Geen stille halshouding.

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wiesiesisi

Geen stille halshouding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 12:02

hallo bokkers,

ik rij van achter naar voor aan de teugel.
dus ik begin het rijden met lekker voorwaarts rijden.
als ze voorwaarts is gaan ik haar meestal een beetje beginnen haar recht te maken.
en daarna komt ze er meestal door en loopt ze ontspannen kauwend op haar bit aan de teugel.
alleen nu is het probleem dat ze de hele tijd van halshouding veranderd.
ze gaat bijv. opeens te diep loop of met haar neus buiten de loodlijn en daarna weer terug.
het komt er dus op neer dat als ze aan de teugel loopt haar hoofd niet op dezelfde plaats houdt en het als maar beweegt!
hebben jullie mss tips om haar daarin op dezelfde plaats te houden?

groetjes!

Velle est Posse

<3 Jalisca| B+11 | L1+2

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:11

Heb je een stille zit en handhouding? Vaak is dat bewegen in de halshouding een reactie als de ruiter (onbewust) even wat te veel druk zet, of ineens loslaat of zelf niet in balans is. Het kan ook zijn dat ze nog een beetje zoekend is, en bijvoorbeeld nog niet sterk genoeg is om constant in een wat hogere halshouding te lopen. Begin je de training met voorwaarts-neerwaarts? Die voorwaarts-neerwaartse houding moet eerst bevestigd en constant zijn voordat je wat hoger kan vragen, daarvoor moet een paard namelijk meer gewicht op de achterhand nemen en dat is vaak moeilijk voor ze en daar moeten ze goed voor trainen. Succes :)

www.ab-horsemanship.nl ~ Coaching en training voor paard & ruiter
www.paardenpedagogiek.nl ~ Orthopedagogische praktijk voor kinderen en jongeren, hulp mbv paarden en pony's
'If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong.'
- Pat Parelli

Angela

Re: Geen stille halshouding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:02

Zorg inderdaad dat je eerst op een rustig contact voorwaarts-neerwaarts het paard kan laten lopen. Dusdanig dat het paard ook stil in de aanleuning blijft.

Nu kan het ook zijn dat je paard het bit wat je nu hebt niet fijn vind, en daar op reageert. Als dat het is, zou je eens een ander bit (van bijv dubbelgebroken naar enkelgebroken of ongebroken) kunnen proberen. Mijn paard is met een dubbelgebroken bit ook onrustig in de aanleuning, maar op een ongebroken bit wel heel fijn rustig. Mijn hand/zit/rijden is bij alles hetzelfde, maar het bit maakt voor hem het verschil.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Hightea workshop.nl Voor personeels- of vrijgezellenfeest
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:11

Weer zo'n probleem waarbij je eigenlijk alleen kan helpen als je de combinatie ziet rijden.
Want.... paard kan een probleem hebben met zadel, bit, maar amazone kan wel denken dat ze een goede aanleuning heeft en het paard voorwaarts is, maar ondertussen houd ze hem te veel tegen of laat juist weer te los op momenten dat je dat niet moet doen.
vw, nw is altijd de basis van het rijden, maar een paard dat alleen met zijn hoofd naar beneden gaat/wil, loopt nog niet in een juiste vw nw!
Filmpje van amazone op paard, dat geeft al meer duidelijk heid en kunnen we je misschien verder helpen.

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 16:22

xDreamerx schreef:
Heb je een stille zit en handhouding? Vaak is dat bewegen in de halshouding een reactie als de ruiter (onbewust) even wat te veel druk zet, of ineens loslaat of zelf niet in balans is. Het kan ook zijn dat ze nog een beetje zoekend is, en bijvoorbeeld nog niet sterk genoeg is om constant in een wat hogere halshouding te lopen. Begin je de training met voorwaarts-neerwaarts? Die voorwaarts-neerwaartse houding moet eerst bevestigd en constant zijn voordat je wat hoger kan vragen, daarvoor moet een paard namelijk meer gewicht op de achterhand nemen en dat is vaak moeilijk voor ze en daar moeten ze goed voor trainen. Succes :)

Ik zou er vandaag even opletten ;). Ik wil nog niet oprichten, maar het is de bedoeling dat ze haar hoofd op een plaats houdt als ze aan de teugel loopt.

Velle est Posse

<3 Jalisca| B+11 | L1+2

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:29

Gaat het om het paard uit je profiel?

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Hightea workshop.nl Voor personeels- of vrijgezellenfeest
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 11:21

ja. maar ik heb gemerkt als ik haar met rug heb lopen dan blijft het hoofd wel mooi op een plaats.

Velle est Posse

<3 Jalisca| B+11 | L1+2

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:37

Voor het bewegen van de hals bestaan 2 grote redenen. Of het paard heeft moeite met evenwicht (hals is evenwichtorgaan bij paard) of hij wil op iets focussen (dan bewegen ze met de hals omdat ze een binoculair zichtveld hebben).

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie