Priveles en training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim1507

Priveles en training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 21:10

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik rij sinds een maand of 2 bij een ontzettend fijne instructeur. In deze twee maanden zijn mijn paard en ik enorm gegroeid en merk ik dat we met de dag meer een combinatie beginnen te vormen.

Nu is het echter zo dat ik 4 dagen per week priveles heb. De overige twee dagen longeer ik haar en een dag rij ik haar voor mezelf. Maar tijdens de "vrije training" ben ik ineens het hele gevoel kwijt. Lastig uit te leggen maar twijfels krijg ik of ik het wel goed doe, niks over het hoofd zie etc. Ik mis eigenlijk het op het juiste moment ingrijpen van mijn instructeur.

Hij zegt dat ik me nergens druk om hoef te maken en dat het allemaal prima gaat, maar iemand enig idee hoe ik die onzekerheid kwijt raak? Leg ik de lat voor mezelf te hoog?

Bedankt!

Chaos

Re: Priveles en training

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:13

Gewoon lekker oefenen, je doelen niet te hoog stellen en gewoon gaan rijden!
Tuurlijk gaat het met iemand die er contstant bij staat aanwijzingen te geven makkelijker, maar juist door het zelf veel te doen leer je het geleerde fijn toe te passen.
Zeker als je instructeur zegt dat het fijn gaat zou ik gewoon lekker doorgaan. Iedereen heeft wel eens een mindere rit maar denk positief. Er zijn altijd dingen die fijn gaan!

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:16

Dit herken ik helemaal. Als ik zelf rij blijf ik vaak te lang doorsudderen zonder in te grijpen. Al moet ik wel zeggen dat ik nu een tijd verder ben en zelf veel actiever rij zonder me af te vragen of ik het goed doe. Het gaat steeds beter nu op wedstrijd nog.

Ik heb een tijd 2x pw priveles gehad en nu 1x en 1x groepsles op de club.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:51

Heel eerlijk denk ik gewoon dat je teveel les neemt. 4x in de week privé les is wat mij betreft te veel van het goede naast goede les moet je ook jezelf de kans geven dingen te onder vinden en zelf op te lossen zonder dat er iemand bijstaat. Als je nu maar 1 x in de week vrij rijdt heb je gewoon weinig kans op de dingen die je in je lessen leert ook zelfstandig toe te passen. Heel vervelend gezegd maar zo komt er mijn inziens weinig verbetering om zelfstandig te kunnen rijden.
Je moet dus ook zelf kunnen ontwikkelen en zelf gevoel gaan krijgen en niet altijd iemand erbij hebben die jouw wijst op je fouten je moet zelf gaan voelen wat het paard doet hoe jij daarop moet reageren.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:28

Je mag wel een stuk minder lessen.... en doe je ook eens een buitenritje met je paard? Of een relaxte wandeling aan de hand. Zelfstandig oefenen wat je in de les hebt geleerd en dat dan de volgende les weer met je instructeur doornemen. Daar leer je van.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:41

Idd veel minder gaan lessen, 1 x per week lijkt me meer dan genoeg, dan heb je de rest van de week de tijd om samen met je paard je huiswerk te maken en dan kun je in de volgende les doornemen wat minder ging en/of wat juist beter gaat en daar weer verder op bouwen, uiteindelijk is het doel van je lessen dat je je paard zelfstandig kan gaan trainen met in de toekomt miss maar 1 x les in de mnd, ook je instructeur zou jou zo les moetenm geven dat jij minder onzeker ben , 4 les en is ook voo rhet paard erg veel, wat doe je b.v samen aan leuek dingen, lessen is leuk maar is toch vaak meer druk. dus les ook eens een week niet en kijk hoe ver je dan samen met je paard komt, ook kun je van je eigen paard veel leren. maar ook een lekker buiten ritje kan heel verfrissend zijn.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:48

Ik ken je gevoel wel van ''vroeger'' lekker blijven lessen en alleen in de lessen je moeilijkere oefeningen rijden. En als je zelf rijd gewoon lekker je basis door pakken :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 00:03

Als het een jonge combinatie is, of een heel onzekere is veel lessen niet altijd verkeerd hoor! :j
Is vaak ook voor een periode, althans, daar ga ik van uit.
Is me een klap geld anders. :P

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 00:15

Ik denk ook dat je teveel lest, idd met het bovenstaande eens. Maar ik denk dat je zelf ook lui word om zelf na te denken en dingen te zien.

Pmall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 00:22

Je zou met je instructeur kunnen afspreken om in je les echt te gaan oefenen op zelfstandig rijden. Maar laat hem duidelijk uitleggen bij welk gevoel jij wat moet doen, zodat je steeds een beetje meer voorbereid bent op alleen rijden.

Voorlopig zou ik lekker zoveel blijven lessen! hardstikke goed voor je!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:38

Heeel herkenbaar :D wat is de reden dat je zoveel lest?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:47

4x per week lessen jeetje, is er ook nog tijd voor ontspanning? Leuke dingen doen met je paard?

Ik vind het heerlijk om te lessen en om steun te hebben van mijn instructrice maar ik vind het ook een uitdaging om zelf met het huiswerk aan de gang te gaan :j Het hoeft niet meteen perfect hoor, geniet!

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:56

Ik ben het wel eens met de meeste reactie's hier. 4 keer per week..sjonge dat is echt veel. Waar is de afwisseling?
Dat is zo belangrijk voor de fitheid in het hoofd,voor zowel jou als je paard
Tuurlijk is het fijn iemand elke keer naast je te hebben en je zult zeker groeien, maar gun jezelf ook de kans om fouten te maken en extra trots te zijn op jezelf als je merkt dat je het zelf gaat voelen en ontdekken,want daar leer je het meeste van.
ken je het rijtje:

Onbewust Onkundig ( je hebt niet in de gaten dat je het fout doet, je instructrice geeft je aanwijzingen)
Bewust Onkundig ( je gaat zelf kloemelen en komt tot besef wat je fout doet)
Bewust Kundig (je kloemelt verder en merkt dat je begint te voelen wanneer het juist is)
Onbewust Kundig (Het is geïntegreerd in je hoofd en lijf en het gaat vanzelf..tijd voor de volgende stap)
Je instructrice steunt je in deze stappen maar het is ook belangrijk dat jezelf de tijd geeft om er zelf ook km's in te maken.

Ik les met heel groot plezier en vind het super om te voelen hoe ik 3 keer op mijn bek ga als ik zelf train en dan ineens knopjes begin te voelen..vergeet niet,paardrijden is een heel proces.

ForeverMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:58

zoals de anderen het al zeggen. het lessen is aardig veel. ik heb ook een poosje 3x in de week gelest omdat ik het lastig vond om zelfstandig goed te trainen (en ik had best een gecompliceerd paard;)).
probeer dit langzaam af te bouwen naar 1 of 2x in de week.
want natuurlijk is les heel fijn en handig maar je leert niet veel op gevoel rijden. (dat leer je natuurlijk ook met lessen steeds meer) maar er is steeds een instructeur langs de kant die zegt dat je meer stelling moet vragen of meer begrenzen met je buitenbeen. dat moet je na een poosje zelf leren voelen en dat gaat het makkelijkste als je ook veel voor jezelf rijd. en ik heb ook dat ik in de les beter rijd dan zelf maar dat komt helemaal goed. zo weet je ook waar je problemen liggen en kan je dat met je instructeur bespreken.
ik hoop dat je wat aan dit lange verhaal hebt en succes nog met je paard! en veel plezier natuurlijk;)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:09

Ik begrijp echt niet waarom mensen 4 keer per week lessen veel vinden. Mensen denken vaak dat ze thuis wel lekker bezig zijn maar ongemerkt sluipen er heel veel foutjes in. dan ishet juist fijn snel terug te kunnen vallen op les. Trouwens, 4 dagen les betekend toch niet automatisch 4 dagen achter elkaar?

Ik vind het heel verstandig. Pas wanneer je zelf zonder begeleiding ook het gevoel van tijdens de les kunt oproepen ben je toe aan iets minder les. Als je lekker zo doorgaat zul je zien dat je enorm veel vooruitgang boekt en snel zekerder wordt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:14

Ik vind het ook erg veel hoor, je moet zelf ook je gevoel ontwikkelen en leren aanvoelen wanneer iets goed gaat of beter kan en dan zelf een oplossing zoeken ;) Als het dan lukt heb je weer wat geleerd :j
Als iemand je steeds weer verteld wat je moet doen ga je zelf niet nadenken, en dat is nu juist wel handig; waarom doe je iets wel, of juist niet? Of moet je iets meer doen of juist minder? hoeveel druk? loslaten?

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 23:06

Hallo,

Bedankt voor de vele reacties en uiteenlopende ook.
Ergens werd me gevraagd wat de reden voor zoveel les is, de reden hiervan is: onzekerheid en groenigheid van zowel ruiter als paard. Mijn paard is 8 jaar fokmerrie geweest, ik heb een jaar "geprobeerd" haar aan te rijden zonder succes. Van daaruit is mijn onzekerheid gekomen of ik wel kundig genoeg ben. Ik heb de knoop doorgehakt, me een doel voor ogen genomen en daaropvolgend actie op ondernomen: priveles om samen te groeien, de basis goed onder de knie te krijgen, ontspanning en wederzijds begrip. Ik mag wel zeggen dat dit enorm z'n vruchten afwerpt.

Uiteraard betekend dit niet dat ik voor altijd 4 dagen per week priveles blijf houden maar voor het vertrouwen en de "feeling" lijkt me dit geen verkeerde stap/keus. (mede wat ik in sommige reacties gelukkig ook terug lees)

Toch heb ik ook van de andere reacties vanavond ook gebruik gemaakt en mijn instructeur gevraagd waar ik me tijdens mijn training op kan richten en of we in de les al kunnen werken naar het zelfstandig en met vertrouwen vrij rijden.