Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ashley5760 schreef:Een stap is de moeilijkste gang om te verbeteren. Kan je paard niet goed stappen of gaat latteraal, is hier eigenlijk niks aan te veranderen. Als je andere staponderdelen wel voldoende zijn, dan is het een kwestie van oefenen. Het belangrijkste in de middenstap is het verlengen van het frame. Je paard wordt dus in zijn geheel langer (met name hals) en krijgt hierdoor meer schoudervrijheid om pas te verlengen.
Let op; de mate van overstappen (dus of hij 1 of 5 hoeven overstapt) is geen criterium (meer), al doen nog wel veel jury's dit toepassen.
maar bij mij op cursus werden we elke keer afgestraft als we dat als + of - punt gaven (stapt goed over of stapt niet genoeg over). En moesten we naar de essentie van de oefening en dat is duidelijke verlenging in het frame (dus paard wordt in geheel langer) en krijgt meer ruimte in passen (dit betekend niet altijd meer overstappen). Wat ambre omschrijft is eigenlijk precies wat je moet doen
(al ben ik zelf niet van het elke pas drijven, maarja bij sommige paarden is dat zeker in begin nodig en ik zie ook ruiters die dat altijd doen, beetje afhankelijk van jezelf).