Hij doet alsof hij schrikt en gaat er vandoor..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemkool

Hij doet alsof hij schrikt en gaat er vandoor..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 12:30

Hoi Allemaal!

Van de week ging ik met mijn verzorgpaard op buitenrit.
Hij vind de trekkers een beetje eng en durft als ze heel erg dichtbij zijn wel eens een beetje te versnellen (van stap naar rengalop).
Eerst deed hij dit alleen als hij bang was,
maar nu doet hij het bij elk voertuig wat groter is dan een auto, terwijl hij niet angstig is.
Ik corrigeer hem dan meteen door hem terug te laten stappen..
Maar ik heb niet echt het idee dat hij het zo afleert.

Hebben jullie tips?

Alvast Bedankt!

kruimenloek

Re: Hij doet alsof hij schrikt en gaat er vandoor..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:33

Geduld hebben, blijven corrigeren, hij is je aan het testen denk ik en heeft soms wat tijd nodig, je kunt anders ook eens proberen met en ander, braaf paard een buitenrit te maken, soms maakt het indruk als dat paard wel rustig blijft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:42

een paard doet niet alsof, zo denkt een paard niet :n

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:45

stef schreef:

Totaal mee eens!

Nog nooit gezien dat een paard 'doet alsof' zou wel knap zijn!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:13

stef schreef:

Heb ik ook nooit meegemaakt. Bovendien missen ze dat deel van de hersenen die ze daarvoor nodig zouden hebben.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:19

Een beetje versnellen: van stap naar rengalop? Dat noem ik erg versnellen. of er vandoor gaan.
Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, mijn paard jaagt zichzelf ook de stuipen op het lijf van een molshoop of zo. Gewoon een teken dat ze erg fris is, want op de terugweg loopt ze overal zo langs.

Probeer eerst in de bak de ergste energie er af te rijden. En als je op pad bent, net doen of er niks aan de hand is, dus niet zelf gaan denken: "oh, enge tractor", want dat voelt hij feilloos aan.

Bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 08:48

kruimenloek schreef:
Geduld hebben, blijven corrigeren, hij is je aan het testen denk ik en heeft soms wat tijd nodig, je kunt anders ook eens proberen met en ander, braaf paard een buitenrit te maken, soms maakt het indruk als dat paard wel rustig blijft.

Dankjewel (:
Ik rij soms ook met een ander paard, dan heeft hij geen streken.
Maar we rijden elkaar dan tegemoet, omdat we 7 km van elkaar af wonen. Dus een stukje alleen zit er altijd wel bij..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:53

Je topictitel vind ik al erg jammer.....meteen wordt de schuld weer bij het paard gelegd.
Ik zal je meteen uit die droom helpen zoals meerdere hier, een paard doet niet alsof, zo kan een paard niet denken.
Het probleem komt waarschijnlijk bij jou zelf vandaan.
Grote kans dat jij (onbewust) signalen doorgeeft waardoor je paard onzeker wordt.
Hierdoor lijken de dingen voor jou niet eng, maar je paard heeft daar wel degelijk een aanleiding toe.
Grote kans dat jij met dat andere paard erbij ook een hele andere houding hebt.
Waarschijnlijk kletsen jullie dan samen waardoor je je veel minder focused op de omgeving.
Als dat zo is, dan ligt daar al een mogelijke aanwijzing richting het probleem.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:54

Doen alsof bestaat inderdaad niet!
Ik herken je probleem wel, en waarschijnlijk ligt het toch bij jezelf.
Moet je maar eens voor jezelf nagaan, als er wat aankomt, groter dan een auto heb jij dat al in de gaten. Want jij wilt het hem afleren. Dat straal je uit, en daar reageert je paard op.

Ik rijd nu met een braaf paard of neem iemand mee die naast mij loopt en 'in case of' een touwtje vast kan pakken als er bijvoorbeeld een vrachtwagen aankomt. Zo blijf ik relaxed en (echt waar) dat merk ik ook aan paardlief. Ze blijft nog wel wat gespannen maar wegvliegen doet ze dan niet. Dit probeer ik dan wat uit te bouwen.

Misschien kun je er wat mee?! Succes ;)

En ik zie nu dat Silence me voor was :+

Bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 08:28

Maritje1991 schreef:
stef schreef:

Totaal mee eens!

Nog nooit gezien dat een paard 'doet alsof' zou wel knap zijn!

Even een toelage bij de titel:

Ik ben er van overtuigd dat de fout voor een groot deel bij mij ligt, anders had ik jullie niet om advies gevraagd in dit topic.
Maar even mijn theorie over dat ''doen alsof'':
Ik bedoel daar dus mee dat hij er een spelletje van maakt.
Hij schrok van een trekker die heel dichtbij stond en opeens begon te rijden, dus sprong hij in galop weg.
Omdat hij bang was, heb ik die handeling niet fout gekeurd, maar hem gerustgesteld.
Later schrok hij nog eens van een andere trekker (waarvan ik niet verwacht had dat hij ging schrikken, dus naar mijn gevoel was ik toen toch aardig rustig) en weer hetzelfde verhaal.
Maar op den duur maakte hij er naar mijn gevoel toch een spelletje van. Want hij zag een trekker die een km verderop reed (waar hij anders dus echt niet bang van is en ik kon nu ook uit niks opmaken dat hij enigzins gespannen was) en toch sprong hij in de galop. Dit 2 keer.
& als laatste sprong hij opeens in galop (terwijl we rustig aan het uitstappen waren) toen er een bestelbusje voorbij kwam.

Ik hoop dat jullie nu begrijpen wat ik met mijn titel heb bedoeld

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:49

Daar geef je het zelf aan ;)
Een trekker op een km afstand en jij merkt niks aan hem dat ie gespannen zou zijn.
Wat ben jij hier aan het doen.....aan het focussen op die trekker. Gaat ie reageren of niet, voel ik spanning of niet...
En dat geef jij dus door waardoor je paard toch merkt dat er iets aan zit te komen.
Het zijn zulke extreem kleine signalen maar jij geeft ze wel door.
En blijkbaar is jouw paard gevoelig genoeg om ze op te pakken.

Ik heb er ook zo een. Ik hoef maar te denken dat ie ergens op gaat reageren en hij gaat.
Daardoor lijkt het dat zoals jij het noemt spelletje maar je geeft je paard zelf die aanleiding ookal denk je zelf van niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:55

Bloemkool schreef:
Even een toelage bij de titel:

Ik ben er van overtuigd dat de fout voor een groot deel bij mij ligt, anders had ik jullie niet om advies gevraagd in dit topic.
Maar even mijn theorie over dat ''doen alsof'':
Ik bedoel daar dus mee dat hij er een spelletje van maakt.
Hij schrok van een trekker die heel dichtbij stond en opeens begon te rijden, dus sprong hij in galop weg.
Omdat hij bang was, heb ik die handeling niet fout gekeurd, maar hem gerustgesteld.
Later schrok hij nog eens van een andere trekker (waarvan ik niet verwacht had dat hij ging schrikken, dus naar mijn gevoel was ik toen toch aardig rustig) en weer hetzelfde verhaal.

En hoe heb je 'm beloond dan? Want als jij 'm bijvoorbeeld een schouderklopje hebt gegeven... heb je beloond dat hij wegschiet voor die trekker. En laat je paard nu aangeleerd gedrag zien.

Bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 16:22

@Koper,
ik heb hem gerustgesteld door hem rustig toe te spreken en terug te nemen in stap toen hij wegschoot voor de trekker,
toen hij weer rustig liep heb ik hem beloond door stem.
Denk je dat hij dat belonen voor zijn rustig zijn als belonen voor wegschieten heeft gezien?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:24

Dat lijkt mij onmogelijk, omdat er volgens mij redelijk wat tijd tussen zat tussen het wegschieten en terug kalmeren. Als je hebt beloond toen hij pas rustig was, of aan het vertragen was, linkt hij dat daaraan. En niet aan de situatie en handeling daarvoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:50

Nee dat denk ik inderdaad niet, dan zou je haast kunnen concluderen dat iets anders de oorzaak is van het veranderde gedrag.

kruimenloek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:08

Paarden zijn slim, hij had een reactie en jij reageerde daarop en meschien is er wel vaker zo op gereageerd, of paarden nou wel of niet zo reageren zal je niet zo veel aan hebben denk ik, je moet proberen zijn patroon te doorbreken, het is aangeleerd gedrag. Laat gewoon zien dat je de baas bent en reageer anders en echt het helpt als je een braaf paard meeneemt die anders reageert, gewoon geduld hebben en een andere reactie hebben als degene die hij verwacht, succes!

Bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 08:55

kruimenloek schreef:
Paarden zijn slim, hij had een reactie en jij reageerde daarop en meschien is er wel vaker zo op gereageerd, of paarden nou wel of niet zo reageren zal je niet zo veel aan hebben denk ik, je moet proberen zijn patroon te doorbreken, het is aangeleerd gedrag. Laat gewoon zien dat je de baas bent en reageer anders en echt het helpt als je een braaf paard meeneemt die anders reageert, gewoon geduld hebben en een andere reactie hebben als degene die hij verwacht, succes!

Dankjewel (:

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:56

een paard doet. denkt niet.
en blijf corrigeren. ik denkt dat hij wel daar anstig voor is. het blijven immers vluchtdieren.

et97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:22

Misschien kun je haar ervoor even longeren, en dan rijden. Ik weet niet of het help.. En anders misschien nog ietsjes langer geduld hebben ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:29

Een paard reageert al op de kleinste signalen. Stel, jij bent per ongeluk en onbewust gaan reageren op dat verkeer door (bijvoorbeeld) je bilspieren aan te spannen of je ademhaling te veranderen. Hiermee geef je je paard een seintje: ´het is eng´, waardoor hij zo zal reageren. Ik denk zelf dat in dit geval zoiets aan de hand is: je projecteert je verwachtingen en hij voldoet daaraan. Zie je heel veel gebeuren (en ik maak me er zelf ook meer dan eens schuldig aan ;) ).

Kortom, blijf rustig. Bedenk wat jou rustig maakt. Is dat wanneer er iemand bij is (te voet, op de fiets, te paard)? Neem diegene dan mee. Je moet jouw verwachtingspatroon doorbreken, dan zul je zien dat je paard ook veel fijner zal lopen.

Veel succes :)

Bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 10:23

De eigenaar fietst altijd mee als ik op buitenrit gaat ;) @Ffortuna

& dankjewel iedereen voor de reacties (: