Help! Mijn paard wil niet achterwaarts!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxKayleigh

Help! Mijn paard wil niet achterwaarts!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 14:07

Hallo Bokkers,

De afgelopen weken probeer ik mijn paard (fries) achterwaarts te krijgen.
Dit wil niet echt lukken en ze lijkt wel te staken. Halthouden doet ze super en lekker losjes. ik wil het graag diervriendelijk doen, maar ze is nogal lomp en ze maakt er een lachertje van heb ik het idee.

Wanneer ik haar vast het aan de hand gaat ze prima achteruit door een hand op haar borst te drukken, druk te geven met de teugels en "terug" te zeggen.
Dit hebben we ook al geprobeerd met mij erop, zodat ik wat druk geef om mijn teugels en "terug" zeg en iemand anders op haar borst duwt.
Dit lukt dus niet.

In mijn vorige onderwerp heb ik al gevraagd of iemand mij kon helpen.
Ik ben erg blij met de reacties die ik heb gekregen en heb er al veel van geprobeerd, maar geen van allen lijkt een succes bij mijn paard.

Ik zit nu echt met mijn handen in het haar, want ik wil graag in januari over naar de L2 en er is nogsteeds geen vordering.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- een punt maken met hindernissen, daarin rijden zodat ze niet meer vooruit kan, in de hoop dat ze teruguit ging. Dit heb ik geprobeerd met stemhulp, teugels, been en druk om de borst, zweep tikken op de benen, in haar borst knijpen..... er kwam geen reactie en de balk is door de midden.
- Zelfde maar dan tussen twee muren (die loopt ze niet door de midden)
- balk voor haar oppakken en met twee man duwen tegen de balk
- slofteugel en dan achterwaarts duwen en daarbij de andere hulpen
- met twee man duwen (zet haar voorbenen wijd uit elkaar en blijft kei stijf staan)

enz, enz, enz

het lijkt allemaal niet te werken en ze blijft gewoon staan (zucht vaak tussendoor alsof ze er een spelletje van maakt)

weet iemand nog iets wat ik kan proberen????? ik weet me echt geen raad.... ;(

Maureen95

Re: Help! Mijn paard wil niet achterwaarts!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:09

probeer het eerst eens op de grond te doen. ga voor haar borst staan maak van je vingers stekels en dan zachtjes drukken. als ze niet reageerd dan steeds gharder. als ze reageerd weer de druk eraf en opnieuw, en belonen.

LadySpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:11

Zoek een instructrice. Die kan je vast wel goed helpen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:13

_Maureen_ schreef:
probeer het eerst eens op de grond te doen. ga voor haar borst staan maak van je vingers stekels en dan zachtjes drukken. als ze niet reageerd dan steeds gharder. als ze reageerd weer de druk eraf en opnieuw, en belonen.

XxKayleigh schreef:
Wanneer ik haar vast het aan de hand gaat ze prima achteruit door een hand op haar borst te drukken, druk te geven met de teugels en "terug" te zeggen.
Dit hebben we ook al geprobeerd met mij erop, zodat ik wat druk geef om mijn teugels en "terug" zeg en iemand anders op haar borst duwt.
Dit lukt dus niet.

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 14:18

LadySpring schreef:

Ik krijg ieder week les en zei weet het ook niet meer.

tegen 600 kilo strijden is nogal wat

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:21

Op de grond is het indd makkelijker dan er op.
In het begin gewoon met je hele gewicht tegen je paard aan duwen. Het commanda 'terrrrug' er bijvoorbeeld aan vast doen.
Als je dat vaak herhaalt zal hij het na een tijdje ook zonder er tegen aan te duwen.
Dan kan je het onder het zadel proberen met de stemhulp en de been/teugelhulp.
Zo heb ik het gedaan en dat werkt prima :)
Succes!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:22

Wij hebben dit ook ooit aan de hand gehad. Probeer om je paard eerst aan de hand op stemcommando en lichaamstaal achterwaarts te laten gaan, daarna aan de longe en op afstans op stemhulp
daarna iemand erop en jijzelf vanaf de grond dezelfde commando's geven en zo langzaam aan uitbreiden. Bij ons heeft het geholpen. Succes!

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 14:23

Kaus schreef:
Op de grond is het indd makkelijker dan er op.
In het begin gewoon met je hele gewicht tegen je paard aan duwen. Het commanda 'terrrrug' er bijvoorbeeld aan vast doen.
Als je dat vaak herhaalt zal hij het na een tijdje ook zonder er tegen aan te duwen.
Dan kan je het onder het zadel proberen met de stemhulp en de been/teugelhulp.
Zo heb ik het gedaan en dat werkt prima :)
Succes!

Bedankt voor de reactie, maar als ik er niet op zit doet ze dit super ook met stemhulp en teugelhulp.
Dit doet ze van de trailer af ook super.
alleen onder het zadel begint ze te staken ofzo.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:30

En als er iemand anders op zit en jij er naast gaat staan.
Dan jij precies dezelfde hulpen geven als je haar achterwaarts laat gaan als je er naast staat.
De ruiter dan eerst gewoon niks laten doen.
Misschien vindt ze het spannend?
Na een tijdje kan de ruiter ook hulpen gaan geven en geef jij steeds minder hulpen.
Ik hoop dat het lukt!

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 14:33

Kaus schreef:
En als er iemand anders op zit en jij er naast gaat staan.
Dan jij precies dezelfde hulpen geven als je haar achterwaarts laat gaan als je er naast staat.
De ruiter dan eerst gewoon niks laten doen.
Misschien vindt ze het spannend?
Na een tijdje kan de ruiter ook hulpen gaan geven en geef jij steeds minder hulpen.
Ik hoop dat het lukt!

Ook al geprobeerd.... k heb mijn moeder erop gezet :P

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:48

Heb je al eens geprobeerd om erop te gaan zitten, en lichte druk te geven, en dan idd na verloop van tijd de druk op te bouwen (niet zo hard dat je het paard pijn doet) en dan gewoon te wachten tot je iets voelt. (Je ogen dicht doen helpt soms om beter te voelen wat het paard doet). Beloon dan al bij de minste verplaatsing van het gewicht achterwaarts of gewoon al als het paard zijn neus iets dichter bij jou brengt. Je moet ook echt op het juiste moment alle druk lossen, en je moet opletten wat je paard wel doet, niet wat hij niet doet. Het achterwaarts gaan is een gevolg van het verplaatsen van het gewicht. Dit is soms al voor ervaren ruiters wat moeilijker te voelen, dus je zal goed moeten opletten.

Dit is om te vermijden dat het paard gaat vechten, want dat wint het paard altijd. Je kan dit volgens mij het best alleen oplossen, omdat dat minder verwarrend is voor je paard.

Ik zou ook nog even willen vragen uit welke reden het paard volgens jou niet achterwaarts gaat. Want veel paarden doen zo omdat ze het niet begrijpen. Het kan gebeuren dat een paard iets op de grond wel begrijpt, maar in het zadel niet meer, omdat de hulp toch altijd anders aankomt. Verder is het ook mogelijk dat het paard geen respect heeft voor iemand op zijn rug. Maar dit zijn dingen die jij het beste weet volgens mij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:54

Dus het is volkomen bevestigd dat je paard op alleen (dus zonder teugeldruk) op het commando terug....
Achter uit gaat?
Ook als je niet voor, maar naast je paard staat met je gezicht in dezelfde richting als dat het paard kijkt?

Want vaak geef je meer hulpen dan alleen het "terug" doordat je ook nog voor of half voor het paard staat.

Als je erop zit, is het paard dan goed voorwaarts, dus de drang naar voren goed aanwezig en ook licht op de hand en los?
Want alleen als paard echt fijn eraan staat zal het achterwaarts gaan.
Zou dan in jouw geval als alles optimaal is en ze netjes vierkant staat (sommige paarden gaan zo maf staan,
dat ze met de beste wil van de wereld niet meer achterwaarts kunnen) stem commando terug geven.
Wat ze ondertussen kent, zonder dat je voor haar staat.
Geen teugeldruk, niets, alleen stem.
Dit uitbouwen naar de correcte hulpen voor achterwaarts, dus benen fractie naar achteren en daarmee terug zetten.

En achteruit is gewoon een hele moeiijke oefening, want vraagt heel veel gehoorzaamheid.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:58

Misschien heb je dit ook al geprobeerd, maar sluit je handen, ga naar voren zitten, zeg terug en geeft met een lange zweep tikjes op d'r borst/schouder. Als ze ook maar iets reageert, overdreven belonen.

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 15:21

Bedankt voor de reacties er zitten wel wat dingetjes tussen die ik kan proberen/gebruiken.
Verder is mijn paard super in de aanleuning en lekker voorwaarts dus daar kan het niet aan liggen.
Waarschijnlijk snapt ze het gewoon niet en moet ik dus iets gaan proberen waardoor ze het gaat snappen.
Dat mijn paard geen respect voor mij zou hebben is belachelijk, want ze doet alles voor mij en ik voor haar, want alle oefeningen gaan ook gewoon makkelijk met geduld

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:26

XxKayleigh schreef:
Hallo Bokkers,
Dit lukt dus niet.
(

Dus als er iemand op de rug zit, gaat ze niet achterwaarts. Het zadel drukt op de rug spieren/peesplaat. Blijkbaar levert dit een blokkade op in de rug van het paard. Je zou eerst je veearts of fysio kunnen laten kijken of je paard oké is in de schoft, rug of SI gewricht. Dan kan je ook meteen nalaten kijken of je zadel goed past en geen verkeerde druk geeft bij het achterwaarts gaan. Probeer eens zonder zadel op je paard te zitten en achterwaarts te gaan. Dan weet je meteen of het aan het zadel ligt.

Maar ik denk namelijk dat het rugprobleem is en geen onwil bij het paard.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:31

Heb het zelfde met mijn kwpner, aan de hand gaat ze zo de hele stal (10boxen naast elkaar) achterwaarts en kaars recht als het moet, en alleen voor de staan en het zeggen.
zodra ik erop sta, gat ze eerder poging tot steigeren doen dan achterwaarts.
oefen het er naast al dagelijks in de hoop dat het straks makkelijker gaat als k erop zit, maar nog geen verbetering.
voorheen kon ik ook niet halthouden en dan netjes blijven staan. dit gaat naa 6 lessen al een stuk makkelijker
ik mijn beleving gaat mijn paard niet achteruit omdat haar achterhand nog niet sterk genoeg is en ze een trekbeen heeft.
weet niet of jou paard een zwakke achterhand nog heeft?
maar ik hbe nog geen oplossing gevonden,
heb wel al een x erop met snoepjes geprobeerd dan draaide ze gewoon om (haha, slim paard)
en x met me zus ernaast die er letterlijk naar achter duwde maar toen deed ze een stap en draaide toen ook weg.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:34

XxKayleigh schreef:
LadySpring schreef:

Ik krijg ieder week les en zei weet het ook niet meer.

tegen 600 kilo strijden is nogal wat

Hihi, je moet het ook niet op kracht doen. ;)
Ik denk dat je gewoon een keer zelf ernaast moet, dan doe je de oefening (met iemand anders erop)
Dan steeds meer laten afhangen van de ruiter en minder van jou.
Heel duidelijke hulpen geven en vooral:Even heel kordaat, sommige paarden snappen het ook niet (er moet even een knop om) maar dan moet je echt even héél duidelijk zijn, zo van "Hup, nu gáán!" dan desnoods even een tikje erbij van degene die ervoor staat, zo lukt het vast wel.
En natuurlijk korte stukjes als het eenmaal lukt, dat gaat vanzelf wel steeds meer maar als ze het idee maar snapt.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:42

Halt houden, lichte druk op de teugels zetten en je ogen dicht doen. Zo voel je de bewegingen van je paard een stuk beter. Dan bij de minste beweging achterwaarts de druk laten vallen. Je zal misschien wel even (of een hele tijd) moeten wachten voor er beweging komt, maar dat wordt echt wel beloont.
Ik heb bij mijn paard er nog een extra beloning aan vast gehangen door te clicken en haar wat voer te geven. Druk laten wegvallen is niet genoeg voor haar.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:29

heel herkenbaar je probleem die van mij gaat wel maar niet van harte ook niet netjes. maar we komen er wel weer aan uit samen.
ga zeker tips proberen.