Benen naar voren in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Benen naar voren in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:51

Hallo bokkers!
Gister merkte de eigenaar van de paardjes waar ik op rijd op dat ik mn benen heel erg naar voren steek in draf.
Hij zei dat ik ze voor de loodlijn had.
In stap en galop heb ik ze wel goed achter de ll.
Tis alleen draf.
Nu let ik er wel op, maar dan kiep ik weer naar voren als ik ze naar achteren leg.
Heb vooral dit probleem met springzadel, vz zadel liggen ze al een stuk beter.
Toch moet dit toch ook op een springzadel netjes kunnen vindt ik.
Iemand tips waar ik op moet letten? Het is dus eigenlijk alleen in draf.
Met doorzitten in draf gaat het ook nog goed, maar met lichtrijden steek ik ze dus naar voren...

GWR

Re: Benen naar voren in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:24

Misschien dat je je beugels dan te kort hebt? Je zou ze iets langer kunnen proberen, al is dat als je echt graag springen niet handig.
Het is een kwestie van continue jezelf erop wijzen denk ik. Ik had hetzelfde probleem met mn lusitano, omdat ik hem niet aan het been had want dan schoot hij weg haha. Bij mij was het een kwestie van beugels langer en toch voorzichtig aan het been leren wennen.

Andere optie is met postbode elastieken om je beugel en aan de gesp van je singel. Dan blijft je beugel goed op z'n plek en kost het je meer kracht om verder naar voren/achteren te gaan, moet je alleen opletten dat je je voet er niet te ver doorsteekt omdat je gewend bent je voet naar voren te hebben..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:27

Ik ken het probleem. Bij mij moet ik echt bewuster mijn bekken kantelen (erg moeilijk) en op mijn kont gaan zitten, recht gaan zitten, en dan mijn benen naar achter proberen te houden. En mezelf er voortdurend op wijzen.
Misschien dat je ook (onbewust) teveel kracht zet bij het lichtrijden? Eigenlijk moet je meer 'veren' dan echt kracht zetten, en niet te ver uit je zadel komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:30

Ik ga als ik weer ga rijden de beugels langer doen, kijken of dat helpt. Ik heb ze nu ook veels te kort maar ik vindt het fijn om met korte beugels te rijden.
Ik denk dat ik ook te veel kracht zet ja, want een vriendin had laatst foto's gemaakt van rijden en toen zag ik dat ik echt idioot ver uit het zadel kwam.
Hoe doe je dat bekken kantelen, kun je dat uitleggen?
Bedankt voor de reacties trouwens!!

lalalaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:21

Ik had daar ook altijd last van, ook van het met te korte beugels willen rijden. Bij mij heeft met langere beugels rijden geholpen maar ook rondjes lichtrijden zonder beugels (ook goed voor je buikspieren :-)) en een instructrice die er extra op lette.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:26

Rondjes lichtrijden zonder beugels? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Dan stuiter je toch alle kanten op?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:31

amykimmie schreef:
Ik ga als ik weer ga rijden de beugels langer doen, kijken of dat helpt. Ik heb ze nu ook veels te kort maar ik vindt het fijn om met korte beugels te rijden.
Ik denk dat ik ook te veel kracht zet ja, want een vriendin had laatst foto's gemaakt van rijden en toen zag ik dat ik echt idioot ver uit het zadel kwam.
Hoe doe je dat bekken kantelen, kun je dat uitleggen?
Bedankt voor de reacties trouwens!!

Is heel lastig met woorden uit te leggen, en ik vind het zelf ook erg moeilijk. Ik oefen het vaak in stap. Je moet heel bewust op je kont gaan zitten, en je benen in de juiste positie leggen, zonder voorover te vallen. Dat kan alleen als je je bekken kantelt. Kan het niet beter uitleggen, sorry. Probeer heel bewust te zijn van wat je doet met je lichaam :)

Rondjes lichtrijden zonder beugels kan, je steunt dan op je knieën. Is niet makkelijk, ik weet echter niet of het helpt je probleem op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:34

Okee, ga het proberen! Ook dat lichtrijden zonder beugels, baadt het niet dan schaadt het niet.
Lijkt me wel moeilijk, zonder beugels... Dat wordt spierpijn!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:36

Dat wordt zeker spierpijn :P
Succes ermee!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:36

Maar dan ga je toch knijpen met je knieën? Lijkt mij niet echt gewenst...

lalalaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:30

nee niet knijpen met je knieen of bovenbenen, die moeten idd nog een stoort van los liggen. maar wel je onderbenen aansluiten (op de goede plek natuurlijk) grote kans dat ze daar blijven aangezien je er anders vanaf stuitert :-)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:52

Mmm... Ik weet niet, ik zou die oefening niet aanraden. Ik zou eerder oefenen met doorzitten, ontspannen zitten en gewoon je benen onder controle krijgen - daar hoort een goeie zit bij, en dan incluis je bovenlijf (dus oppassen voor stoelzit e.d.)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:31

ik had dit probleem ook toen ik een pony reed die eigenlijk te klein voor mij was. Zijn het misschien pony's of heb je het probleem ook bij paarden. ik ken nog mensen die het probleem hebben bij pony's

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:31

misschien gewoon zonder beugels rijden in draf maar wel doorzitten en daarna met beugels aan?
als ik dat doe merk ik altijd dat ik daarna veel beter zit.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:33

Past je zadel wel? hele stomme "bokt" vraag,
maar heb dit zelf ook meegemaakt, had een stoelzit.
Dit kwam doordat het zadel een beetje naar achter (?geloof ik) kantelde,
en ik daarom gedwongen was zo te zitten!
Met mijn nieuwe zadel (zelfde soort) die wel goed paste,
was het meteen over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:00

Rijd op verschillende paarden en er liggen verschillende zadels op. Al met al 7 zadels. Heb het met ze allemaal, maar vooral met de springzadels.
Heb vanmiddag de beugels langer gedaan en er goed op gelet, het ging al een stuk beter!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:01

oke,
dan ligt het idd niet daar aan!
Maargoed had gekunt!
succes met verder zoeken/oefenen!