Hoe moet het verder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharLoveBon
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-10-12

Hoe moet het verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 16:42

Hoi!
Ik heb een 3,5 jarige KWPN'er.
Ik heb hem al zadelmak gemaakt, en heb er al op gereden. Ik ben nu zelfs zo ver dat we al kunnen stappen over de hoefslag en een (soort van) volte kunnen rijden! Stil staan lukt niet helemaal.. Af en toe wel af en toe niet. Hier moet ik nog even mee oefenen. Maar als dat stilstaan lukt, waar moet ik dan mee verder. Ik heb geen flauw idee, ik dacht aan Draven, maar daar is hij nog niet klaar voor dus wil ik verder in de stap. Maar hoe?

Ik zou graag hulp willen.. :j :j :j

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Hoe moet het verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:43

hulp zoeken?

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:43

Wat dacht je van les nemen? Virtueel is het vrij moeilijk om goede tips te geven, wat erg belangrijk is bij zo'n jong paard..

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoe moet het verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:04

juist wel gaan draven, het is erg belangrijk dat er een knop voorwaarts opzit, ook voor het paard. Een paard kan het beste spanning afreageren door te lopen, dus voor een jonkie is het mentaal veel fijner om lekker rond te kunnen draven dan zich in te moeten houden onder zijn ruiter.

Kimberly_1
Berichten: 44
Geregistreerd: 07-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:08

Urielle schreef:
juist wel gaan draven, het is erg belangrijk dat er een knop voorwaarts opzit, ook voor het paard. Een paard kan het beste spanning afreageren door te lopen, dus voor een jonkie is het mentaal veel fijner om lekker rond te kunnen draven dan zich in te moeten houden onder zijn ruiter.



mee eens :j ! de eerste keer misschien aan de longe, jij erop en iemand anders longeert, en daarna pas los

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:08

Sorry hoor, maar ik moet er even een beetje om lachen. Je hebt volgens mij nog niet zo heel lang geleden een profiel aangemaakt en daar staat bij info: je mag mij altijd om advies vragen.....
Maar het beste wat je kunt doen is les nemen en advies vragen aan een prof die jou en je paard goed kan begeleiden.
Wel een dappere uitdaging, ik wens je er veel succes mee.

_Animo
Berichten: 896
Geregistreerd: 04-10-12

Re: Hoe moet het verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:39

indd lessen nemen van een ervaren iemand .

Serina_Kay

Berichten: 130
Geregistreerd: 11-04-11
Woonplaats: Dordrecht, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:03

Kimberly_1 schreef:
Urielle schreef:
juist wel gaan draven, het is erg belangrijk dat er een knop voorwaarts opzit, ook voor het paard. Een paard kan het beste spanning afreageren door te lopen, dus voor een jonkie is het mentaal veel fijner om lekker rond te kunnen draven dan zich in te moeten houden onder zijn ruiter.



mee eens :j ! de eerste keer misschien aan de longe, jij erop en iemand anders longeert, en daarna pas los


ik denk ook dat dit het beste is, alleen het lijkt mij wel dat je goed moet opletten dat je hem dan niet te veel uit evenwicht brengt, aan de longe lijkt mij ook het verstandigste, dan heb je net even wat meer controle en is er iemand bij die met je meekijkt. Maar advies vragen bij een professioneel iemand kan sowieso nooit kwaad :D

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Hoe moet het verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:06

Een paard zadelmak maken en doorrijden is ook niet handig als je zelf geen flauw idee hebt hoe je het moet aanpakken.
Dat lukt ook niet via een topic.
Beste is hulp zoeken en les nemen.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoe moet het verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:29

Ik denk dat aan de longe eerder voor de ruiter is dan voor het paard. Ik ga zelf altijd gelijk los (moet ook wel zonder iemand op de grond, kan peerd moeilijk aan een paaltje rond laten draaien :+ ) en vind het idee van een longe waarin een paard of ikzelf verstrikt kunnen raken juist eng, maar ik kan me voorstellen dat het ook een gerust gevoel geeft dat iemand het paard nog vast heeft en wellicht gaat de overstap voor het paard makkelijker als de longeur al vertrouwd is. Maar voor de balans van het paard is rechtuit weer een stuk makkelijker dan op de cirkel.

minajtje
Berichten: 1377
Geregistreerd: 10-10-12

Re: Hoe moet het verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:34

als je niet weet hoe je verder moet lijkt het me toch handig om les te nemen :)

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Hoe moet het verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:38

Ik ga mee met de rest.
Zelf als ik ze inrijd ga ik meestal pas draven als ze eraan toe zijn.
Dit houd voor mij in, goed voorwaarts rond kunnen en een redelijk werkbaar stuur erop.
Mijn ervaring is als het te snel gaat, het ook misgaat.
Momenteen ben ik op hetzelfde niveau als jou met een 7 jarige haf en hier moet ik hard aan werken

mmk58

Berichten: 106
Geregistreerd: 27-10-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:47

De basis is met zadelmak maken en inrijden erg belangrijk. Als dit niet op de juiste manier gebeurd, kan je daar later problemen mee krijgen. Als je zelf niet genoeg ervaring hebt op dit gebied (wat eigenlijk uit je vraagstelling blijkt), zoek dan zeker hulp hierbij. Verkeerd aangeleerde dingen krijg je er later vaak weer moeilijk uit en doe ook vooral ook rustig aan en overvraag je paard niet, is tenslotte pas 3,5 jaar oud.

spiranca
Berichten: 71
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Bilzen

Re: Hoe moet het verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:05

idd hulp en instructie is wel gewenst, he, maareh, kan niet stilstaan? dat is wel t allereerste toch? Hoe stap je anders op?????

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe moet het verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:53

-> RT-P