Spanning, tijdens de les.

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

SuzanH

Spanning, tijdens de les.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 14:41

Hee,
Ik weet niet of het hier goed staat maar zijner nog meer bokkers met het zelfde probleem?
Het probleem dat als je iets spannend vind met het rijden bijvoorbeeld de galop, dat je jezelf van tevoren helemaal gek maakt en dat het daardoor ook fout gaat?

Zoals net,ik had les.
Alle x'en ging het Top! Geen 1 probleem,maar toen we besloten hadden om te galopperen. Ging er toch wel een spanning door me heen. Galop ging die x wel redelijk maar vandaag...
Ik had me van tevoren helemaal druk lopen maken! Niet willen eten en alles. En heb snikkend op het paard gezeten. Denken dat je flauw valt.....
De pony was super braaf, maar het lag aan mij gewoon puur de spanning die de pony overnam. Ik heb uiteindelijk 3x gegaloppeerd maar al de 3keren geen rondje volgehouden,wat wel het plan was..Ben nog zelfs achter een andere pony aan gegaloppeerd voor een rem als het fout ging, maar zelfs dat hielp mij niet gerust te stellen, ik schaam me achteraf kapot, en ben niet van plan om dit volgende week weer te doen, ik blijf nu de baas van mijn zenuwen, Maarja dat dacht ik vorige keer ook...

Het is niet mijn pony, maar m'n verzorgpony. Ben ontzettend blij dat ikhaar mag verzorgen. Ik heb gewoon te vaak gezien dat ze er vandoor is gegaan bij de eigenaar,en ook de eigenaar Heeftspanning voor galop gehad. Maar ik voel me nog steeds baketstaaf omdat ik mezelf zo kan aan stellen... -O-
De lesgever is aardig maar pakt me goed aan!

Iemand tips?

Een paard zonder ruiter blijft een paard.
Maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

SuzanH

Re: Spanning, tijdens de les.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 10:17

Heb donderdag weer les. Vandaag ga ik ook rijden maar dan zonder les.
Iemand tips wat ik kan doen voor donderdag?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:39

Ik denk dat je gewoon niet moet galopperen voorlopig, gewoon je oefeningen doen in stap en/of draf en meer niet, als je je helemaal op je gemak volet in stap dan door naar draf en later pas de galop, of de galop aan de longeer lijn als je dat graag wil, maar spanning bij jezlef wekt altijd spanning bij het paard op, paardrijden moet leuk zijn voor jezelf en ook voor het dier , waarom gaat hij er vandoor bij de eigenaar, miss vraagt die wel te veel of geeft veel te veel druk, hou het leuk en heb er plezier in en als dat alleen in stap is dan is dat maar zo niets hoeft toch?

Er zijn zoveel ruiters bang , vaak word dat niet toe gegeven, maar alle kijk bij b.v manege paarden die helemaal van slag raken als er gegaloppeert moet worden aan het eind van de les, dat zijn de ruiters die angst hebben en een paard voelt dat feilloos aan.

Dus lekker je ding doen en gewoon stappen, in stap valt er al zoveel te leren,

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:47

Je kan een priveles vragen en dan even helemaal terug naar het begin en gewoon aan de longeerlijn galopperen. Als er iets fout gaat kan de gene die de lijn vast heeft ingrijpen en jou langzaam aan vertrouwen geven dat je het wel kan.
Heb ik ook moeten doen na een lelijke val van mijn paard waardoor ik ook angst had voor de galop. In het begin was ik 1 bonk spanning en stapje voor stapje ben ik weer vooruit gegaan en nu doe ik alles weer zonder de longeerlijn.

http://www.gofundme.com/larose22

Alle beetjes helpen ons, alvast bedankt :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 11:00

Ik heb privéles. De stap en draf gingen perfect, ze wou nu de volgende stap galop meebeginnen. Ze zegt dat we nu moeten doorzetten anders blijf ik er bang voor. Longeerlijn wilde ze niet aan beginnen. Heb ik het nog niet goed methaan overgehad..

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:06

Stap en draf gingen bij mij ook gewoon perfect na mijn val, maar de galop bleef ik spannend vinden waardoor ze er weer vandoor ging. Op het moment dat ik ging galopperen ging de lijn eraan, tot dat mijn instructrice de lijn zo slap hield dat ik alles zelf op moest lossen als het even niet goed leek te gaan. Toen de lijn eraf en steeds kleine stukjes galopperen en dat langzaam uitbreiden naar langere stukken.

Als jouw instructrice niet aan de longeerlijn wil beginnen heeft ze dan misschien andere tips voor je om je meer vertrouwen te geven waardoor je je angst voor de galop de baas kan blijven.
Zodra jij genoeg vertrouwen hebt, kan je je angst de baas blijven en zal het ook steeds beter gaan.

http://www.gofundme.com/larose22

Alle beetjes helpen ons, alvast bedankt :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:10

Ik denk toch ook dat het beter zou zijn met een longeerlijn, al is het maar voor de gedachte...

Toch blijven doorzetten hoor! Kan je anders eerst niet op een ander paard galopperen waarvan je zeker weet dat die niets gaat doen, om je vertrouwen in de galop terug te krijgen? Je kan dan van dat paard rustig overgaan naar je verzorgpaard.

Alvast veel moed en succes gewenst :)

Dwalend door het doolhof, op zoek naar een labyrint.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:11

mijn paard word ook gespannen tijdens de lessen. het zicht van mijn paard is niet zo goed. ik heb haar veel op mijn stem. hier is ze ook heel alert op. zodra ik aan het rijden ben kan ik alleen praten als ik wat van haar vraag. met les praat je tussen door ook wel. mijn paard vind dat heel eng omdat ze dan verwacht dat er iets gaat komen maar ze hoort niet het signaal wat ik haar normaal altijd geef. ik heb dus maar besloten dat ik buiten de commando's om maar gewoon mijn mond hou. ook tijdens de les. op stem van andere mensen reageert ze namelijk niet.

sorry voor alle spel fouten Dyslexie
Vernieuwde site met het nieuwe aanbod!
www.paarden2ehands.webklik.nl

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 11:11

Ayla_Auriana schreef:
Stap en draf gingen bij mij ook gewoon perfect na mijn val, maar de galop bleef ik spannend vinden waardoor ze er weer vandoor ging. Op het moment dat ik ging galopperen ging de lijn eraan, tot dat mijn instructrice de lijn zo slap hield dat ik alles zelf op moest lossen als het even niet goed leek te gaan. Toen de lijn eraf en steeds kleine stukjes galopperen en dat langzaam uitbreiden naar langere stukken.

Als jouw instructrice niet aan de longeerlijn wil beginnen heeft ze dan misschien andere tips voor je om je meer vertrouwen te geven waardoor je je angst voor de galop de baas kan blijven.
Zodra jij genoeg vertrouwen hebt, kan je je angst de baas blijven en zal het ook steeds beter gaan.

Ze zegt, je moet het doen dan gaat de spanning vanzelf weg.
Ze zegt ook, als ik er geen vertrouwen in had dan deed ik het niet.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 11:13

Damned schreef:
Ik denk toch ook dat het beter zou zijn met een longeerlijn, al is het maar voor de gedachte...

Toch blijven doorzetten hoor! Kan je anders eerst niet op een ander paard galopperen waarvan je zeker weet dat die niets gaat doen, om je vertrouwen in de galop terug te krijgen? Je kan dan van dat paard rustig overgaan naar je verzorgpaard.

Met een ander paard herik helemaal geen probleem met de galop :+
Maar ze is nog jong dus ze gaat eerst rennen en dan valt ze in de galop, vooral dat stuk zit ik tegen op. En als je eenmaal in de galop zit gaat ze gewoon hard.

Bedankt!! :D

Lejonhjarta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:43

Je paardje heeft blijkbaar vooral nog wat moeite met de overgang naar galop. Om te beginnen zou jij, of iemand anders, haar al kunnen aanleren dat ze niet zo in galop mag vallen. Je kan tijdens het longeren hier ook op oefenen.

* Er spartelen vogeltjes in het blauw van je ogen *

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 12:45

Lejonhjarta schreef:
Je paardje heeft blijkbaar vooral nog wat moeite met de overgang naar galop. Om te beginnen zou jij, of iemand anders, haar al kunnen aanleren dat ze niet zo in galop mag vallen. Je kan tijdens het longeren hier ook op oefenen.

Aan de longeerlijn heeft ze overgens niet last van, meer dat als er iemand op zit dat ze haar evenwicht moet houden.
De eigenaares rijd erop en die is dat ook aan het oefenen. Zij kent haar wat langer en dat gaat dus ook beter.
Ik ben zelf ook aan het twijfelen naar de galop overgang dus dat zal ze zeker voelen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:37

vosje456 schreef:
Damned schreef:

Met een ander paard herik helemaal geen probleem met de galop :+
Maar ze is nog jong dus ze gaat eerst rennen en dan valt ze in de galop, vooral dat stuk zit ik tegen op. En als je eenmaal in de galop zit gaat ze gewoon hard.

Bedankt!! :D

Dat herken ik :D Ik heb toevallig vandaag op een jonge pony moeten rijden wiens galop ook nog totaal niet bevestigd is, die rennen eerst en 'vallen' dan in galop idd.
Wat hielp voor mij was te blijven lichtrijden, en eens in galop een beetje in verlichte zit zitten, omdat dat voor mij gemakkelijker was (het is lang geleden dat ik nog op een pony heb gereden :+ ) en vooral: goed vooruit houden, want eens ze zo half uit de galop sukkelen, is het niet erg fijn om erop te blijven zitten :)
Oh, en op cirkel houden kan ook helpen, en vergeet dan niet om je gewicht goed genoeg naar binnen te plaatsten :)

Dwalend door het doolhof, op zoek naar een labyrint.

Lejonhjarta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:54

vosje456 schreef:
Lejonhjarta schreef:

Aan de longeerlijn heeft ze overgens niet last van, meer dat als er iemand op zit dat ze haar evenwicht moet houden.
De eigenaares rijd erop en die is dat ook aan het oefenen. Zij kent haar wat langer en dat gaat dus ook beter.
Ik ben zelf ook aan het twijfelen naar de galop overgang dus dat zal ze zeker voelen.

Oke in dat geval moet jij gewoon duidelijkere hulpen geven en iets strikter zijn, dan zal het ook meteen veel beter gaan.
Ik heb ook veel jonge paarden moeten rijden die hetzelfde gedrag vertoonden (of erger: die dan nog eens heel hard gingen bokken). Belangrijk dat je niet opgeeft en de overgang een paar keer na elkaar maakt, blijft proberen totdat ze het goed doet. Dus even je stoute schoenen aan want onzekerheid straal je inderdaad ook af op je paard. Als je het echt niet ziet zitten kan je inderdaad ook eerst wat aan de longe oefenen, daar is niks mis mee.

* Er spartelen vogeltjes in het blauw van je ogen *

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 17:07

Alvast Bedankt voor de tips en het meedenken!
Rijden ging net wel redelijk, niet gegaloppeerd.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:51

Ik herken je probleem. Ik heb er ook soms last van, maar dan niet noodzakelijk met de galop. Bij mij helpt het heel goed om op de een of andere manier afleiding te zoeken. Mijn lesgeefster hield mij vroeger bv steeds aan de praat als ze merkte dat ik meer gespannen raakte. Bij mij werkt dat heel goed.
Probeer je in gedachten niet te focussen op je spanning, maar focus op iets anders.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-12 20:18

pateeke schreef:
Ik herken je probleem. Ik heb er ook soms last van, maar dan niet noodzakelijk met de galop. Bij mij helpt het heel goed om op de een of andere manier afleiding te zoeken. Mijn lesgeefster hield mij vroeger bv steeds aan de praat als ze merkte dat ik meer gespannen raakte. Bij mij werkt dat heel goed.
Probeer je in gedachten niet te focussen op je spanning, maar focus op iets anders.

Dankjewel!

louwtje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:08

ik hoop dat je er wat mee kunt, want spanning is echt heel vervelend!

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:06

wat is er zo belangrijk aan galoperen. Ik denk dat het belangrijk is dat je eerst meer succes ervaringen hebt met de draf en de stap. Als je een paar lessen niet galopeerd en iedere keer met een goed gevoel afstapt is de druk van het galoperen ook minder. Je denkt nu al snel ohh nee nu komt het, en dit heeft het paard ook door. Langzaam opbouwen en kleine stukjes zijn goed voor succes ervaringen en die neem je mee.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:35

ik herken het probleem.ik heb een fries gekregen die alleen buiten heeft gereden.en hij zet de sokken er super in.en vliegt ook vaak bijna uit de bocht.ik heb door mijn instructriese.hem door laten rijden in de galop.hij gaat nu nogsteeds wel knoeperhart maar ik kan hem nu door rijden in de bogten dus ik zou zeggen laat een hele ervaren ruiter hem eerst door rijden

/\\\

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie