Een paar maand geleden heb ik ee 6 jarige Ruin beleerd, Hij was erg rustig tijdens het beleren, het enige wat hij doet is steigeren als je teveel in zijn mond zit. (misschien probleem met gebit)
Nu begint hij een beetje praatjes te krijgen, hij wil niet meer stilstaan bij het opstappen en als ik het hoofdstel om doe probeert hij er ook onderuit te komen. Voor de rest nog steeds super braaf onder het rijden. Onder het zadel is hij behoorlijk scheef op rechts, loopt met zijn hoofd naar links en probeert er met voltes onderuit te komen. Ik probeer beide kanten zo goed mogelijk te gebruiken. Elastiek eraan zetten helpt een beetje (merk dat hij soepeler is de dag erna) maar ik wil daar niet elke dag mee rijden.
Iemand een idee, hoe je deze twee dingen eruit kunt krijgen?
R.X.
Geplaatst: 10-08-12 09:17
Hoi is zou de tandarts laten komen.
Want als ie hoog komt en tegensputtert met het hoofstel om doen dan kan het goed zijn dat ie last van de tanden heeft en als je hiermee doorgaat dan op deze manier is het voor beiden niet leuk en word het probleem alsmaar erger.
Ik denk dat hij zijn grenzen aan het opzoeken is. En dat een net beleerd paard scheef is is heel normaal. Zou daar nu nog geen extra druk op leggen bij hem. Dat komt vanzelf wel. Een net beleerd paard hoor je eerst lekker voorwaarts te rijden en helemaal niet aan zijn mond te zitten.
ik zou ook denken dat hij iets aan zijn gebit heeft, misschien kun je het gewoon even na laten kijken en dan weet je meer. Misschien is het gewoon omdat hij nog jong is? Succes
Amaranth7
Geplaatst: 10-08-12 09:47
Een elastiek bij een paard dat makkelijk steigert, dat moet je echt niet doen! Als het paard steigert verliest het zijn evenwicht en is de kans op achterover klappen of vallen enorm groot.
Dat hij zijn hoofdstel niet in wil geeft al aan dat hij het bit niet fijn vind, probeer daar dus ook zo min mogelijk aan te zitten, voor hij een hekel aan werken krijgt. Een jong paard zal altijd scheef zijn, daar moet je nu nog niet te veel mee bezig zijn. Spelenderwijs een stuur, gas en rem erop zetten en dan kan je wel weer verder kijken.
wat ze hierboven een beetje zeiden... ten eerste tandarts laten komen, anders word je paard misschien alleen maar erger als het een gebitsprobleem is.. beetje het idee van jij hebt n gaatje en blijft er maanden mee rondlopen en doet steeds zeerder bij heet of koud drinken...
Ook inderdaad géén stiek gebruiken als het paard steigert.. als hij achterover valt kan je grote schade krijgen aan beide partijen.. zo heb ik iemand al eens verlamt zien worden, en meid gun ik jullie beiden niet!!
Balans kan het zijn van een jong paard, probeer wat te oefenen, allerlei figuurtjes en gangen maar inderdaad lekker spelend doen.
Ook zou ik aan het bit denken, kan het zijn dat het bit niet goed is?