Paard komt enorm heet na galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silkaay

Paard komt enorm heet na galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 15:36

Hallo :wave:

Sinds kort ben ik terug mijn haflingermerrie aan het oppakken onder het zadel.
Nu stuiten we tegen het probleem aan dat we vroeger ook al hadden.

Eerst stap en draaf ik wat in, dit gebeurt altijd heel rustig en ontspannen bij haar.
Maar vanals ik de eerste keer gegaloppeerd heb, kan ik geen rustige draf/stap meer verkrijgen en wil ze alleen nog maar vooruit.
Maar geen vooruit van actief, maar echt een vooruit van 'ze loopt onder je vandaan'..

Dit gebeurt steeds en ik heb geen idee hoe het komt. Ik rijd meestal zo'n 20/30 minuten.

Iemand die dit herkent? :)

Groetjes Silke

Anoniem

Re: Paard komt enorm heet na galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:41

Dit deed mijn vorige haflinger ook. Zodra je weer draaft de absolute controle eisen. Terug rijden en weer rustig paar passen voorwaarts op de volte zetten en daarin goed bezig houden etc. Iedere keer als die onder je vandaan rent weer terug zetten.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:46

Had dit met mijn paard ook heel vaak vroeger, erg lastig tijdens een proef... Mijn instructrice verplichtte me om telkens als hij heet werd onmiddelijk op de kleine volte te gaan. In het begin een beetje eng omdat het lijkt of hij onderuit zal gaan maar hoe kleiner je de volte maakt hoe sneller hij zal vertragen ;) Dus veel oefenen is de boodschap! Veel succes!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:48

Hier precies hetzelfde probleem, ze gaat dan helemaal dribbelen en onder je vandaag gaan etc, dus ik lees mee :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 15:51

Dankjullie! Ja dat deed ik al, maar dat maakt net dat ze er alleen maar heter uitkomt.. Soms zelfs zo erg dat ze zichzelf omver trekt :=

Yvank, hoe dan het beste de controle eisen? Altijd maar voltes rijden?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:54

Hier ook, ik blijf altijd draven na de galop tot ze weer normaal kan doen en ook relaxt kan draven. In het begin duurde dit ruim een half uur (en veel spierpijn, iig van mijn kant := ) en het wordt steeds korter eigenlijk. Niet gaan vechten, gewoon doorgaan met wat je altijd doet in draf. Veel figuren rijden, ook veel figuren waarbij een hoge snelheid niet zo handig is; kleine voltes, slangenvoltes etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:56

Silkaay schreef:
Dankjullie! Ja dat deed ik al, maar dat maakt net dat ze er alleen maar heter uitkomt.. Soms zelfs zo erg dat ze zichzelf omver trekt :=

Yvank, hoe dan het beste de controle eisen? Altijd maar voltes rijden?

voltes,slangevoltes 8jes terug zetten in stap of halt en dan weer voorwaarts.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:56

Juist door 8jes en slangenvoltes eis je dat ze oplet, omdat ze moet omstellen :j

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 15:57

Oké! :) Dankjullie, ga ik zeker eens mee aan de slag :)

wildhorse99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:12

Hier ook een paard dat het liefste na de galop er als een haas vandoor gaat, ik heb ondertussen wel geleerd hoe dat op te vangen en dat naar voren schieten om te zetten naar stuwing vanuit achter.
Ook ik ben begonnen met volte, 8jes, slangenvoltes etc en dan knieen ertegen aan klemmen en zelf minder snel gaan lichtrijden(dus tegen de beweging in lichtrijden) dus dwingen een paar passen minder snel te gaan doen. Dat afdwingen van snelheid kan uiteraard ook gewoon op het rechte.
Ga niet in je teugels hangen oid maar alleen blokeren met je zit/benen
Daarnaast is mijn mening bij dit soort paarden dat 1x in de tijd dat je rijd gelijk een paar rondes galop geen goed idee is. Ik galoppeer verschillende keren, dat kan een oefening zijn maar kan ook slechts een halve volte zijn. Geef ze dus wat om te doen, ga schakelen, stap, draf, galop ivm wel schakelen in en naar stap, draf en eigenlijk de galop als 1 losse gang te zien en slechts 2x een overgang te rijden.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 16:15

Lichtrijden op zit doe ik, ben iemand die me verdiept heeft in het onderbewust rijden en daarvan is dus het lichtrijden een onderdeel. Ik werk dit zowel op mezelf als op mijn verzorgster uit en ben daar ook redelijk streng in dan :)
Ik galoppeer meestal een halve piste, wat nie zo groot is aangezien we maar een kleinere piste hebben :)

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 00:13

Dat zal dan wel aan het ra liggen,
ik heb er met mijn hafje ook veel problemen mee gehad..
maar door hem telkens als ze uit galop kwam overhaast draafde moetst ik der terug in stap rijden en als ze daar niet luisterde halthouden en net zo lang stilstaan tot ik zei dat ze mocht gaan lopen.. dit heeft mij heel goed geholpen aangezien ik nu wat hoger in de dressuur ben heb ik er geen problemen meer mee..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 00:41

Ik rij mijn paard na de galop terug met de stap in mijn hoofd, alsof ik van plan ben om te gaan stappen.
Zodra ze dan rustig genoeg loopt doe ik meteen een oefening waar ze goed in is maar wel bij na moet denken. Meestal
Is dat wijken maar vaak ook schouder binnen of volte openen en sluiten.
Op die manier vind ze weer rust in haar hoofd.
Succes!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 10:35

Wijken of schouder binnen zit ver boven mijn niveau :=

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:54

Hihi, welke oefening dan ook waar Jouw paard goed in is maar toch even moet opletten.

Ik vindt het sowieso fijn om terug te komen op een dergelijke oefening.
Ik ben bv travers aan het oefenen.
Lukt dus maar een klein beetje
Daarna doe ik dan weer even wijken zodat ik paard weer goed kan belonen en
Zij weer met haar hoofd bij mij komt.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 10:58

Ik denk dat je erover hebt gelezen, maar ik ben ze nog maar pas aan het oppakken, dus echt gewoon basis :)
Heb er geen weet van of ze het wel degelijk nog kan. Ze is echt een dressuurpaardje, maar ja. wat aan de hete kant :=

Zal het allesinds wel een keer gebruiken :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:07

:o. Sorry, daar heb ik idd overheen gelezen..

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 14:55

Is wel de eerste zin van mijn OP, haha :P

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:57

Galop is ook om je paard te activeren.

je paard word pas rustig door heel veel achtjes, voltes, slangevoltes en heel veel overgangen halt -stap - draf te rijden.

vieenrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 15:33

hier ook al veel tegen dat probleem aangebotst bij mijn merrie.. mijn lesgeefster zei ook altijd veel kleine figuurtjes waarbij hoge snelheid niet makkelijk is :=
tis nie gemakkelijk, ik weet wat je meemaakt ts! het is vooral zo frustrerend omdat je voor je eerste galop wel rustig en ontspannend kan draven.. Veel mensen zeiden mij ' longeer ze even voor je erop kruipt' maar dat helpt eeeeecht niet :')
ik durf ook af en toe eens 'harder' te zijn en ze echt stil zetten (stil tot ze echt stil staat) dan weer opnieuw proberen te draven, maarja dat is natuurlijk niet echt een oplossing..
veel kleine voltes en figuurtjes..
veel succes!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:07

Silkaay schreef:
Is wel de eerste zin van mijn OP, haha :P

Oh maar daar staat terug aan het oppakken, ging er dus vanuit dat je
Haar al gewoon reed en dat ze een tijd stil had gestaan.
Niet dat je nu pad begon met dingen leren.
Anyway, maakt niet uit, veel succes met je peerd!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 17:48

Neen, je snapt het niet. Ik ben haar sinds kort terug aan het oppakken, maar ze heeft er ondertussen zo'n jaar tussenuit gelegen.
De basis is hetgeen waar ik me nu op wil gaan fixeren, omdat die nog niet bevestigd is (wish me luck met een paard van 19)

snap je het nu? :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:23

rijd na de galop gelijk door met een halve ophouding in je zit (NIET in teugels!!!), rijd veel wendingen en hou je paard alert. bij weglopen; gelijk terug naar de halve ophouding vanuit je zit/ lijf. train dit ook in stap en draf bij het losrijden, dat ze goed aan je zit blijft.

controleer bij jezelf ook of je voor en na de galop dezelfde zit houdt. goed kans dat je na de galop met een meer gesloten zit rijdt, of spanning in je binnendijbenen/ billen. laat dat los en masseer de rug met je zit terug naar een rustig ritme.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 18:26

Ik ga eens een paar foto's zoeken van voor, tijdens en na de galop.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:01

merrieveulen schreef:
rijd na de galop gelijk door met een halve ophouding in je zit (NIET in teugels!!!), rijd veel wendingen en hou je paard alert. bij weglopen; gelijk terug naar de halve ophouding vanuit je zit/ lijf. train dit ook in stap en draf bij het losrijden, dat ze goed aan je zit blijft.

controleer bij jezelf ook of je voor en na de galop dezelfde zit houdt. goed kans dat je na de galop met een meer gesloten zit rijdt, of spanning in je binnendijbenen/ billen. laat dat los en masseer de rug met je zit terug naar een rustig ritme.

Ik denk eerlijk gezecht niet dat een paard dat net onder het zadel is ook maar iets begrijpt van een ophouding met je zit :(:) :P
Gewoon met zn neus tegen de bakrand zetten als hij niet luisteren wil. Hierna kun je het gaan verfijnen en naar ophouding toe werken maar dit gaat nu dus echt nog niet werken lijkt mij zo