Problemen met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eeeeef_x

Problemen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 16:20

Hallo !
Ik heb een probleempje. Wanneer ik op mijn pony rijdt, gaat ze ongelooflijk snel, nu kan ik haar vaart meestal minderen door veel figuren te rijden, overgangen te maken en mn stem erbij te gebruiken. Maar wanneer ik op een rechte lijn rijdt, of in een hoek, wendt ze soms ineens af ! Mega vervelend, vooral als ze best wel snel gaat. (Kan soms nog maar net blijven zitten haha .. :o )
Ik vind t heel erg jammer, en weet dat ik haar karakter niet kan veranderen. ( Vind het ook niet erg dat ze snel is) Maar het afwenden vind ik echt niet leuk..
Verder is het een schat ! <3

Hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Groetjes en fijn (warm) weekend! :D

_aapjex

Re: Problemen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:24

rijd je haar naar de onspanning(aan de teugel) of loopt ze met haar hoofdje in de lucht?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:25

Zo even van af bokt helpen word een heel moeilijk verhaal natuurlijk.
Niemand kan zien hoe jij kan rijden en wat je paard precies doet en waarom.
Filmpje wil soms al helpen in het zoeken naar een oplossing voor je probleem, maar zelf les nemen van een goede instructeur en je hoeft je vragen niet meer op bokt te zetten, maar kan ze vragen aan je lesgever op het moment dat het fout gaat.
Daar zal je veel meer aan hebben als aan 10 verschillende manieren om het op te lossen via bokt!

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 16:28

het is te proberen toch :) vragen op bokt..

ik rijd haar gewoon ontspannen. ze heeft haar hoofd niet in de lucht, gewoon naar de grond.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:32

okee dan is het wel apart ja. aerdenhout1 @ heeft wel gelijk zoiets is heel moeilijk af te lezen vanaf bokt. heeft ze nergens pijn?

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 16:34

niet dat ik weet.. heb er wel iemand naar laten kijken tijdens het rijden maar die kan ook geen problemen vinden.

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:35

wie heb je er naar laten kijken als ik vragen mag?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:52

Is het een gevoelig paard dat zeer licht reageert?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:03

Nog maar eens dan... les nemen! nu krijg je advies van mensen die zowel jou als je paard niet kennen en dus niet weten of het probleen bij het paard of bij jou ligt!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:36

Ah zo, dat weten we niet? Ik ben ervan overtuigd dat het paard de spiegel is van de persoon die ermee bezig is. Verander jezelf en je paard verandert. Als paarden waarmee ik werk iets fout doen, kijk ik bij mezelf voor de schuld (natuurlijk moet je een vreemd paard wel wat tijd gunnen). Maar net zoals ik altijd denk bij mezelf en mezelf bikkelhard de schuld durf geven, doe ik dat ook bij anderen. Als je de schuld op het paard steekt, verander je zelf je technieken niet. Als je dat niet doet, dan gaat het paard niet veranderen.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:40

Mijn pony was ook erg snel en soms heeft ze wel weer van die buien dat ze even te hard gaat. Ik heb als tip gekregen om veel overgangen te rijden en veel figuren zodat de aandacht ook bij de jou is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:40

Probeer te analyseren wat aanleiding geeft tot het gedrag. Misschien geef jij een hulp die ze onprettig ervaart, misschien wissel jij opeens naar je buiten zitbeenknobbel zonder dat je dat door hebt, misschien verveeld ze zich. Misschien voel je haar ''voorbereiden'' op een wending en kun je haar voor proberen te zijn.

LaBull

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:52

Een meisje uit mijn les heeft ook een ontzettend snel en hyper paard. Wanneer dat paard ervandoor gaat, trekt zij onwijs in de mond, gaat ze heel erg achterover zitten en steeks haar benen naar voren. Dit is haar vroeger aangeleerd op een manege en ze is druk bezig met het afleren er van. Onze instructrice zegt het ook gelijk wanneer ze het doet, en geeft haar de tip om kleine ophoudingen te maken in de teugels. Steeds zachtjes een 'trekje' geven, in plaats van heel lang lopen trekken aan die teugels.
Toen ik nog op een manege lesde, was er een paard die ook altijd onwijs hard ging rennen. Heel veel mensen trokken in haar mond, waardoor zij op een gegeven niet meer met bit in mag rijden. Ook bij dit paard was kleine ophoudingen het beste om haar weer te kalmeren en ook om te voorkomen dat ze ervandoor ging.
Misschien heb je hier wat aan? En als je trekt in de mond, zal ik wel even haar mond nakijken. Een wondje in de mond kan het rennen erger maken.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 20:17

aerdenhout1 , ik ga zeker overwegen les te nemen met haar, bedankt !
De snelheid is het probleem niet, het ineens afwenden wel.
Ik denk dat F_Orumster nog wel eens gelijk zou kunnen hebben.
Toch iedereen bedankt voor de tips !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:36

Idd les nemen , niet overwegen maar gewoon doen, want denk dat het grootste probleem met rijden jijzelf ben,

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 07:13

jensvl schreef:
Ah zo, dat weten we niet? Ik ben ervan overtuigd dat het paard de spiegel is van de persoon die ermee bezig is. Verander jezelf en je paard verandert. Als paarden waarmee ik werk iets fout doen, kijk ik bij mezelf voor de schuld (natuurlijk moet je een vreemd paard wel wat tijd gunnen). Maar net zoals ik altijd denk bij mezelf en mezelf bikkelhard de schuld durf geven, doe ik dat ook bij anderen. Als je de schuld op het paard steekt, verander je zelf je technieken niet. Als je dat niet doet, dan gaat het paard niet veranderen.

Paard kan ook lichamelijk iets mankeren, en dan kan je als ruiter nog zo goed kunnen rijden, dan los je het probleem soms niet op.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 07:55

Een ruiter die goed kan rijden en vooral met zijn gevoel rijd die voelt meestal wel als het lichamelijk is , maar denk dat de ts dat gevoel nog niet echt heeft ,nders zou ze zo ie zo hier niet op bokt haar vragen stellen, maar al lang iemanderbij hebben gehaald.

TS past trouwens het zadel wel goed?
Maar nogmaals neem les ,je pony kan miss niets anders dan ineens afwenden, zeker als jij hem dat onbewust vraagt, een goeie instructrice kan gelijk zien waar het probleem ligt bij jou of bij een pony die zich niet prettig voelt, maar rijtechnisch is het altijd JOU fout, eigenlijk ook als je pony iets mankeert want het is tenslotte geen speelgoed.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:01

de reden waarom ik dit op bokt vraag, is omdat ik graag eerst wil horen wat jullie er van denken. ik kom hier niet om het op te lossen via internet, die indruk krijgen jullie denk ik wel.
het zadel past goed, er is al iemand geweest om te kijken welke zadels wel en niet goed passen en het bleken er 2 te zijn. dus aan het zadel zal het niet liggen.
ik laat maandag een instructrice komen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:08

Mijn pony had in het begin bij een vast punt dat ze al steigerend omdraaide. Ik draaide haar dan gewoon door zodat ze weer op hetzelfde punt was, eventueel een kleine volte om te voorkomen dat ze stil zou komen te staan. Na een tijdje stopte ze ermee.

Ik moet ook zeggen dat ik dat altijd doe als ze ineens van de hoefslag wegrennen: volte en opnieuw tot het goed gaat.
Afhankelijk van het paard een tikje erbij, althans daar vind ik niets mis mee.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 10:14

eeeeef_x schreef:
de reden waarom ik dit op bokt vraag, is omdat ik graag eerst wil horen wat jullie er van denken. ik kom hier niet om het op te lossen via internet, die indruk krijgen jullie denk ik wel.
het zadel past goed, er is al iemand geweest om te kijken welke zadels wel en niet goed passen en het bleken er 2 te zijn. dus aan het zadel zal het niet liggen.
ik laat maandag een instructrice komen.

OP bokt zijn heel veel meningen en de meeste van mensen die zelf ook vol met vragen zitten over hoe het nu echt moet,dus ja daar leer je nooit het juiste van
Dus heel wijs om hoop ik een goeie instructrice mee te laten kijken.want daar lopen er ook heel veel van die echt geen idee hebben hoe het moet, dus ga bovenal op je eigen gevoel af en luister goed naar je pony , die liegt niet .

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:29

aerdenhout1 schreef:
jensvl schreef:

Paard kan ook lichamelijk iets mankeren, en dan kan je als ruiter nog zo goed kunnen rijden, dan los je het probleem soms niet op.

Dat is zo, maar dan is het nog de fout van de ruiter als die dat niet ziet. Mss kan je het probleem niet oplossen, maar je zult je dan alsnog moeten aanpassen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:15

De kana dat het aan de ruiter ligt acht ik groter.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:22

Bij me verzprgpaardjes heb ik geleerd langzamer licht te rijden dan minderen ze vaart,