ik heb een kwpn merrie tinka van 12 jaar. ze heeft 2 jaar stilgestaan . ze werd af en toe gereden, verder stond ze op de wei
sinds kort rij ik haar nu. ik merk dat tinka een hele slechte conditie heeft en werk er ook aan. omndat ze heel stijf is, moet ik haar eerst goed losrijden voor dat ze goed gaat lopen.
vandaag wou ik met haar gaan rijden en kijken of ze een sprongetje kan maken, toen zei iemand van stal dat tinka heel onregelmatig loopt en dat het in draf nog erger werd. ik was toen nog maar 10 min bezig. ze zei als het haar paard was meteen gaan stoppen met rijden. dat heb ik dus ook gedaan. maar ik merk zelf helemaal niks.
nu had die gene die me vertelde dat ze onregelmatig loopt, over teugelkreupel. maar ik weet niet wat dat is en hoe ik het moet oplossen.
later heb ik het aan de eigenaar gevraagd en die zei dat het komt omdat ze scheeft loopt en een slechte balans heeft. teugelkreupel kwam weer naar voren.
als er problemen zijn vind ik het niet erg, alleen ik wil weten hoe ik het moet oplossen. hoe kan ik er voorzorgen dat tinka recht gaaat lopen en regelmatig?
en wat betekent teugelkreupel en hoe moet je het oplossen?
heel erg bedankt.
voor de hulp