tips voor galop na zadelprobleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

tips voor galop na zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 23:14

Hoi,

Na lang twijfelen toch maar een topic, ik had in Januari een nieuw zadel gekocht en laten passen, helaas na een tijdje merkte ik dat het niet goed lagen had ik de zadelpasser terug gecontacteerd, hij garandeerde me dat het zadel goed lag en goed paste!

Tijdens het rijden vertoonde ze veel verzet, eerst werd ze onrustig met haar hoofd, uiteindelijk eindigde het dat ze niet van stap naar draf wou zonder bokken of steigeren en van draf naar galop lukte totaal niet...

Ik heb dan een andere zadelpasser laten komen en heb nu wel een passend zadel maar de problemen zijn natuurlijk niet zo snel opgelost...

De overgang van stap naar draf gaat al terug heel goed, ze blijft ook al beter rond/ontspannen over de rug. Galop is een heel ander verhaal, langs rechts gaat het al beter, ze springt netjes aan, galopeert enkele passen en dan stopt ze en wil ze steigeren... als ik ze aandrijf komt ze meer in verzet, ook met een zweepje krijg ik haar niet voorwaarts, hier gaat ze ook in protest door te bokken... Links springt ze aan in galop maar doet maar 1 sprong en dan heb ik hetzelfde verhaal als de rechter galop...

Ik longeer ze tussendoor ook vaak met haar nieuwe zadel en aan de longe doet ze het supergoed en blijft ze galoperen tot ik het vraag... Ik ben sinds kort ook veranderd van pensionstal en heb dus ook een andere lesgever, zij gaat nu proberen om me aan de longe te laten galoperen en het zo stilletjes aan op te lossen...

Hebben jullie nog tips om de galop te oefenen?

aeolusnr1

Re: tips voor galop na zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:56

Je gaf hier al een hele uitleg, maar toch blijft het een beetje koffiedik kijken door wat nu juist dat prostest veroorzaakt wordt.
Voor mij is het helemaal niet duidelijk dat het probleem alleen maar bij het zadel zou liggen, nee ik denk dat er hier veel meer aan de hand is.
een probleem met buiging, rechtrichten dus, maar wat volgens mij het allergrootste probleem zal zijn hier denk ik dat dat het nageven zal zijn, paard is het niet altijd eens en gaat een beetje tegentrekken, eens je zo ver bent dat dit niet meer zou gebeuren, dan is heel waarschijnlijk al het andere ook ineens mee opgelost.
Persoonlijk zou ik dus hier het meest op werken, en die galop even terzijde laten.
Stap en draf aan de longe, met binnenstelling maar ook met buitenstelling, en dit dan op beide kanten.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 09:30

ik denk wel dat het probleem met het zadel begonnen want ik rij ze nu meer als een jaar en heb ze zelf in mijn bezit ongeveer 9 maanden in het begin reed ik met een ander zadel en hiermee liep ze super goed, de problemen zijn een maand of 3 geleden begonnen... ivm lichaamelijke problemen wil ik hier ook zeggen dat ze volledig is nagekeken door de osteopaat, tandarts en veearts!

in draf doet ze alles al terug super goed, en daar probeer ik dan veel ontspanning in te steken als ik rijd, voorwaartsneerwaarts en daar moet ik eigenlijk niet voor werken om haar zo ontspannen te krijgen! ze is superzacht in de mond, dit laat ze ook zien aan de longe, altijd zeer ontspannen!

ivm het rechtrichten ben ik het wel met je eens, de buiging en stelling gaat nog niet zoals het moet, maar ook dit was van te voren geen probleem!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:36

Ik zou even overleggen met je dierenarts. Het klinkt namelijk alsof je paard nog altijd pijn heeft. In overleg zou je kunnen kijken hoe het gedrag is met een stevige pijnstiller, gaat ze dan beter dan moet je op zoek naar de oorzaak.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 09:38

Katja schreef:
Ik zou even overleggen met je dierenarts. Het klinkt namelijk alsof je paard nog altijd pijn heeft. In overleg zou je kunnen kijken hoe het gedrag is met een stevige pijnstiller, gaat ze dan beter dan moet je op zoek naar de oorzaak.

ze is volledig nagekeken door veearts osteopaat en tandarts!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:41

Dat zal best maar die kunnen ook dingen over het hoofd zien. Ik krijg veel paarden in training met problemen en vaak zijn ze helemaal nagekeken. Bij aanhoudend lastig gedrag komt er vrijwel altijd een fysiek probleem naar boven. Welke onderzoeken heeft de dierenarts gedaan?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 09:45

eerst is de tandarts langs geweest, ze had wat last van haakjes (omdat het probleem eerst bij aanleuning begon) toen is de veearts langs geweesthij heeft ze eerst lichamelijk onderzocht, daarna heeft hij ook bloed genomen, ... dan is de osteopaat langs geweest, dit doe ik jaarlijks en hij heeft gezegd dat ze eigenlijk heel 'soepel' is door haar lichaam maar ik blijf dit jaarlijks doen omdat ik er goede ervaringen mee heb.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:52

Je zou kunnen overwegen om de rug bij een goede kliniek na te laten lijken. Door langdurig gebruik van een slecht passend zadel kunnen er beschadegingen aan de pezen naast de wervelkolom komen of zelfs irritaties tussen de wervels. Met behulp van röntgen en echo kan dit bekeken worden.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 09:55

oke bedankt voor je info, hier ga ik dan toch ook eens over informeren maar als ze zodanig 'beschadigingen' zou hebben zou dit dan ook niet uiten in de wei of aan de longe?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:57

Nee juist niet. Je ziet vaak dat die paarden onbelast heel goed uit de voeten kunnen met maar ruitergewicht erop met name in galop een probleem hebben.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 09:59

oke bedankt voor je info...