Galoptraining; hoe beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Galoptraining; hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 08:58

Beste bokkers!

Ik wil met mijn paardjes gaan beginnen met galoptraining. Door een periode van drukte, ziekte bij 1 van de paarden, en meer heb ik een tijdje niet intensief gereden, waardoor veel bespiering verloren is gegaan. Ik merk dit heel erg terug bij het werk in de bak, en juist daarom en als afwisseling in het werk wil ik gaan beginnen met galoptraining.

Nu vroeg ik me af; hoe kan ik hier het beste mee beginnen? Gewoon beginnen met 2 min. galop 2 min. stap? Of kan je gelijk al wat meer vragen? Of juist minder?

Ik wil wel eerst beginnen op vlakke grond, maar uiteindelijk uit gaan bouwen naar het duin, om echt lekker spieren en conditie te gaan kweken. (plus het is natuurlijk super leuk voor het paard)

heeft iemand tips hier voor? Zijn er meer mensen die dit doen met hun paard? En hoe vaak ga je dan en hoe ben je begonnen?

Bedankt!

LadySpring

Re: Galoptraining; hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:18

Hoe is het met de conditie van het paard?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:22

Hebben je paarden nog wel een goede conditie?

Tussendoor stappen is wel goed om te doen, even de spieren wat rust gunnen. Spieren ineens veel trainen is niet goed, dan verzuren ze.

Ik pak regelmatig een buitenrit mee die alleen maar bestaat uit galop (en met veel heuveltjes), maar tussendoor zijn er altijd wel dingetjes waardoor je even moet stappen/draven en dat is in mijn ogen juist goed.

Ik heb het niet opgebouwd qua minuten maar gewoon gekeken naar het paard.

vieenrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:22

hier hetzelfde als bij Geryon.
Mijn paard heeft een redelijke conditie omdat ik hem toch iedere dag/om de dag een 30m tot 1 uur rijd, maar galoptraining is nog iets anders natuurlijk.
Ik ben begonnen met korte stukjes galopperen en dan wat draven en stappen, zo 5 keren.
Ik denk dat dit steeds 2,3 of 4 minuutjes ofzo, maar ik luister vooral naar mijn paard.
De ene keer kon ik ook perfect 3 keer 4 minuutjes galopperen met 2tal minuutjes stap tussen, terwijl ik de week erna al voelde na de 2e keer galop dat hij het lastig had.

Volg dus je gevoel en bouw langzaam op! Komt wel goed en zo'n galoptrainingen zijn hardstikke fijn ( en voor de paarden ook )

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:17

Ik doe om de dag een 'galoptraining' van ongeveer 30 a 40 minuten.
Ben begonnen met gewoon me dressuurtraining uit te bouwen tot een uur rijden geen echt probleem meer opleverde. Vervolgens om de dag elke galop (dus links en rechts) 2 minuten langer.

We doen het wel is waar in de bak, maar denk dat dat het zelfde werkt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:16

Als je een tijd niet hebt gereden zou ik niet gelijk met de galop beginnen, maar eerst eens langzaam met stap en draf starten, kijk wat je paard aan kan, luister naar zijn adem haling en kijk naar de neusgaten,
Spieren kirjg je niet door te galoperen voor je gaat galoperen zul je er eerst voor moeten zorgen dat het paard daar spiertechnisch op voor bereid is, zeker in de bak , wat wil je netjes in de bak rijden met een doel of lange buiten ritten gaan maken en echt aan conditie werken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:56

In plaats van uitbouwen naar het duin zou ik beginnen met te galopperen buiten. Als jij ontspannen buitenritten gaat maken waarbij je rekening houdt met de conditie van het paard kun je de galop erbij pakken. Lange stukken berg op galopperen opbouwend worden paarden sterk van en ze blijven goed tussen de oren en is leuk voor ze.
Galopperen in de bak is zwaarder voor ze.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 15:03

Is het geen idee om eerst een fijne actieve draf op te pakken? Die mis ik nlk in het verhaal.
Zodra je paard daar lekker los in beweegt en dat goed aan kan kun je de galop een rondje mee pakken.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 00:46

Bedankt voor de reacties! Even in het algemeen; ik ga natuurlijk niet meteen beginnen met flink galoperen als de paarden een rondje draf nog niet eens aankunnen. Laten we bij het begin beginnen ;) maar uiteindelijk lijkt echt pure galoptraining (5 min galop, 2 min stap bijvoorbeeld) ontzettend fijn voor mijn paarden, mijzelf en gezien ik wil gaan kijken of ik volgend jaar eindelijk eventing kan gaan starten, is het wel zo prettig als ze een flink stuk achter elkaar kunnen galoperen. Daarnaast is het in mijn ogen super goed voor conditie en bespiering.

@ vieenrose & veulen48 dank jullie :)

@ Ladyspring & Geryon; Ik ga er natuurlijk eerst voor zorgen dat de basis conditie van de beestjes weer op peil is, en ben niet van plan om gelijk enorm "er op los" te gaan galopperen. Bedankt voor de reacties :)

@ midgie; Ik ga natuurlijk met degene die ziek is geweest niet uit het niets flink galoperen, lijkt me niet zo'n strak plan... Met hem bouw ik het indd super rustig uit. (hij loopt inmiddels prima, maar durf er nog steeds niet op uit angst dat er iets nog niet goed zit... Dus ja, ik doe het heel erg rustig aan met hem :) )Daarnaast; waarom zouden buitenritten maken geen doel kunnen hebben??

@ pien_2010; Met vlakke grond bedoelde ik eerst op bosgrond (harder en vlakker) en niet gelijk in het mulle zand in de duinen, gezien dat gelijk wel heel zwaar wordt denk ik :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:33

ArGieVai schreef:
@ pien_2010; Met vlakke grond bedoelde ik eerst op bosgrond (harder en vlakker) en niet gelijk in het mulle zand in de duinen, gezien dat gelijk wel heel zwaar wordt denk ik :)

Yep, mee eens. Mul zand vind ik helemaal niets voor paarden en zeker niet voor die van mij, merens paarden waarvan er één wat zwaarder en barok gebouwd is en het liefste op het harde gaat en mul zand verschrikkelijk vindt. Heb ik altijd rekening mee gehouden. Vlak langs de vloedlijn over het harde vind ik wel heel erg fijn.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:18

Interessant topic dit ik heb hier veel aan! Wilde zo'n zelfde topic openen maar dat lijkt mee een beetje overbodig dus stel ik mijn vraag hier ook even :o

Ik moet door een blessure juist met galop training gaan beginnen.
Ik stap nu inmiddels al zo'n 5-6 weken met hem (3-4x per week) en dan stappen we rustig een rit van een uur in een goed tempo.
De kliniek heeft aangegeven juist galop training te gaan doen en niet te gaan draven ivm meer belasting met de rug (hij heeft een ontsteking in de rug gehad).
Nu woon ik aan het strand met paard dus ik kan lekker naar het strand toe met hem.
Maar nu moet ik de strand opgang op wat best zwaar is en dan??...
sowieso eerst stappen want ik wil dat hij gelijk leert dat hij mag galopperen en dan gewoon galop voor minuutje, 2 min stappen, minuut galop..stap..etc??
ik vind dat zo moeilijk haha vooral omdat hij mentaal veel meer aangeeft te kunnen dan dat hij (naar mijn idee) lichamelijk kan