erg schrikkerig de laatste tijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

erg schrikkerig de laatste tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 10:26

Mijn dochter haar Haflinger is de laatste tijd erg schrikkerig in de bak
Ze heeft haar nu 1,5 jaar en dit gedrag heeft ze nooit vertoond
We kochten haar 1,5 jaar geleden omdat ze zich aanpaste aan de ruiter en bomproof was ,me dochter is nogal snel onzeker ,en door wat ze nu steeds doet komt de onzekerheid en ook de boosheid bij haar omhoog

Sinds Januari staan we op deze stal en in t begin was er niks aan de hand ze liep braaf haar rondje zoals altijd
Sinds April heeft ze een andere instructeur en zijn ze gaan rechtrichten ,omdat ze nogal scheef bleek te zijn ,dit op advies v/d zadelmaker
Alles gaat goed ze loopt beter ,alleen is ze de laatste tijd wat schrikkeriger geworden ,opeens is dat lintje achter de bak eng ,die bomen waaien oeh dat is eng
Schaduw op de hoefslag eng ,ze gooit t hoofd omhoog en gaat rennen ,geen stuur meer niks meer
Gisteren ook weer ,nu waaide het gisteren behoorlijk ,maar dit boeide haar nooit en nu opeens wel

Me dochter raakt geirriteerd .en word weer onzeker ,stapt af en gaat der longeren elke keer langs de plek waar ze schrikt

Nu is mijn vraag zou er iets medisch aan de hand kunnen zijn ,of is het de verandering van rij stijl wat madam niet bevalt .dat t haar te moeilijk word en ga ik me truccen doos open trekken om er onder vandaan te komen

Voer alles is t zelfde gebleven ,alleen wij kennen haar zo niet

jentel

Re: erg schrikkerig de laatste tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:41

heeft je paard weidegang, en soortgenootjes?

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 10:47

Als het weer het toelaat staat ze op de weide met 1 paardje ,nu staan ze in de paddock met 4 andere paarden dus ze staat in t groepje waar ze in het begin mee stond

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:04

yentl2010 schreef:
Me dochter raakt geirriteerd .en word weer onzeker ,stapt af en gaat der longeren elke keer langs de plek waar ze schrikt

Ik denk toch dat je dochter zelf de oplossing is van dit probleem en niet de haf is de boosdoener ;) een paard spiegelt, pikt signalen op en handelt daar naar....

Aanleiding is misschien de training geweest, je zegt dat ze beter ging lopen, dus dat betekent ook beter aan de hulpen en dus gevoeliger voor de handelingen van de ruiter!

Als je dochter daar dan onzeker, geïrriteerd of afwachtend door wordt, ook al begint het met een kleine aanleiding, zal het er niet beter op worden.
Zo heb ik al veel bomproof paarden zien veranderen inuiteindelijk draken...Kijk een paard is geen hobbelpaard, kijken of schrikken wil nog niet zeggen dat je er meteen naast moet liggen ;)
Ik wed als ze dat gevoel uitschakeld, dus knop om in die bovenkamer en het beestje gewoon aan het werk zet, dat ie zo weer veranderd in een gehoorzaam niet schrikkerig paard.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:11

Hoi hoi, is er iets anders in haar voer? Stond ze vorig jaar ook in het weiland maar anders dan nu? Mijn paard wordt namelijk ritseliger zodra hij het gras op gaat (alleen nu sta ik ergens waar ZO weinig gras staat dat ik het niet erg merk). Ook reageert hij op voer waar melasse in zit. Dat gaat echt heel snel. Mensen weten het schrikken dan ook aan mij, maar het is echt het voer. Vorige zomer werd het stukje gras nog ingezaaid en konden de paarden er pas in augustus op...dus stonden ze in de paddock. Mijn paard is nog nooit zo relaxed geweest. Het heeft bij hem met een gevoeligheid voor insuline te maken (niet dat hij het heeft, hij reageert alleen wel sneller). Misschien bij jullie haffie ook?
Ik ben met Pharo naar Erik Laarakker geweest waar dit er uit kwam...hij heeft druppels gekregen en die geef ik nu standaard als er meer gras komt en als we het gras opgaan. Het verschil is enorm! Hij krijgt de druppels nu niet, maar als de nachten weer kouder worden en het gras misschien weer suikerrijker wordt, dan krijgt hij ze meteen lekker weer....
Ook wordt hij nu ouder (hij is nu 11) en kan hij zijn schrikkerigheid iets beter doseren.
Ik kan me voorstellen dat je dochter er geïrriteerd en onzeker van wordt, maar als dit het is kan je pony er niet eens heel veel aan doen.

Ik zeg natuurlijk niet dat dit het is hoor, maar misschien kan je het de revue laten passeren ;)
Succes ermee!

edit- typfout

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 12:03

Ze krijgt nog steeds het zelfde voer wat ze bij haar vorige eigenaresse kreeg van Hippostar een eiwit arme brok, S òchtends en Sàvonds iets minder dan 1 kilo
S`middags krijgt ze 2 handjes kruiden muesli met peentjes ,+ 4 a 5 keer per dag hooi

Wel laat ze de laatste tijd de muesli en haar peentjes staan ,ze eet niet alles op ,begint gelijk aan haar hooi
De tandarts is pas geweest ,ze had wat haakjes ,maar nog laat ze wat voer staan

Op de vorige stal stonden ze vanaf Maart tot Oktober hele dagen op t land ,dat is hier nog niet mogelijk omdat het zaaien is fout gegaan ,en hebben ze kleine stukjes lweide gecreerd ,alleen als dit te nat is kunnen ze er niet op en staan ze in de paddock

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:06

Ik ga eens met @Listiglistje.
Ik denk : Hoe meer ze er af stapt, hoe meer het door gaat.
Eenmaal doorzetten gaat het denk ik veel beter, probeer je pony aan het werk te houden, afleiding te houden, en lekker bezig te zijn, ik denk dat er dan al heel wat veranderd ;)

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:33

Hoe oud is de pony en hoe oud is je dochter ?
Puberende pony versus kind of tiener misschien ? Je moet moreel sterk in je schoenen staan om het mentale overwicht te blijven houden als je paard/pony de grenzen gaat aftasten. Ervoor zorgen dat de ruiter zelfzeker is en geen kick geeft, dan zal je paard/pony al snel doorhebben dat jullie er niet intrappen, in die "Spielerei"

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 00:20

Ik lees; als ze schrikt stapt ze af en gaat longeren. Dit is dan dus voor zoeven de makkelijkste oplossing voor jullie haffie om maar niet dat brave rondje te hoeven lopen en leer je het aan dat alshij dit gedrag vertoont er word gelongeerd , d us vrij weinig meer hoeft te doem.. nig

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 00:30

Mits medische zaken uitgesloten (bijv. ogen), lijkt het me vooral vrij 'normaal'.
Je dochter is in deze 1,5 jaar vast beter/actiever gaan rijden en/of is de conditie van de pony verbetert.
En daarbij zijn kinderen/tieners nogal aan 'stemming onderhevig', wat een pony feilloos oppikt (spiegel). Ik denk dat ponylief de kans grijpt om nu ook haar boevige kant te laten zien.
Een goede instructrice voor kinderen kan haar vast helpen.

brechtje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 05:03

het lijkt er een beetje op dat als er wat moeilijks van het paard gevraagd word deze eronderuit wil komen door ergens van te 'schrikken'. afstappen en longeren zou ik zeker niet doen maar misschien helpt het als je dochter doet alsof ze niks doorheeft en gewoon door gaat waarmee ze bezig is. mijn jonge fries deed dit ook in het begin in steeds dezelfde hoek van de bak. na een aantal keer geen aandacht aan haar gedrag te geven maar gewoon door te rijden was het over. je zou het kunnen proberen. in ieder geval heel veel succes en als je achter de oorzaak bent laat het weten.

lissie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 05:18

Hier een zelfde soort pony. Zelfs als ik er zelf op ging zelfde schrikkerige gedrag. Ook bij een ontspannen wandeling buiten constant schrikken, terwijl hij echt bomproof was. Het kan ook duiden op een magnesium tekort. Ik ben magnesium gaan bijvoeren. Pony is weer stukken relaxer.
Maar natuurlijk ook zeer zeker consequent blijven. Niet afstappen. Pony's hebben snel door hoe gemakkelijk ze dat voor elkaar kunnen krijgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:07

Ik denk dat het verschillende oorzaken kan hebben:
- Paard wordt rechtgericht, fijner voor zijn lijf, zit nu gewoon beter in zijn vel -> wordt actiever
(dit zie je heel vaak, paarden die eerst vast zitten in het lijf worden ineens veel actiever, bokkeriger, als hun lijf fijner aanvoelt, maar dat is maar voor korte duur)

- Paard vindt de training moeilijk -> haalt trucendoos uit

- Paard is veel geconcentreerder op de ruiter door de training -> schrikt als zij ineens iets ziet

- Paard weet dat zodra hij schrikt, hij gelongeerd wordt -> truucje om onder het werk uit te komen

- Dochter zit al met spanning op het paard -> paard voelt dat en spiegelt

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:55

Tja, kan ind komen omdat het dier nu rechter is en beter aan de hulpen staat?
Trainingen moeilijker worden en paardlief nu weet dat ie er onderuit komt door te "schrikken" dochterlief stapt af ;)?
Dochter rijd nu al meteen met spanning? Dat voert ze natuurlijk oko terug op haar haffie.

Ik heb het zelfde verhaal alleen dan wel een jong peerd.
Eerst supermak te rijden, eenmaal toen hij goed voer + training kreeg werd het een behoorlijk draakje.
Kwestie van ademhalen en zingend doorrijden :).

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 08:07

Afgelopen woensdag hebben we toch maar even de DA laten komen ,ook omdat ze opeens magerder werd en nog steeds haar muesli niet at
Ze was zelfs stresserig met uit de weide halen

Ze heb bloed geprikt en heb iets gekregen voor de stress ,en mogelijk heeft ze een maagzweer
Bloed was goed niks te vinden

Door de verhuizing in januari is er mogelijk toch stress ontstaan ,ook omdat ze 6 weken alleen heeft gestaan omdat haar buurpaardje verhuisd was
Toen in Juni kwam er een stal binnen vrij en zijn we daar gelijk in gegaan
Nu terug denkend is het toen begonnen ,andere rij stijl andere instructeur

Ze krijgt nu onbeperkt hooi ,handje appel relax muesli en lucerne mix 3 x per dag
We moesten haar van de brok afhalen voor de mogelijke maagzweer
En dan krijgt ze ZZen een suplement van de DA voor stress paarden