Paard van je instructeur rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:09

Sommige paarden zijn soms niet na te rijden ook al zijn ze netjes geschoold. Ieder dier heeft z'n eigen karakter.
En als het niet klinkt tussen een ruiter en paard dan is het plaatje toch weer anders

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:56

Pipo schreef:
Waar ligt Creil Aq8?


Kom graag een keertje kijken en uitproberen.


Creil ligt tussen Lemmer en Emmeloord. Ongeveer 10 autominuten van de dierenkliniek EMMELOORD. Dus ook ongeveer 10 autominuten van de A6.
Vanaf Hilversum denk ik, ongeveer een uur misschien iets meer.
Ben je in de buurt en heb je zin, dan bel of PB gerust. Je mag ook zo langs komen hoor, wij hebben niets te verbergen maar dan heb je kans dat het misschien niet uitkomt ivm lessen of planning of dat we weg zijn.
Ik zal je ook ons telefoonnummer even geven 0527-275122 of 06-25320852

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:00

Om nog even terug te komen op de vraag. Ik heb hier veel gelezen en ik denk het een combinatie is van alles wat hier te lezen is. Voor mijn gevoel is de rode draad wel dat ik persoonlijk vind dat een paard wel te rijden moet zijn. Voor mij betekent dat persoonlijk dat ze niet iemand eraf gooi en ik ga uit van een correcte ruiter) en dat de basis (stap, draf en halthouden wel mogelijk moet zijn) Buiten dat moet het paard voor mij persoonlijk op de zitbeenhulpen en beenhulpen reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:04

Chronos schreef:
Sommige paarden zijn soms niet na te rijden ook al zijn ze netjes geschoold. Ieder dier heeft z'n eigen karakter.
En als het niet klinkt tussen een ruiter en paard dan is het plaatje toch weer anders



Klikken vind ik altijd een ruim begrip. En ook gerelateerd aan de ruiter.

Mij is altijd geleerd dat ik me moet aanpassen aan het paard, en niet andersom

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:06

Ik zie het aan paarden om mijn heen die hebben gewoon hun voorkeuren voor ruiters en anders om ook ik denk dat dat in het rijden toch een wisselwerking heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:06

Zoals gezegd haal je er niet uit, wat de eigenaar eruit haalt.
Maar idd de simpele dingen moeten te rijden zijn door een gemiddeld ruiter. (uitzonderingen van extreem eenkennig daar gelaten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:08

Chronos schreef:
Ik zie het aan paarden om mijn heen die hebben gewoon hun voorkeuren voor ruiters en anders om ook ik denk dat dat in het rijden toch een wisselwerking heeft.



Voorkeuren mag natuurlijk, dat heeft iedereen. Maar soms zul je best eens een paard op stal hebben staan wat je voorkeur niet heeft, maar wel gereden moet worden. Dan zul je je moeten aanpassen en dus compromissen moeten sluiten............met jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:11

Idd Pipo
Ik hoor zo vaak het klikt niet, ik kan hem niet rijden.
Dan denk ik vaak, goed dat je niet op een handelsstal rijd, want je hebt echt niet met elk paard een klik, maar je zult hem toch zo goed mogelijk moeten rijden.
want je hebt idd voorkeuren, maar juist op een paard van niet je voorkeur, leer je veel.

En je moet dan idd zelf omschakelen, niet het paard.
En je moet dan in een paar uur heel veel omschakelen.
Van grote naar kleine paarden, van slome tot snelle typjes, enz enz.
Maar dat maakt het juist zo leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:14

runningkawa schreef:
Idd Pipo
Ik hoor zo vaak het klikt niet, ik kan hem niet rijden.
Dan denk ik vaak, goed dat je niet op een handelsstal rijd, want je hebt echt niet met elk paard een klik, maar je zult hem toch zo goed mogelijk moeten rijden.
want je hebt idd voorkeuren, maar juist op een paard van niet je voorkeur, leer je veel.

En je moet dan idd zelf omschakelen, niet het paard.
En je moet dan in een paar uur heel veel omschakelen.
Van grote naar kleine paarden, van slome tot snelle typjes, enz enz.
Maar dat maakt het juist zo leuk!


En dat is de manier om te leren paardrijden!!!!!!!!!!! ALs je dat kan, kan je gewoon rijden............

En dan voel je prima wat en hoe je wat moet doen, en daarnaast als je dan op het paard van je instructeur gaat zitten en die heeft een harde bek en is niet aan het been......................kun je toch behoorlijk goed beoordelen of ie goed na te rijden is.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:20

maar dan pas je je aan in een systeem waarbij je instructeur geen moeite heeft en jij wel dan kan voor een ander dat paard wel te rijden zijn en voor jou niet....

Ik heb voor iemand gewerkt en die reed met heel veel been druk als je dat niet gewent bent (of zelf anders bent gewent) dan is het paard niet na te rijden. Je kunt wel een compromie sluiten maar dat is niet "na rijden"

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:21

Dat omschakelen blijft juist de uitdaging! Bovendien erg leerzaam voor jezelf en daarmee bedoel ik ook je zelfkennis. Het leren aanpassen aan een paard of een situatie vraagt dicipline van jezelf. En daar groei je mentaal enorm van! Daar heb je dan wat aan met het paardrijden maar ook zeker in het dagelijkse leven.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:23

Dat is waar maar dat is dus niet "na rijden".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:23

Chronos schreef:
maar dan pas je je aan in een systeem waarbij je instructeur geen moeite heeft en jij wel dan kan voor een ander dat paard wel te rijden zijn en voor jou niet....

Ik heb voor iemand gewerkt en die reed met heel veel been druk als je dat niet gewent bent (of zelf anders bent gewent) dan is het paard niet na te rijden. Je kunt wel een compromie sluiten maar dat is niet "na rijden"



Maar is het goed om met veel beendruk te rijden? Dus is dat nou goed paardrijden?

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:28

Als je kijkt naar die persoon in de sport dan zeg je van "Ja das rijden naar het mooiste plaatje" Kijk b.v. naar Piet Raaymakers thuis in de training als hem op het paard ziet dan denk je van jeetje wat is dat dat kan toch niet zo maar hij heeft wel z'n paarden voor elkaar.

Maar nu komen we dus op het punt van wat is goed paardrijden?

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:33

annegti schreef:
Mijn buurmeisje drukte het goed uit: "jij hebt een benen-paard" Vond het eigenlijk wel een compliment.


Die heb ik ook eens te horen gekregen van een instructeur die mij een blauwe maandag springles gegeven heeft. (dat ik daarmee gestopt ben lag niet aan hem, maar aan het feit dat mijn paardje springen niet zo dolletjes vind trouwens). Ik reed mijn paardje toen hetzij bitloos, hetzij met een leerbit en daar moest hij weleens om fronsen. Maar vervolgens kwam dan de opmerking: het maakt ook niet uit wat je in die mond hangt, jij rijdt toch alleen met je benen! Weet niet of dat als compliment bedoelt was, maar ik glom!

Ik geef geen les, krijg het wel. Mijn instructrice kan niet zomaar wegrijden op mijn pony, omdat ze feitelijk te veeleisend is. Ze wil het dan "even" voor elkaar krijgen en dan gooit mijn lieve kleine dame haar kont tegen de krib en is er geen land meer mee te bezeilen. Maar ze kan mij wel ontzettend goed lesgeven, omdat ze van mij niet diezelfde veeleisendheid verwacht. Ik weet dat ik mijn pony moet "vragen", eisen heeft geen zin. En met haar aanwijzingen en mijn invulling daarvan komt het tot nu toe allemaal meer dan goed.

Mijn pony is wel door anderen te rijden, omdat ik het belangrijk vind dat ze niet te eenkennig is. Maar zoals bij elk paard, moet je je wel een beetje aanpassen aan wat je onder je billen hebt. Bij die van mij betekent dat: meer vragen, minder eisen; rijden met je benen en zit en niet zozeer met je handen; consequent zijn; bezig houden bezig houden bezig houden, anders vergeet ze dat je op haar rug zit en gaat andere leuke dingen voor zichzelf doen.

En of ik kan rijden op de paarden van mijn instructrice? Op 2 wel, op 1 niet. Die laatste is een paard met een zekere blessure en een bijzonder karakter. Je kan er als vreemde ruiter best op gaan zitten, maar hij sluit zich totaal voor je af. En als je per ongeluk iets fout doet, waardoor hij zijn blessure voelt, helaas, enkeltje zand, want dat pikt 'ie niet. Maar mijn instructrice heeft hem wel naar de Z gereden, ondanks zijn "vlekjes" en ook dat zegt voor mij voldoende over haar rijkunst!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:39

In mijn beleving moet je alleen je kuithulp, dus beendruk gebruiken als het nodig is. Dus zeer zeker niet continu. Daar word je toch onnodig hartstikke moe van????

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:45

Aqua8horse schreef:
In mijn beleving moet je alleen je kuithulp, dus beendruk gebruiken als het nodig is. Dus zeer zeker niet continu. Daar word je toch onnodig hartstikke moe van????


Helemaal mee eens! (dat ik dat nog een mee mag maken Tong uitsteken )
Je moet een paard wel met been rijden maar dat hoeft geen sterke hulp te zijn. Sterker nog het mag eigenlijk niet. Je wordt er moe van, het staat lelijk en het komt je zit ook niet ten goede. Daarbij heb je dan in een later stadium nooit genoeg been om oefeningen ed te rijden.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:47

Aqua8, als je dat doet zoals jij dat zegt en verder laat je je teugels over het algemeen voor wat ze zijn, dan rij je toch met je benen? Of zie ik dat verkeerd. Je doet zo min mogelijk, maar wat je doet doe je ten eerste met benen en zit en dan pas met handen. En zo is die van mij over het algemeen het beste te rijden. Ze is dan ook zelfs met enkel een halsring (en zelfs zonder dat nog wel) nog heel aardig te berijden. 't Lijkt me nog altijd een stunt om zo een dressuurproef te doen, maar dat zal vast niet mogen Knipoog

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:14

mandymonica schreef:
Aqua8, als je dat doet zoals jij dat zegt en verder laat je je teugels over het algemeen voor wat ze zijn, dan rij je toch met je benen? Of zie ik dat verkeerd. Je doet zo min mogelijk, maar wat je doet doe je ten eerste met benen en zit en dan pas met handen. En zo is die van mij over het algemeen het beste te rijden. Ze is dan ook zelfs met enkel een halsring (en zelfs zonder dat nog wel) nog heel aardig te berijden. 't Lijkt me nog altijd een stunt om zo een dressuurproef te doen, maar dat zal vast niet mogen Knipoog


Ja, dat klopt. Ik rijd vanuit mijn zit en met kuithulpen, de teugels bieden de aanleuning met de mond maar daar is inderdaad maar max lichte druk op (2 ons, zou het kunnen zijn zoals beschreven wordt in de dressuur. Maar ik heb het nooit gemeten)

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:32

Zijn we het blijkbaar toch eens, maar wel hopeloos off-topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:50

Toch vraag ik me af, als je als leerling niks kunt met het paard van je instructreur (eentje die zich wel laat rijden dan), zit je dan wel bij de goede instructeur??

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:55

In mijn ogen is deze vergelijking niet helemaal correct. Als je een leerling bent moet je nog veel leren(overigens een intsructeur ook denk ik, althans dat geldt voor mij, ik leer elke dag) Als je nu beginnend bent dan durf je misschien wel helemaal niet op het paard van je instructeur omdat je hem in eerste instantie(voorlopig) te groot vind. Zo zijn er nog wel wat dingen op te noemen in mijn ogen die wel aangeven dat je niets met het paard van je instructeur kan, maar die instructeur wel bij je past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 15:01

Ligt eraan hoe ver je bent als leerling.
Mijn instructrice geeft van B tot ZZ-L les.
Je mag dan niet verwachten dat de B ruiter haar Z2 paard ff netjes een appuyement laat zien, oid.
En voor zo'n ruiter kan het paard ook te fel aan de hulpen staan.

Maar als diezelfde ruiter wat jaren verder is, of iemand die ze op Z nivo les geeft, moet er mijn inzien toch wel redelijk mee weg kunnen rijden.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:44

Ik kan prima op het Lichte Tour paard van mijn instructrice rijden...het is heel leerzaam en erg confronterend. Als ik mijn binnenbeen ook maar een milimeter te ver naar achter leg, wisselt hij meteen.
Van draf naar stap wordt zo passage of piaffe, wel heel gaaf om eens een keer op zo'n paard te zitten trouwens!

En ik weet zeker dat er geen paard bestaat dat beter aan het been is dan die van haar, echt ongelooflijk! Dan besef je weer even dat je nog een lange weg te gaan hebt.. Bloos Haha!

Al haar paarden zijn overigens fijn na te rijden; de een is wat verder is z'n africhting dan de ander, maar ze heeft ze (bijna) allemaal voor de handel, dus het is ook wel de bedoeling dat ze "standaard" afgericht worden.

Zij kan trouwens ook goed met mijn paard overweg, misschien ook omdat hij volgens haar systeem opgeleid wordt.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:08

Ik heb op het paard van mijn instructrice gereden. Beestje was super aan het been en hand Lachen