lastig met rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elles9

Berichten: 333
Geregistreerd: 29-09-11

lastig met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 23:04

Hoii,

Sinds 12 juni ben ik eigenaar van een schimmel welsh pony.
Het is een erg lieve pony, eerst heel erg schrikkerig maar is nu echt goed gewend en schrikt niet zo veel meer.
Nu heb ik alleen al vanaf het begin met rijden dat ze me uitprobeerd,
en dan bedoel ik; als er bijv. een bocht naar link komt gaat ze net zo lang trekken en doen *draven, kont draaien* tot ze naar rechts is..
ik heb les gehad en toen was het aardig verholpen maar nu de laatste keer met rijden had ik het ineens weer zo erg als de eerste keer en dat gaat ze gewoon echt gaoperen en trekken tot ze naar rechts is. (ik weet dat ze natuurlijk altijd weer even kan uitproberen naar een tijdje maar vind het nu lastig te corrigeren alleen)
En niet alleen dat, ze ging alleen maar scheef lopen alsof ze dronken was ( :+ ) het lukte gewoon niet een rechte lijn te lopen en toen begon ze ineens dat ze alleen maar wou draven.
Ik rij al met zweep en bit maarja ik kan natuurlijk niet de hele tijd aan dr bek trekken omdat ze niet wil stoppen met draven..

Hebben jullie misschien tips, oplossingen.. ?

Groetjes.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: lastig met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:06

Weer les nemen.

elles9

Berichten: 333
Geregistreerd: 29-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 23:08

kleinvosje schreef:
Weer les nemen.


das waar maar heb ook het idee op een gegeven moment moet ik het zelf kunnen..

maar als t zo doorgaat neem ik idd wel weer les ja :P

Josien_

Berichten: 9038
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:08

Het beste advies blijft altijd ; les nemen.
Een instructeur kan je altijd beter helpen dan mensen hier vanaf het internet :) .

Edit; al kan je nog zo goed rijden; een instructeur kan je altijd wijzen op dingen die je zelf niet opmerkt.
De meeste ruiters op de olympische spelen hebben ook nog gewoon les en ik ga er vanuit dat die ook wel een beetje kunnen rijden :D
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 15-08-12 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

elles9

Berichten: 333
Geregistreerd: 29-09-11

Re: lastig met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 23:09

jas das waar, ik dag misschien hebben sommige mensen dit ook/gehad en hoe zij het hebben aangepakt zeg maar

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:10

Je bent nooit uitgeleerd. Ik rij nu bijna 25 jaar en heb nog steeds elke week les. Heel belangrijk, om te blijven controleren of je het nog goed doet.

elles9

Berichten: 333
Geregistreerd: 29-09-11

Re: lastig met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 23:11

das waar.

Bedankt :)

maxxlover

Berichten: 154
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:16

Zelfs een Anky of Edward lessen nog. Dus je hoeft het niet alleen te kunnen hoor. Als je veel wil leren moet je blijven lessen. Zelfs als je denkt dat het goed gaat.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: lastig met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 01:13

Wat heeft je instructeur gedaan dat het de vorige keer verholpen was?

elles9

Berichten: 333
Geregistreerd: 29-09-11

Re: lastig met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 15:08

Die heeft me gewoon goed uitgelegd/voorgedaan en een paar keer gereden.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: lastig met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:15

waarom probeer je dat niet nog eens te doen dan. Wat hij heeft voorgedaan..

elles9

Berichten: 333
Geregistreerd: 29-09-11

Re: lastig met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 21:43

ik probeer het echt maar het werkt gewoon niet, het is anders als instructeur dr bij is..
de meeste keren gaat het wel maar soms doet ze zo erg dat ik t gewoon niet aan kan en kan ze net ndoen alsof ze wil gaan stijgeren..

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: lastig met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:04

Dan is zij dus de baas over jou, en weet ze precies wat ze moet doen om jou bang te krijgen of niet aan het werk te moeten. Veel meer begeleiding vragen, zonder gaat dus nog neit.

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:37

Moderatoropmerking:
WPC -> RT-P :)

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:49

Ga op zoek naar een instructeur die je zodanig kan helpen dat je ook wanneer hij/zij er niet is weet wat je moet doen.
Zo te horen is ze behoorlijk scheef en dan is het makkelijkste om om te keren en de fijne kant op te lopen. En aangezien jij haar die mogelijkheid niet ontneemt maakt ze daar logischerwijs gebruik van. Waarom moeiijk doen als het makkelijk kan.

Opzoek dus naar iemand die je leert rechtrichten en leert consequent te zijn, grenzen te stellen.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:52

Dit klinkt mij in de oren als een scheef paard, herken er veel van. Niet naar links willen buigen, niet in een rechte lijn willen lopen. Misschien is het een goed idee voor jullie om les te nemen in rechtrichten.

Met paardrijden ben je nooit uitgeleerd. Je zou er ook voor kunnen kiezen om 1x in de maand (o.i.d) een lesje te volgen?

Koper

Berichten: 30329
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:58

Het klinkt inderdaad behoorlijk alsof jij het je paardje lastig maakt met rijden.

elles9 schreef:
jas das waar, ik dag misschien hebben sommige mensen dit ook/gehad en hoe zij het hebben aangepakt zeg maar

Ja ik heb dit ook gehad. En nog steeds. En dat los ik op door er als eerste van uit te gaan dat mijn paard om de één of andere reden niet naar rechts kán. Wat ook zo is, spierkwestie + dat ik 'm tegenwerk doordat ik er scheef op zit. Hij probeert 't wel maar als ik het moeilijker voor 'm maak gaat hij natuurlijk wel als een plankje door de bocht.

Het leest alsof jouw paard niet kan doen wat je van haar vraagt. Ofwel door een fysiek probleem (bij het paard of bij jou) ofwel doordat het jou niet lukt om begrijpelijke hulpen te geven. Een paard gaat dan raden: bedoel je dit, bedoel je dat, bedoel je dat ik moet draven.

Waar je ook mee moet ophouden is je paard afremmen door in d'r MOND te zitten (jij hebt een bek, je paard heeft een mond) Gewoon ontspannen en uitademen. Werkt bij elk paard. Van geruk aan het bit gaan sommige paarden alleen maar harder lopen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 17-08-12 17:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: lastig met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:59

Ohja nog een toevoeging aan mijn post. Sluit eerst blokkades (o.a. osteopaat) e.d. uit voor je aan de gang gaat met rechtrichten!

Koper

Berichten: 30329
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:00

En dan rechtrichten van het paard én van zichzelf.

different1
Berichten: 3648
Geregistreerd: 12-10-10

Re: lastig met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:06

Om af te remmen kun je de bakrand gebruiken, goed uit ademen, jezelf lang maken en wachten.
Om het paard recht te richten zul je les moeten nemen.
Heb je zowel links als rechts evenveel gewicht in je handen?
Wees duidelijk naar je paard, breng je linkerhand ver van de hals maar NIET naar je lichaam, houd je rechterhand/teugel tegen de hals en houd je rechterbeen er goed bij.
Denk eraan dat jij in je schouders EN heupen meedraait naar links.
Wil ze een poging doen om te steigeren, wees dat voor en rijd flink naar voren, om vervolgens rustig te wachten tot ze terug in tempo komt.
Kan gerust een kwartier duren, maar ja, met paarden moet je nu eenmaal veel geduld hebben.

Koper

Berichten: 30329
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:09

svdijk schreef:
Wees duidelijk naar je paard, breng je linkerhand ver van de hals maar NIET naar je lichaam, houd je rechterhand/teugel tegen de hals en houd je rechterbeen er goed bij.
Denk eraan dat jij in je schouders EN heupen meedraait naar links.

En dan dus in spiegelbeeld, TS wil rechtsaf. En ondertussen ook nog zorgen dat ze niet inknikt in haar middel.

elles9

Berichten: 333
Geregistreerd: 29-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 18:40

svdijk schreef:
Om af te remmen kun je de bakrand gebruiken, goed uit ademen, jezelf lang maken en wachten.
Om het paard recht te richten zul je les moeten nemen.
Heb je zowel links als rechts evenveel gewicht in je handen?
Wees duidelijk naar je paard, breng je linkerhand ver van de hals maar NIET naar je lichaam, houd je rechterhand/teugel tegen de hals en houd je rechterbeen er goed bij.
Denk eraan dat jij in je schouders EN heupen meedraait naar links.
Wil ze een poging doen om te steigeren, wees dat voor en rijd flink naar voren, om vervolgens rustig te wachten tot ze terug in tempo komt.
Kan gerust een kwartier duren, maar ja, met paarden moet je nu eenmaal veel geduld hebben.


zo doe ik het ook precies want dat is mij allemaal verteld en laten zien.
Maar ze probeerd t gewoon door, nu gaat t wel redelijk als ik dat doe en ze gaat door dat ik dr een tik geef.
Dat gaat dan wel aardig.

Maar vooral hoe kan ik dr weer terug krijgen als ze alleen maar loopt de draven en gewoon inet wil stappen?

Koper

Berichten: 30329
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:42

Ja, met slaan los je 't vast op :\

Er is je al uitgelegd hoe je kunt halthouden. Je lijkt je niet eens af te vragen waaróm ze liever draaft. Jammer.

elles9

Berichten: 333
Geregistreerd: 29-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 18:44

Koper schreef:
Ja, met slaan los je 't vast op :\

Er is je al uitgelegd hoe je kunt halthouden. Je lijkt je niet eens af te vragen waaróm ze liever draaft. Jammer.


tis niet echt slaan, meer een kleine tik om te laten zien dat dat moet stoppen..

Jij zei ontspannen en uitademen, geloof dat werkt niet bij elk paard want ze gaat gewoon door,
hoe rustig ik ook doe en hoe ik ook ga zitten ze blijft gewoon doordraven..

different1
Berichten: 3648
Geregistreerd: 12-10-10

Re: lastig met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:22

Geduld is het sleutelwoord.
Stapt je paard wel in een 4 tact?
Het kan zijn dat ze doet telgangen of geen regelmatige 4 tact heeft waardoor ze uit balans raakt en daarom liever wil draven.
Terug komen in tempo doe je inderdaad door je zwaar te maken, goed diep in en uitademen, je schouders naar achter te duwen waardoor je haar bewegingen afremt.
Tevens helpt het als je heel rustig gaat licht rijden, daar komen ze ook van terug.
En als laatste, als je geen geduld meer hebt, is er nog een bakrand waar je recht op af kunt sturen, hoef je niet te trekken, alleen maar tussen je benen en handen houden zodat ze niet snel links of rechts kan schieten.

@ koper: de pony wil toch juist rechts af? Ik lees namelijk dat wanneer er een bocht naar links komt, de pony moeilijk gaat doen totdat ze weer rechtsom gedraait is.