De eerste keer dat dit gebeurde heeft de instructrice het van me overgenomen aangezien mijn been helemaal bont en blauw was, het hekwerk was kapot en ik wist zelf ook ff niet meer wat ik moest doen. Sinds die les heeft ze een hele tijd niks gedaan en net dus weer. We zitten nu alleen beide te bedenken hoe we het moeten verhelpen... als ze het eenmaal doet, doet ze het ook in draf. Dingen die we al geprobeerd hebben:
- buitenteugel helemaal tegen de hals en buitenbeen aandrukken, heeft geen zin want mevrouw rijd me dan nog klem.
- binnenhoefslag, ook geen nut, ik hou daarbij mijn buitenteugel tegen de hals en me buitenbeen eraan maar dat negeert ze gewoon, ook als ik een flinke tik met de zweep geef.
- buitenteugel van de hals zodat ze stelling naar buiten krijgt en haar lichaam dus wel naar binnen gedrukt wordt, ook geen nut want dan duwt ze zich compleet door de omheining heen
- lange teugel zodat ze ontspant en dan aandraven, normaal is ze dan heel ontspannen maar nee dan alsnog die hoek in...
Ik merkte wel dat ze het niet leuk vond als ik haar stelling naar buiten vroeg want dan begon ze gelijk te draven terwijl ik rustig in stap zat. Ik heb haar de hele tijd op de binnenhoefslag gehad en in stap deed ze niks, ze liep hartstikke mooi te sjouwen dat zelfs de instructrice nog verbaasd was. Alleen zodra ik aandraafde ging ze weer naar die omheining toe..
Heeft iemand tips of ervaring hiermee??? Normaal doet ze het nooit en heb haar gister nog op die zijde in galop gehad en toen was ze zo braaf als maar kon. We hebben haar vandaag ook nog op de andere zijde gereden, nadat ze zo de hoeken in reed, en daar doet ze dan niks... Wij weten onderhand echt even niet meer hoe we dit op moeten lossen. Ik heb ook geen zin om telkens als ze het doet zo'n gevecht te hebben, zij houd stug vol en ik ook, het is echt een wedstrijd voor haar wie zich er bij neer legt...
Hoop dat iemand tips kan geven!

En het is een paard van 4 dus nog jong en over het algemeen zoeken die vaak toch wel steun bij de omheining.. 

en buiten doet ze het helemaal niet...