Ik blijf niet rechtop zitten en daar baal ik van

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Samantha_01

Ik blijf niet rechtop zitten en daar baal ik van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 17:05

Ik heb een probleem. Ik zit (in de spiegel gezien) best recht met mijn rug tijdens het rijden. Alleen NIET als mijn paard opeens a) stilstaat of b) afslaat en stilstaat. Dan heb ik sterk de neiging om er langs de hals af te schieten. En de grond is zo hard :-(

Bij gewoon stap, draf, galop of springen gaat het prima, het is gewoon meer als mijn paard opeens een andere richting op gaat dan ik. Dan lijk ik uit evenwicht te gaan naar voren. (en nee, ik laat me niet door de teugels naar voren trekken).

Ik zou zo graag oefenen om recht te blijven zitten of in ieder geval makkelijker boven te blijven dan ik nu soms last van heb. Ik hoef geen rodeo aan te kunnen maar beter zitten dan nu is wel fijn.

Het probleem met oefenen te paard is, dat als ik heb gewoon links of rechts stuur, ik prima blijf zitten. Dus alleen als hij onverwachts beweegt dan niet. En dat kan ik dan niet zelf uitlokken omdat ik dan voorbereid ben op de verandering.

Dus mijn vraag is: Welke oefeningen kan ik doen, ook zonder paard, om juist die overwachte movements aan te kunnen? Skippieballen of zo?

Alicia2u

Re: Ik blijf niet rechtop zitten en daar baal ik van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:12

Heb je een foto of filmpje van je rijden? Ik heb een aantal theorien waar het aan zou kunnen liggen, maar ik zou graag gerichter tips willen geven.

Equus Pondus Hippische SportOefentherapie: Houding van ruiter en paard
Balance Coach, Lessen, workshops en lezingen
Bezoek ons youtube-kanaal en Facebookpagina voor tips en tricks voor je houding

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:19

Tjaaa zomaar even een reeks oefeningen gaan opnoemen doe ik nooit, ik vind het ook onzinnig om doen op die manier, want het is niet de oefening die telt, maar de manier waarop je die oefening uitvoert.
Mijn advies is dus neem een paar zitlessen, daar wordt heel veel aandacht besteed aan de goede zithouding. Maar vooral ook wordt er aandacht gegeven aan het waarom je op die of die manier beter zit, er worden heel wat goede en foute houdingen uitgeprobeerd, er worden dan ook een paar oefeningen gedaan met de armen , en met jouw benen, en met jouw zit (bekken), drug geven met je billen aan één zeide, waar je moet naar kijken (dus jouw hoofdhouding), welke de steunpunten zijn waarop je zit als je op een paard zit, wat de gevolgen zijn wanneer je net iets meer druk geeft op één van die drie steunpunten , enz , .... enz ....... zoiets kan je niet leren in één lesje ook niet in 2 lesjes maar het geeft toch wel een veel duidelijker beeld, en het horen waar het voor dient is ook al zeer belangrijk.
Neem dus een paar zitlessen.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:34

Houdt je je knie wel voldoende aan je paard? Je moet daarbij dan wel je gehele been een slagje naar binnen draaien, zo kun je continue je eigen balans versterken als het moet. Je sluit je paard hierdoor op. Ik had hier vroeger ook last van en ben er daardoor ook een paar keer vanaf gevallen doordat ik eenvoudig mijn balans verloor bij een fikse wending.

Het oefenen daarvan kun je ook zonder paard doen!

Mijn thuis is waar mijn hart ligt...

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 18:01

@Aliciau2: een foto of filmpje heb ik op dit moment niet helaas, maar je kan het voorstellen dat ik in zo'n geval een duik naar voren neem en tevens naar rechts afglijd (als het paard naar links gaat dan).

@Aeolusnr1: ik heb idd een keer een zitles gedaan maar dat is al lang geleden dus het is een goed idee. Maar toendertijd deden we wel oefeningen maar moet ik dan specifiek vragen naar te kijken wat mijn probleem is? Want zoals ik zei, ik kan het best aan als ik degene ben die de route bepaalt, of weet waar mijn paard heen gaat (bv aan de longe). Zijn er ook dingen die ik kan doen zonder paard of niet? Want dan kan ik ook wat doen als ik er niet op zit.

@Nikita: Dat kan best, dat dat ermee te maken heeft. Ik dacht dat ik ze er wel goed aan had, maar ja, dat zal ik misschien aan iemand moeten vragen om te controleren als ik erop zit of het echt zo is of dat ik het alleen maar denk. Moet ik dan alleen mijn knieen aanleggen of ook mijn onderbeen? En moet ik dan meer " klemmen" met de knieen of gaat het niet om meer druk?
En welke oefeningen kan ik dan doen, vooral om te testen of ik meer balans/ evenwicht krijg?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:20

Twee verschillende oorzaken die ik vaak tegenkom bij ruiters die naar voren vallen:

1. Bovenlijf is niet mee in de beweging en de ruiter heeft meestal een holle onderrug met het bekken naar voren gekanteld. Op deze manier zit je voor de beweging van het paard uit, waardoor je bij onverwachte bewegingen je balans verliest (vaak meer in zijdelingse richting). Om dit op te lossen moet je je bekken in middenstand zetten, dat doe je door de twee botpuntjes aan de voorkant en je schaambeen in hetzelfde vlak te zetten. (Van plaatje B naar plaatje A)

Afbeelding

Voor de rest van je bovenlijf kun je ook met puntjes werken: een onder je borstbeen waar je ribben uit elkaar gaan en een twee vingers onder je navel. Deze puntjes moeten ten aller tijden recht boven elkaar blijven, zowel van voor naar achter als link-rechts.

2. De voor-achterwaartse balans van je lijf is sterk afhankelijk van je onderbeen positie. Wanneer je onderbeen te ver terug ligt, kun je geen balans zoeken op je beugels en loop je meer kans je balans naar voren te verliezen. Een goede regel is dat je (wanneer je rechtop zit en alleen je kin laat zakken) nèt het puntje van je laars voorbij je knie moet zien.

Verder wil ik mij aansluiten bij de anderen; je houding veranderen doe je niet alleen. De bovenstaande tips geven misschien wat richting, maar kunnen ook voor andere problemen zorgen. Misschien is er bij jou wel iets totaal anders aan de hand. Zoek dus goede begeleiding als je echt iets aan je houding wilt doen, het is veel ingewikkelder dan alleen je bekken of onderbeenpositie aan te passen. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Equus Pondus Hippische SportOefentherapie: Houding van ruiter en paard
Balance Coach, Lessen, workshops en lezingen
Bezoek ons youtube-kanaal en Facebookpagina voor tips en tricks voor je houding

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 21:08

Dat is een duidelijke uitleg. En inderdaad, het beste is om iemand mij in de praktijk te controleren op mijn zit en beenpositie en zo.
Geef jij soms ook praktijk les?

Linda1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:57

Ik heb ook zo'n probleem, ik heb een S rug, zo eentje die je ziet bij het plaatje van alicia en dan de tweede ( B )
Het is lastig om 'normaal' je rug recht te houden, laat staan op het paard.
Ik ben naar de dokter geweest hiervoor, die zegt dat ik fysiotherapie moet doen , misschien helpt dat ook bij jou ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:40

Ben het eens met de uitleg die Alicia geeft bij de plaatjes. Ik denk dat je in een wending wel kan blijven zitten omdat je die zelf rijdt en dus weet hoe je moet meebewegen. En dat je daar over nadenkt terwijl je stuurt. In plaats van te voelen wat je paard doet, en dus met de beweging, ook als die onverwachts is, mee te gaan.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-12 05:58

Dat kan best idd. Ik voel het pas te laat, oftewel, voordat ik besef wat er onverwacht gebeurt ben ik al uit evenwicht. Vandaar dat ik me ook afvroeg of er oefeningen zijn die ik zonder paard kan doen om mijn reactie vermogen op onverwachte bewegingen te oefenen.
Uiteraard kan je alleen te paard oefenen om de bewegingen te volgen, maar ja, ik wil toch ook mijn paard niet opzadelen met een verkeerd beeld omdat ik er vaker dan gewenst afsalamander als het niet lukt.

Misschien is er ergens zo'n neppaard (a la nep-stier) die mij het reageren kan trainen ;-)

Nandor15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:30

Voltige helpt ook. Goed voor je evenwicht/balans. Of op zo'n yoga-bal. Veel wiebelen is goed voor je evenwicht en ook nog voor je rugspieren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:31

Samantha_01 schreef:
Dat kan best idd. Ik voel het pas te laat, oftewel, voordat ik besef wat er onverwacht gebeurt ben ik al uit evenwicht. Vandaar dat ik me ook afvroeg of er oefeningen zijn die ik zonder paard kan doen om mijn reactie vermogen op onverwachte bewegingen te oefenen.
Uiteraard kan je alleen te paard oefenen om de bewegingen te volgen, maar ja, ik wil toch ook mijn paard niet opzadelen met een verkeerd beeld omdat ik er vaker dan gewenst afsalamander als het niet lukt.

Misschien is er ergens zo'n neppaard (a la nep-stier) die mij het reageren kan trainen ;-)

Met je ogen dicht rijden (desnoods aan de longe) in stap en als je durft in draf. Vooral aandraven vanuit stap vind ik een heel goede en efficiënte oefening om te leren voelen.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie