Paard duikt de hoek in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Paard duikt de hoek in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 12:41

Ik en mijn bijrijdster hebben een probleem..
Tenminste, ik rij niet, maar het probleem is dus met mijn pony, vandaar.

Diaz is een tinkertje van 4 jaar. En we zijn haar lekker aan het inrijden. Ze heeft al een jaar een stuur, rem, en verschillende tempo's draf.

Nu lijkt ze ontzettend te puberen of iets dergelijks.
Ze protesteert, en kliert ontzettend.
De afgelopen paar keer, zijn we alleen maar bezig geweest met 'Diaz uit de hoek houden'.

Wat doet ze:
Wanneer je gewoon aan het rijden bent. zelfs nog met instappen, draaft/gallopeerd ze naar 1 vaste hoek (er is ook een 2e hoek die ze erg fijn vind)
Dan pakken we haar maar op, even afleiden, laten luisteren.
Maar telkens weer duikt ze daarheen.

Daarnaast kun je ook bijna niet langs die hoek rijden, ze duikt dan recht de hoek in.
Ik laat de bijrijdster al eerder de hoek afsnijden, Diaz eerder af laten wenden, en meesturen door de bocht alsof het een volte is, maar dit heeft allemaal geen zin!

Heeft iemand tips?

Annabel

Re: Paard duikt de hoek in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:44

Heb je les? anders kan iemand je begeleiden met je pony,
Ik denk ook anders omdat ze nog heel jong is het nog wel moeilijk vind om haar grip te vinden in de hoeken?
Doet ze dit ook met longeren ed?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:46

Een stap terug doen en minder rijden.
Ga eens longeren, en dan ook aan die kant waar ze de hoek in duikt, zodra ze de hoek in duikt krijgt ze een ferme klap, is ze een rondje braaf dan stoppen.
Maar vooral, doe niet teveel!
Ze is pas 4, en ook al kent ze het rijden al een jaar, in d'r koppie moet ze het ook kunnen verwerken.
Verder: zweepje in je buiten hand, met 2 handen naar binnen sturen, 1 persoon in de hoek laten staan met eventueel een zweep.
Geen aandacht aan geven in de zin van "op tijd afleiden" want hiermee geef je haar dus juist het gevoel dat er iets gaat gebeuren.
Gewoon rijden, NIET aan die hoek denken etc etc.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 12:48

Dit doet ze niet met longeren e.d. Ze loopt heel goed op haar eigen benen, en het is ook niet dat ze moeite heeft met de hoeken (voltes, hoe klein ook, gaan super) Ze gaat er echt naartoe, en parkeerd zich in de hoek..

ik denk meer een soort protest?

Ik ben aan het kijken naar begeleiding, ik wil alleen even afwachten tot de bijrijdster haar school begint en rooster weet, aangezien ik bijna nooit kan rijden helaas. (medisch)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:50

Eerst maar eens uitzoeken waar het protest vandaan komt lijkt mij logischer.

Heb je een vermoeden?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:51

Natuurlijk is het protest, aan jullie de taak om het leuker te maken.
Vragen jullie teveel, of misschien juist te weinig?
Krijgt ze genoeg uitdaging en afwisseling, in het algemeen?
Is het een hoek bij de uitgang, of een hoek waar vaak gestopt werd, op- en/of afgestapt werd?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 12:54

svdijk schreef:
Een stap terug doen en minder rijden.
Ga eens longeren, en dan ook aan die kant waar ze de hoek in duikt, zodra ze de hoek in duikt krijgt ze een ferme klap, is ze een rondje braaf dan stoppen.
Maar vooral, doe niet teveel!
Ze is pas 4, en ook al kent ze het rijden al een jaar, in d'r koppie moet ze het ook kunnen verwerken.
Verder: zweepje in je buiten hand, met 2 handen naar binnen sturen, 1 persoon in de hoek laten staan met eventueel een zweep.
Geen aandacht aan geven in de zin van "op tijd afleiden" want hiermee geef je haar dus juist het gevoel dat er iets gaat gebeuren.
Gewoon rijden, NIET aan die hoek denken etc etc.

Dank je,
Ik vind 1x in de week rijden niet veel.

Het in de hoek staan (met zweep), zweepje buitenhand heeft allemaal geen nut..
We proberen juist zo normaal mogelijk te doen, maar ze begint er vrij snel mee, en pas na een half uur kun je pas een volte in draf afmaken aan de andere kant van de bak zonder ze de hoek aan de andere kant invliegd.

Ik weet niet of het duidelijk genoeg uitgelegd is, maar het is ook nog eens zo, dat als je normaal rijd, en langs die hoek, en de hoek erna ze dus de bocht niet wil maken zegmaar.. maar met haar lijf de hoek in loopt, tegen alle aanwijzingen van rijder in!

Ik zal eens vragen of de bijrijdster ervaring heeft met longeren. :j

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 12:57

@ Maritje.. ik denk puur puber 'ik wil niet!' gedrag!
Ookal maken we het boeiend, sprongetje, andere pony meerijden.. ze blijft het doen.
Het is idd wel de hoek het dichts bij de uitgang.

Ik snap alleen niet waar dit vandaan komt, ze vond rijden de paar keer dat ik het deed altijd geweldig!!

Ze lijkt er gewoon geen zin in te hebben. Ook als we in de wei rijden kliert ze ontzettend..

Ik vraag me dus vooral af of dit nou even doorzetten word (pubergedrag) of dat we juist beter even niet kunnen rijden dan..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:01

Ik geloof niet zo in, klieren. Het zal wel een reden hebben.

Een pauze werkt, is mijn ervaring, vaak heel goed!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 13:01

Ik kan moeilijk na 2 minuten pauze laten nemen.. ze begint er gelijk mee..

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:04

Mmm, jij hebt wel zelf op je pony gereden en toen ging het goed.
Waarom rijd je nu niet meer?
Wellicht klikt het gewoon niet met je bijrijdster, en dat kan zich na een paar keer pas uitten.

1x per week rijden is te weinig om spieren te trainen, misschien ligt daar het probleem.
Ze kan ogenschijnlijk wel makkelijk lopen en goed in evenwicht zijn, dat wilt niet zeggen dat je pony dit ook zo ervaart.
Beter kun je 3x per week rijden, een beetje meer regelmaat erin.
Dan een dag rust om de spieren de gelegenheid te geven te herstellen, een dag heel licht beweging geven om de spieren weer voor te bereiden en dan weer eens rijden.
Spieren herstellen duurt tussen de 24 en 78 uur, maar om de spieren sterker te maken moet je net voor het einde van het volledige herstel de spieren weer aan het werk zetten om ze te laten groeien.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:10

Diaz schreef:
Ik kan moeilijk na 2 minuten pauze laten nemen.. ze begint er gelijk mee..

Ik heb het over een pauze van een week of wat.

Mijn paard (9) krijgt regelmatig een 'pauze' betreft het rijden en ze is er elke alleen nog maar beter van geworden

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 14:29

Ze heeft net 3 weken pauze achter de rug ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 14:32

svdijk schreef:
Mmm, jij hebt wel zelf op je pony gereden en toen ging het goed.
Waarom rijd je nu niet meer?
Wellicht klikt het gewoon niet met je bijrijdster, en dat kan zich na een paar keer pas uitten.

1x per week rijden is te weinig om spieren te trainen, misschien ligt daar het probleem.
Ze kan ogenschijnlijk wel makkelijk lopen en goed in evenwicht zijn, dat wilt niet zeggen dat je pony dit ook zo ervaart.
Beter kun je 3x per week rijden, een beetje meer regelmaat erin.
Dan een dag rust om de spieren de gelegenheid te geven te herstellen, een dag heel licht beweging geven om de spieren weer voor te bereiden en dan weer eens rijden.
Spieren herstellen duurt tussen de 24 en 78 uur, maar om de spieren sterker te maken moet je net voor het einde van het volledige herstel de spieren weer aan het werk zetten om ze te laten groeien.

Bedankt voor je reactie.
Ik heb zelf nog niet in de bak gereden, en de laatste keer dat ik reed in de wei spurrte ze er vandoor :')
Ik heb een vermoeidheidsziekte en lage bloeddruk problemen, waardoor ik bijna nooit kan rijden, en al helemaal niet met warmte.

We vragen nog niet veel van haar kwa bespiering, en 20 min is al lang als we dat rijden.
Ik zit inderdaad dus nu in het dubio, meer of niet rijden, of hoe beter/meer..

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:13

Hoe word ze gereden/gelongeerd?
Fijn nageeflijk of met d'r hoofd in de lucht?
Reageert ze goed op je been-/stemhulpen?
Wat doet ze als de ruiter erop zit, en je haar dan aan de longe pakt?