Gevallen ; ik durf niet meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henrieke_

Gevallen ; ik durf niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 12:22

Hallo Bokkers,

Vorig jaar augustus waren papa en ik lekker aan het springen.
Watch me ging goed, en er was geen vuiltje aan de lucht.
Totdat:
Watch me plots weigerde, ik op de hindernis knetterde en mijn schouder uit de kom had! (ontzettend pijnlijk)!!

Na 3 maand niet rijden (het mocht nog niet van de therapeut), heb ik het dresuurmatig weer opgepakt.
De jonge paarden nog even vermeden en de paarden wie ik echt vertrouw (ook watch me) lekker gereden.
Later stapte ik ook weer op onze 4 jarige topper Discover me.

2 maand geleden begon het te kriebelen. Mijn zusje wou graag met een jong paard gaan springen en heel
voorzichtig heb ik mijn eerste sprong gemaakt. Doodsbenauwd voor maar 20 cm hoogte.. eerder sprongen watch en ik zo 1.10 m.

Beetje bij beetje het opgepakt, en de drive wie Watch me had, was er weer. Het er naar toe springen in de sprong!
Het ging goed, 20 werd 40, 40 werd 60, 60 werd 80, 80 werd 100..
Maar helaas.. De 1 meter haalde ik niet, weigerde weer vlak voor de sprong (2 weken terug gebeurd), en ik viel er in
slow motion wederom af. Weg vertrouwen bij Watch me, maar ook bij mij.

Papa is ervan overtuigd dat we het gewoon weer laag moeten houden, tot alles goed gaat, het vertrouwen er weer is.

Maar de grote vraag; wil ik dit wel? durf ik het nog wel?

Watch me voelt natuurlijk dat ik bang ben, en dat ik niet overtuigend genoeg rijd.

Wat te doen? ;(

Liefs, Henrieke

debravanesch

Re: Gevallen ; ik durf niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:05

Er is een topic "angstige ruiter". Hier praten allemaal mensen met verschillende soorten angst met elkaar en ze helpen elkaar eroverheen. Mij heeft het al veel geholpen, misschien kan je je probleem daar ook eens posten

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 13:17

Dank, heb het inmiddels gedaan, tips zijn ook hier welkom ;)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:24

Je papa bedoelt het goed, maar je moet het pas doen als je er klaar voor bent. Niets forceren, geef het tijd. Bouw eerst gewoon het vertrouwen weer op

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:42

Lekker laag spelen met de sprongen en eens kijken waarom je er bij het weigeren af valt. Weigert je paard gemeen, of zit je zo onstabiel.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:13

Beste is om eerst je zelfzekerheid terug op te bouwen. Want als jij niet overtuigd naar een sprong toerijdt, voelt ook je paard dat en dan ga je enkel maar weigeringen krijgen. Zolang je twijfelt over de hoge sprongen, is het m.i. beter om je tot de lage sprongen te beperken.
Zodoende komen je overtuiging en zelfzekerheid wel stilaan terug en kan je vanaf dan beginnen opbouwen naar hoger en meer.

Vergeet niet dat een paard feilloos je emoties aanvoelt en zich daar ook naar gedraagt. Hij/zij spiegelt zich aan zijn ruiter.
Wat voor velen ook een oplossing is, is een instructeur naast je zetten waarop je feilloos vertrouwt en die je zelfvertrouwen weer kan opkrikken door goed rij-advies te verstrekken en die je laat aanvoelen dat je twijfel ongegrond is.
Ideaal is een instructeur die ook je paard goed kent zodat de weigeringen kunnen voorkomen worden ipv dat jij erdoor van je paard valt.

Linde29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:19

Misschien helpt het ook om een Body Protector te dragen. Ik weet niet of je dat nu al doet, maar mij hielp dit erg omdat het meer zekerheid gaf.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:38

Iedereen valt wel een keer (hard), maar het is toch niet erg? Dit is een reden om dingen te verbeteren, en beter te worden! Watch me heeft het misschien ok niet 'leuk' ervaren, dus als je hem daarin steunt, krijgt hij ook meer zelfvertrouwen.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:33

aangezien je zelf zegt dat zijn vertrouwen ook weg is, zal dit ook weer opgebouwd moeten worden. Jullie zullen het samen moeten doen

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:32

dit is best wel een herkenbaar moment..
Zodra jij twijfelt, gaat je paard ook twijfelen.. daar moet je aan werken. het springen gaat niet om de hoogte.. begin gewoon weer bij af. bouw vertrouwen op door bijvoorbeeld te wandelen.. begin iniedergeval gewoon dressuurmatig en met een klein sprongetje.. maak er leuke oefeningen van, bijvoorbeeld in- uitjes.. van 20 cm ofzo.

Vallen hoort erbij hoor! echt waar..

Heel erg veel sterkte en succes nog!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:37

Heb je les? Het klinkt heel cliché, maar een goede instructeur (eentje waar je veel vertrouwen in hebt) kan echt heel veel schelen. Ik was vroeger doodsbang om te springen en zat in de les huilend op mijn pony omdat ik niet over 40 cm durfde en mijn pony steeds bleef weigeren. Toen we in de springles kwamen had ik erg veel vertrouwen in die instructeur en toen groeide we snel als combinatie. Op het eind reden we lijnen van 1,20, dat zou ik zonder die les van hem echt niet durven.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:37

Wat ik niet snap; Je bent gevallen en je sleutelbeen gebroken. Je botje is weer aan elkaar gegroeid, maar (waarschijnlijk) niet helemaal.
Dan begin je toch laag, en hou je het een tijdje laag?
Of zit ik er helemaal naast?

Buiten dat is het heel vervelend en wens ik je veel sterkte toe :(:)

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 16:46

Sjors schreef:
Wat ik niet snap; Je bent gevallen en je sleutelbeen gebroken. Je botje is weer aan elkaar gegroeid, maar (waarschijnlijk) niet helemaal.
Dan begin je toch laag, en hou je het een tijdje laag?
Of zit ik er helemaal naast?

Buiten dat is het heel vervelend en wens ik je veel sterkte toe :(:)

Mijn schouder was uit de kom, heb een 3/4 jaar niet gesprongen, en ben uiteraard laag begonnen!
zo omschrijf ik het ook, 20 -40 , 40-60 enz.
Het vertrouwen was er weer, maar rond de 1 meter komt de spanning bij mij, en dat voelt Watch me.
En toen lag ik ernaast..

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 16:47

Ik zal inderdaad eens met mijn instructrice overleggen wat zij er van zegt. :)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:53

Ik kan me voorstellen dat je even een deuk in je zelfvertrouwen hebt opgelopen. Wat misschien goed voor jou werkt is voorlopig het hoge springen even te laten en vooral andere dingen met je paard te doen waarbij je minder spanning voelt. Misschien is dat buitenrijden, misschien juist spelletjes te paard doen in de bak. Bouw de vertrouwensband eerst weer op zodat je je paard niet associeert met angst. Zorg voor plezier en ontspanning, leg de lat niet te hoog voor jezelf. liever eerst wat stappen terug dan te snel vooruit willen.

et97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:54

Doen als jij er klaar voor bent! En geloof in jezelf, want al die andere keren kon je het ook! <3 En dan de hoge sprongen nog even vermijden