Bang om te springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yoshii

Bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 09:11

Hoi Bokkers :)

Ik ben laatste tijd bezig met springen en vind het ook erg leuk.
Mijn les pony is dan ook erg enthousiast en zodra er eentje van door rent gaat hij gelijk meedoen. (Er word buiten op een grasveld gesprongen)
Niet dat dat een probleem is maar hij is dan moeilijk terug te krijgen. (Het lukt wel)
En soms zit daar dan een vreugde bok bij..

Mijn probleem is nu dat ik het wel spannend vind worden als we 70 cm springen.
Weet niet waarom, misschien omdat ik hoogtevrees heb.. :+
Ben ook wel bang voor dat hij heel hard op de hindernis afrent of dat hij mee gaat doen als er een andere pony wegrent.
Ben nou al 2x wat eerder met de les gestopt.. (Ben na 40 minuten gestopt, de les duurt een uur)
En achteraf had ik natuurlijk spijt dat ik niet ben doorgegaan.. ;(
Iemand tips om het minder eng te vinden zo hoog te springen?

Ik denk dat ik eerst nog wel een privé springles op hem ga doen om te wennen aan 70 cm :)

Dankje!

Leen

Re: Bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:43

Je moet gewoon wennen op je eigen niveau. Als jij liever wat lager springt tot je op je gemak bent dan moet je dat doen. Vraag prive les en leg alles goed uit. Zeg dat jijzelf je punt bepaald waar je niet hoger gaat. Dus het moment wanneer je het spannend begint te vinden. Zo bouw je op tot je vol vertrouwen over dat punt kan.

Als je bang hebt is het geen oplossing om in een groepsles 'de rest te volgen'. Werk eerst aan je eigen vertrouwen. Wie weet als je dat niet doet, krijg je een schrik te pakken en wil je nooit meer springen.

Succes, en bouw het rustig op!

xojeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:56

Ik spring zelf ook iedere week, ik vind het zelf soms ook spannend worden als we de hoogte in gaan (dat is dan meestal vanaf 1 meter ofzo) maar dat komt denk ik omdat je het niet vaak doet, ik dnk dat het puur wennen aan de hoogte is. Ik denk dat heel veel mensen dat hebben die hoger gaan dan dat ze gewent zijn

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:02

Natuurlijk moet (mag) je altijd hoger gaan, maar je moet jezelf daar geen angst in kweken. Als je van jezelf voelt dit is een stap te ver dan moet je gewoon even rustig aan doen en een langere tijd werken op goede ballans ed. op de hoogte waar je je nog net goed voelt. Dan kan je een gaatje hoger en dan weer hetzelfde. Het paard voelt de angst en spanning ook. Beter er wat meer tijd voor nemen dan een combinatie die de hindernis niet meer over gaat.

Yoshii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 20:01

Dankje voor jullie antwoorden! :)

Mijn instructie zegt ook altijd ''niks moet alles mag'' :D
Ze weet dat ik het ook wat spannender vind als we 70 cm springen, ze neemt er ook echt de tijd voor (terwijl we in groepsles zitten) om mij een kans te geven rustig te springen
Ze zei ook dat mij houding prima is en dat ik 70 cm echt wel aankan :o
Ik sprong inderdaad niet vaak en ik wou daar nu meer mee bezig zijn.

Morgen ga ik dan maar een afspraak maken voor een prive les :D