Even een inleiding:
Ik heb een tijd terug twee totaal groenen shetlanders gekocht, eentje van 7 jaar oud en eentje van 7 jaar oud. Het is het idee ze voor de wagen te beleren en onder het zadel, zodat mijn verzorgster van nog geen 40 kg er ook op kan gaan rijden. Beide pony's zijn ruim één meter schofthoogte en zeer breed gebouwd. Nu kennen ze longeren goed, zowel met als zonder hoofdstel, en zadel gaat ook goed.
Probleem:
Beide pony's kennen hoofdstel, zadel en longeren goed, en zijn zeer braaf, alleen zodra er iemand bij het zadel in de buurt komt zijn ze zeer gespannen en bang dat er iets gebeurt. Ik heb inmiddels tijdens het longeren ook al eens de beugelriemen er aan gemaakt met een borstel er aan, zodat ze er ook aan wennen dat er iets 'aan ze' beweegt. Ook dit ging prima. De 12 jarige vind het nog niet zo heel erg als je bij het zadel staat, dus daar heb ik ook al eens gewoon alleen opgezeten en dat ging prima, alleen de 7 jarige gaat door het lint. Nu zijn het beide pittige dames, dus voor ik er überhaupt echt voor het eerst op ga zitten wil ik dat ze meer gewend zijn. Ik wil ongelukken en nare ervaringen voor de pony's voorkomen.
Vraag:
Wie heeft er voor mijn tips, waarmee ik kan zorgen dat de pony's nóg meer gewend zijn voor ik er op ga zitten?? Ik zit echt een beetje vast namelijk

(PS, ik ben geen pennymeisje van 12 die niet weet waar ze aan begint, maar ik ben 17 en ben net met de wedstrijden gestopt en heb mijn paard verkocht om verder te gaan met shetlanders, met mijn andere shet men ik fanatiek, ook shows en wedstrijden..)
Alvast bedankt!!