilijk word. In dit geval is het misschien goed om te kijken naar ander soort voeding, een bloedtestje doen en misschien iets om de spieren te ondersteunen bij de opbouw.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:14

Ik maak uit je eigen berichten op dat je op een manege paard rijd?
Als dat zo is dan zou ik de instructeur/trice eens vragen wat je er aan kan doen, want waarschijnlijk trek jij iets te hard aan de teugels waardoor het paard het seintje krijgt dat hij stil moet staan.
Zie je teugels als een rem en je benen als het gas, gelijk tijdig zal dat niet lukken!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:22

Past het zadel nog wel. Vaak is stoppen toch een teken dat het zadel nier meer goed past.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:15

Idd veel afwisselen en voorkomen dat ze stopt.
Echter als ze al gestopt is, dan is het simpel
jij wilt vooruit, en zij wilt NIET
Als jij gaat dwingen, dan gaat zij ertegenin gaan (bokken/steigeren, oid)
wat kan helpen, is ze idd uit balans brengen, of indien dat niet voldoende is, ze gewoon heel kort rond haar as laten draaien. (eigenlijk heel simpel, een teugel vastnemen en ze (zachtjes!) zo "omtrekken" dat ze rond haar achterhand draait. na een rondje de mogelijkheid geven om voorwaarts te gaan, wilt ze niet, gaat ze terug op het rondje.
Net zolang tot ze opgeeft en voorwaarts gaat. een beetje een slim paard moet je dat maar een keer of drie doen, en vatten ze het.
wel eerst effe controleren of het geen lichamelijk probleem is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:17

Aangezien het om een manegepony gaat; gewoon aan je instructrice vragen? :)

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:18

Probeer inderdaad te voorkomen dat ze gaat stilstaan door good door te blijven stappen
Zou ze je nou weer eens stil komen te staan moet je misschien toch een keer wat harder tikken met je zweep

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:39

Ik kan nergens uit opmaken dat het om een manege paard gaat? of mis ik wat.. :o
ook met slaan los je niks op..
Wat mij ook wel is geholpen heb is net zo lang blijven staan als het paard wil. wil het paard weer gaan lopen laat je het paard net zolang stil staan als jij wil. Zo 'verpest' je het idee van je paard om zn zin te krijgen en doe je of het jouw idee was. ga weer lopen als jij dat wil..
klinkt heel onduidelijk, weet ff niet hoe ik t beter kan verwoorden :+

Vealour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 01:58

Misschien even laten nakijken door de dierenarts, misschien heeft je paard wel ergens last van waardoor hij daardoor telkens stopt. Mocht dat het niet zijn kun je het aan iemand vragen die er verstand van heeft, of misschien toch de zweep er bij pakken?

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 06:46

Bedankt voor jullie reacties!

Ja ze is een manege paard ;) ik lease haar zegmaar ;)
Maar eerst stapt ze langzaam, dus ik drijf dr wat aan en dak stopt ze helemaal, en wat ik ook doe ze gaat niet vooruit.

Ik dacht ook eerst dat het misschien pijn was maar ik liet er even achter een ander paard en toen ging alles prima dusja ;-)

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 07:51

cynthiar schreef:
Past het zadel nog wel. Vaak is stoppen toch een teken dat het zadel nier meer goed past.

Ik reed op dat moment zonder zadel ;-) maar toch bedankt voor je antwoord!