Paard snel bang en te druk

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Science90

Paard snel bang en te druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 10:27

Hoi,

Ik zit met een probleem met mijn paard. Zodra er iets buiten haar 'normale patroon' valt, dan wordt ze erg druk en angstig. Normaal rijd ik bijvoorbeeld in de binnenbak, nadat ik heb gepoetst, maar als ik dan met haar de parkeerplaats op loop dan wordt ze enorm snel en gaat ze rondjes om me heen draaien, weigert stil te staan, kijkt 'arrogant', houdt hoofd héél hoog enz. In eerste instantie dacht ik dat dit een kwestie van trainen was, maar hoe vaak ik ook verschillende dingen doe, als er iets 'nieuws' komt, dan is ze meteen weer bang(?).

Zo ook met de trailer. Volgens mij is ze er niet bang voor, maar ze wordt er wel vreselijk druk van. Daarom doen we regelmatig trailertraining, zodat ze er vloeiend en rustig ingaat. Maar als ze ziet dat de trailer klaarstaat, gaat ze al meteen staan mesten. Ook weigert ze er in te lopen, óf ze dendert naar binnen en ze let niet erg goed op. Gisteren heb ik haar voor de trailertraining gelongeerd, maar zelfs dat effect was weg toen we bij de trailer stonden.

Dit gebeurd ook op wedstrijd (en waarschijnlijk ieder vreemd terrein). Ze is één keer mee geweest op wedstrijd en dit was zo'n geweldige ramp dat we niet weer zijn gegaan. Vanaf het moment dat ze uit de trailer kwam was ze opgefokt en wilde ze alleen maar zo hard mogelijk lopen. Gelukkig konden we haar binnen vastzetten om op te zadelen, want ik weet niet hoe dit anders had gemoeten. Het rijden zelf ging redelijk, behalve dat ze vanuit de ring de andere paarden niet kon zien en niet meer nageeflijk werd omdat ze alleen maar liep te gillen.
Na de wedstrijd weigerde ze de trailer in te gaan en na een uur vanalles te hebben geprobeerd, hebben we hulp gevraagd en hebben twee mensen haar erin geslagen.

Wordt dit ooit beter, wordt ze ooit hanteerbaar en kalm in andere situaties dan ze gewend is, of is dit een soort karaktertrek?
En zo ja, hoe is dit op te lossen?

Groetjes

Tara B+13 (198) L1+11 (203) L2+12 (195,5) M1+13 (193) M2+10 (194)

Maureen95

Re: Paard snel bang en te druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:36

Zo ik zou echt proffesione hulp gaan vragen. Dit kan je zelf niet oplossen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:39

Dit is wel te trainen alleen zal je paard ook van zichzelf wat gevoeliger zijn.

Het feit dat je paard op de wedstrijd in de trailer is geslagen was voor haar natuurlijk wel een bevestiging dat de trailer eng is.

Wat is je doel met trailertraining? Is het je doel dan om je paard erop te krijgen, of is je doel dat je paard relaxt bij de trailer staat? Zo te lezen is jullie doel om op de trailer te gaan, en hoe bereiken jullie dit doel?

Mesten is een treken dat ze gestrest zijn, je zou dus kunnen oefenen gaan op rust, en dan belonen als ze rustig is, eventueel met een snoepje maar in elk geval met rust. Is zij rustig? dan stoppen dat is belonen met rust. Is ze zo gestresst dat ze niet rustig wordt ben je te ver gegaan.

Is ze wel echt bang voor nieuwe dingen ? Mijn merrie bijvoorbeeld wordt ook altijd erg fris van nieuwe dingen, maar zolang ze controleerbaar blijft vind ik dit niet erg. Bij haar is de reden dat ze nieuwe dingen juist leuk en spannend vind en daardoor wat frisser wordt.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 10:46

twinducklin schreef:
Dit is wel te trainen alleen zal je paard ook van zichzelf wat gevoeliger zijn.

Het feit dat je paard op de wedstrijd in de trailer is geslagen was voor haar natuurlijk wel een bevestiging dat de trailer eng is.

Wat is je doel met trailertraining? Is het je doel dan om je paard erop te krijgen, of is je doel dat je paard relaxt bij de trailer staat? Zo te lezen is jullie doel om op de trailer te gaan, en hoe bereiken jullie dit doel?

Mesten is een treken dat ze gestrest zijn, je zou dus kunnen oefenen gaan op rust, en dan belonen als ze rustig is, eventueel met een snoepje maar in elk geval met rust. Is zij rustig? dan stoppen dat is belonen met rust. Is ze zo gestresst dat ze niet rustig wordt ben je te ver gegaan.

Is ze wel echt bang voor nieuwe dingen ? Mijn merrie bijvoorbeeld wordt ook altijd erg fris van nieuwe dingen, maar zolang ze controleerbaar blijft vind ik dit niet erg. Bij haar is de reden dat ze nieuwe dingen juist leuk en spannend vind en daardoor wat frisser wordt.

Het doel is zowel haar op de trailer krijgen als haar rustig krijgen. Maar ze is duidelijk niet bang voor de trailer zelf. Als je haar echt de tijd geeft en lief tegen haar doet, dan gaat ze steeds verder van de trailer af al in de steigers. Dan maakt ze echt gebruik van de situatie. Dus enige druk heeft ze ook wel nodig, maar dan wordt ze weer zenuwachtig. Als we eenmaal rijden staat ze wel stil, maar als ze op een stilstaande trailer vaststaat, begint ze ook te klieren.

Bij nieuwe situaties of dingen gaat ze heel erg snuiven en vooral hard lopen. Ik heb niet het idee dat ze erg vrolijk is op zo'n moment. Bijvoorbeeld even een andere kant op het terrein (bij haar stal) oplopen zorgt al voor een opgefokt paard. Ze is dan ook echt niet meer stil te zetten om gewoon even rustig te kijken, ze wil per se hard doorlopen. Als je wel stil gaat staan gaat ze rondjes draaien. Streng zijn helpt ook niet, dan wordt het alleen maar erger.

Tara B+13 (198) L1+11 (203) L2+12 (195,5) M1+13 (193) M2+10 (194)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:48

Als een paard wat een tekort aan magnesium heeft kan het ook gestrester zijn, ik merkte dat bij mijn paard.
Die voer ik nu een beetje muesli voor nerveuze paarden van Hippohorse + een klein beetje Calm erdoor van Subli, merk een groot verschil.

Weet uit ervaring dat voer sowieso van enorme invloed kan zijn op het gedrag van een paard, zo vind ik persoonlijk dat veel paarden erg druk van Pavo kunnen worden, zelfs van de simpelste brok.

Mocht het dat allemaal niet zijn dan zou ik het paard een maand of langer naar iemand met veel verstand van zaken toebrengen die er mee aan het werk gaat, hoorde gister toevallig van iemand van onze club die dit ook heeft gedaan met haar paard, er was geen land mee te bezeilen, wilde niet in de trailer en was gevaarlijk op wedstrijd en buitenrit, daarna ging het prima en ondertussen mag ze M1 starten.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:38

volgens mij zit dit gewoon in je paard en is het karakter. Het gaat er meer om hoe jij daar mee op gaat. Hoe laconieker en rustiger jij bent hoe fijner je paard ook zal worden. Het is een kwestie van gewoon heel veel doen samen. Je paard gaat je dan vertrouwen en zal naar mate hij ouder wordt ook rustiger worden. Als ik kijk wat ik nu allemaal kan met mijn paard vergeleken met vier jaar geleden, dat is een enorm verschil. Wij hebben altijd veel om haar moeten lachen zo drama queen achtig is en was ze. Humor doet een hoop goed. Slaan heb ik zelf weinig of niet hoeven te doen, daar is ze veels te bang voor en werkt averrechts dus dat zou ik eerlijk gezegd niet meer herhalen. als je paard de trailer op gaat altijd vooruit blijven kijken en nooit terug kijken naar haar. Dan geef je het verkeerde signaal af. Als paard staat krijgen ze bij ons altijd brokjes, ze vliegen dus de trailer op tegenwoordig :9 .
Doe ook veel leuke dingen met je paard zoals uit stal halen mee nemen naar buiten en lekker laten grazen. doet ze veel ervaring op en gaat het toch spelenderwijs. Ook zo met wedstrijd. Ga vooral heeeeeel vroeg. Ik was er in het begin altijd minstens twee uur van te voren. Dan haalde ik haar van de trailer af en kon ze kijken, kijken en nog eens kijken. Relaxed gingen we dan grazen eens even rond lopen, door de inrij bak stappen en zelfs door de wedstrijd bak of er langs. Dan pas op ons dode gemakje gingen we eens zadelen. Met dit soort paarden niets overhaast of spannends doen onder tijdsdruk, want dat werkt toch niet. Ook voor het instappen voor de wedstrijd nam ik altijd alle tijd in het begin. Je voelt zelf wel wanneer dat niet meer nodig is en als je het zo doet kan dat wel eens sneller zijn als jij nu denkt.
Succes ermee met de tips.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:56

ik heb er ook zo een! wat je eens kan proberen is bach resque druppels. Dat haalt net het frisse en kijkerige eraf!
dit kan je een half uur voor de stress situatie geven en 5 min van tevoren nog een beetje.
Helpt bij de mijne erg goed.

Albert D. (Olof x Ygram) 26-04-2000 +19-03-2012
Zanshiro (Houston x Gribaldi) 15-04-2004 L2 + 11 In 12 concoursen M1+4

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:03

Pavo nerv control gaan geven en met trailertraining, zo snel ze ook maar aanstalten maakt om te stoppen dan meteen achterwaarts laten lopen, weer naar voren en gaat ze weer klieren dan weer achterwaarts( wel in alle rust natuurlijk) Het doel is niet op de trailer gaan maar zo de buik vol hebben van het achterwaarts gaan dat ze wel zonder spanning achter je aan de trailer inloopt.
Je zegt wel dat jou paard niet bang is op de trailer, dat kan maar ze is wel bang op weg er naar toe en op de klep, ze herinnert zich echt wel de klappen. Nooit weer doen aub, probeer het met het achterwaarts dwingen op te loss en.

Aureliee

Re: Paard snel bang en te druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:12

Wel wat is haar favoriete snack? probeer dat uit, en lok haar in de trailer, en elke keer als ze in de trailer is geef je haar een knuffel of beloon je haar! ( tonen dat je trots bent op hem/haar ! ). Ga elke dag met haar ergens naartoe! dan leert ze het wel hoop ik!
veel succes :+ !

Vertrouwen.
Dat je gelukkig bent Als je word begroet,
met een zacht gehinnik
Dan word je Herkent,
Dan weet je meteen het Vertrouwen is goed.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie